استاندار یزد درآیین زنگ پژوهش گفت :

مدرسه نقطه شروع فرهنگ سازی در امر پژوهش است

یزد(پانا) -با طنین زنگ پژوهش درمدارس یزد برنامه های گرامیداشت هفته پژوهش در مدارس آغازشد .

کد مطلب: ۹۷۴۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه نقطه شروع فرهنگ سازی در امر پژوهش است

درآیینی که به همین مناسبت صبح امروز در هنرستان دخترانه میرجلیلی درشاهدیه یزد برگزارشد ، استاندار یزد گفت: مدرسه نقطه شروع فرهنگ سازی در امر پژوهش است و خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه خوبی به امر پژوهش در مدارس صورت گرفته است .

" محمد علی طالبی " افزود : یکی از فواید پژوهش در مدارس شناسایی استعدادها و توانمندی و تقویت استعدادهای دانش آموزان است .
وی تصریح کرد : می توان با قرار دادن دانش آموزان در مسیر صحیح پژوهش از آنان یک پژوهشگر بزرگ تربیت کرد و پرداختن به این مسئله بسیار اهمیت دارد.
طالبی با اشاره به اینکه استان یزد بستر و توانمندی بسیار مناسبی برای پژوهش و تربیت پژوهشگران دارد گفت :استان یزد از لحاظ برخورداری از دانشگاه ها و مراکز عالی با درجه علمی بالا و بالاترین میزان قبولی در دانشگاه ها و همچنین وجود عرصه های خوب برای تحقیق و پژوهش نظیر صنعتی، فرهنگی و اجتماعی بهترین گزینه در این زمینه است .
مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاهی ویژه برای پژوهش در نظر گرفته شده است افزود : توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری، استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران و مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز تعلیم و تربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب، ایجاد شبکه فعال پژوهشی از جمله ظرفیت های موجود در سند تحول بنیادین است.
" عباسعلی دانافر" یکی از مهمترین چرخش های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین را چرخش از نگاه جزیی‌نگر به نگاه آینده نگر و کلی نگرانه بیان کرد و گفت : برای مواجهه سازنده با چالش‌های نظام تعلیم و تربیت چرخش از تمرکز بر روش های کمی در پژوهش به تنوع و کثرت در روش‌های پژوهش و جاری و ساری شدن پژوهش در تمامی سطوح آموزش و پرورش باید انجام شود .
وی فراهم آوردن زمینه مشارکت معلمان در فعالیت‌های پژوهشی از جمله اقدام پژوهی به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش وپرورش در امر توسعه و گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین معلمان دانست.
دانافر گفت : اقدام پژوهی در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه ای فرایند اندیشه ورزی منظم ، علمی و عملی است که جستجو گری و تامل در باب فعالیت های تربیتی را مهیا می سازد و تلاش دارد راه حل های ممکن را در مواجهه با مشکلات و چالش های پیش روی معلمان و کار گزاران تعلیم و تربیت شناسایی و عملیاتی کند.
وی تصریح کرد : در راستای گسترش فرهنگ پژوهش در میان معلمان و همکاران آموزش و پرورش طرح های پژوهشی ، اقدام پژوهی ( پژوهش در عمل) ، درس پژوهی و روایت پژوهی اجرا شده است .

همچنین برای توسعه فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان علاوه بر برنامه های پژوهش محور در جریان تدریس و فعالیت های یادگیری و برنامه های اجرایی در پژوهش سراهای دانش آموزی در همه مناطق آموزشی استان جشنواره جابربن حیان، جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی و مسابقات پژوهشی و فرهنگی و هنری نیز برگزار می شود .
گفتنی است در پایان ، زنگ پژوهش توسط استاندار و سایر مسئولین به صدا درآمد و همچنین از نمایشگاه جنبی فعالیت‌های پژوهشی دانش آموزان بازدید نموده و دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی به ارائه طرح خود برای بازدیدکنندگان پرداختند.

دراین مراسم رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، رئیس دانشگاه یزد، رئیس پارک علم و فناوری ، حجه الاسلام معزالدینی و اعضای ستاد اجرایی هفته پژوهش استان نیز حضورداشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار