شاپور محمدزاده تشریح کرد

دلایل ریشه‌کن نشدن پدیده شوم بی‌سوادی در ایران چیست

تهران(پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تشریح دلایل ریشه‌کن نشدن پدیده شوم بی‌سوادی در ایران از بی‌سوادی و کم‌سوادی 2200 نفر در سال 95 در گروه سنی 10تا 49 سال خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۴۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
دلایل ریشه‌کن نشدن پدیده شوم بی‌سوادی در ایران چیست

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، در آیینی با حضور شاپور محمدزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگلیویه و بویراحمد، مسئولان بسیج فرهنگیان، مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران، خانواده شهیدان پیرشه و جمعی از مدیران استان و کارکنان نهضت سوادآموزی از یادمان یازدهمین شهید عرصه سوادآموزی کهگیلویه وبویراحمد رونمایی شد.

180شهید آموزش و پرورش مربوط به عرصه سوادآموزی است

شاپور محمدزاده در این مراسم گفت: «آموزش وپرورش 5هزار شهید فرهنگی و 36هزار دانش‌آموز شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده است. از بین شهدای فرهنگی 180 شهید مربوط به عرصه سوادآموزی است. دستاوردهای سوادآموزی به فرمان امام بخشی از برکت خون شهداست.»

شاپور محمدزاده در ادامه سفر خود در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: «ایران در طول ۴۰ سال اخیر دستاوردهای چشمگیری در تمامی زمینه‌ها داشته که یکی از مهمترین آن‌ها مربوط به عرصه سوادآموزی است. نرخ باسوادی زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۰ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۹۵ به بالای ۹۰ درصد رسیده است. نرخ باسوادی روستائیان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور از ۲۸.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.»

بی‌سوادی و کم‌سوادی 2200هزار نفر در سال 95 در گروه سنی 10تا 49 سال

محمدزاده افزود: «آمارها نشان می‌دهد که جمعیت بی‌سواد و کم‌سواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کشور تا سال ۱۳۹۵ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است. افراد بی‌سواد و کم‌سواد گروه سنی بالای ۴۹ سال کشور نیز فراموش نشده‌اند و زیر پوشش فعالیت‌های سوادآموزی قرار خواهند گرفت. دلایل ریشه‌کن نشدن پدیده شوم بی‌سوادی در ایران با وجود تلاش‌ها و اقدام‌های گسترده ۴۰ سال اخیر شامل آموزش‌پذیر نبودن برخی افراد بی‌سواد و کم‌سواد و تأخیر در اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی است.»

ائمه جمعه نقش مهمی در تببین اهمیت سواد و آثار منفی بی‌سوادی دارند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: «همت و دغدغه اصلی مسؤولان سازمان نهضت سوادآموزی کشور ایجاد شرایط لازم برای ریشه‌کنی معضل بی‌سوادی در ایران است. چنانچه دستگاه‌های مختلف اجرایی همکاری لازم را با سازمان نهضت سوادآموزی کشور نداشته باشند چنین امر مهمی نیز به نحو مطلوب محقق نمی‌شود. ائمه جمعه کشور با کمک تریبون‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند نقش به‌سزایی در زمینه تبیین اهمیت سواد و آثار منفی بی‌سوادی ایفا کنند. استان‌های کم‌برخوردار کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور حمایت مادی و معنوی می‌شوند.»

تا پایان سال آینده مراکز یادگیری محلی به 650 مرکز افزایش می‌یابد

او افزود: «یکی از حمایت‌های مورد نظر اختصاص ۵۰ درصد اعتبار مازاد بر بودجه مصوب سالانه به معاونت‌های سوادآموزی این استان‌ها خواهد بود. انگیزه افراد بی‌سواد و کم‌سواد در ایران برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی و باسواد شدن پایین است. یکی از راهکارهای مهم برای کاهش این معضل ایجاد و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی است و در این مراکز علاوه بر سواد پایه انواع مهارت‌ها نیز به بی‌سوادان و کم‌سوادان آموزش داده می‌شود.»

محمدزاده گفت: «هم‌اینک ۴۵۰ مرکز یادگیری محلی در کشور ایجاد و راه‌اندازی شده که سعی می‌شود تا پایان سال آینده این تعداد به حدود ۶۵۰ مورد افزایش یابد. در ۲ سال اخیر ۱۸ مرکز یادگیری محلی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد و راه‌اندازی شده که عملکرد مطلوب و رضایت‌بخشی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار