در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه برای ایجاد سردخانه در میادین میوه‌و تره‌بار اعلام شد

دورریز میوه با ایجاد سردخانه تا 60 درصد کاهش می‌یابد

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه بارفروشان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با یک بانک خصوصی که براساس آن تسهیلات لازم به منظور ساخت سردخانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار فراهم خواهد شد اعلام کرد با ایجاد سردخانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار دورریز 50 تا 60 تن میوه و سبزی به صورت روزانه کاهش خواهد یافت.

کد مطلب: ۹۷۳۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
دورریز میوه با ایجاد سردخانه تا 60 درصد کاهش می‌یابد

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نشستی که به منظور انعقاد تفاهم میان اتاق اصناف و یک بانک خصوصی برگزار شد، گفت: 300 هزار واحد صنفی در تهران و حدود 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و براین اساس اصناف یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در سالهای گذشته در مورد تولید فقط شعار داده شده و از آن حمایت نشده است، گفت: یکی از نعمت‌های تحریم بحث تولید بود، زیرا در شرایط تحریم به فکر تولید افتادند و برخی از تولیدات نیز رونق گرفت.

وی با بیان اینکه حدود 600 هزار واحد تولیدی در کشور وجود داشت، گفت: این واحدهای تولیدی به مرور طی سال‌های اخیر تولید را رها کردند و اقدام به واردات کردند.

نوده فراهانی با تاکید براینکه واردات ضربه سنگینی به کشور زده و باعث از بین رفتن اشتغال شده است، گفت: بعد از تحریم برخی واحدهای تولیدی دوباره مشغول به کار شده‌اند و حتی تولیدات آنها بهتر از کالای خارجی است.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم مردم را قانع کنیم که تولیدات اخیر نسبت به چند سال قبل دارای کیفیت بسیار بهتری است، گفت: متاسفانه در کنار از بین رفتن تولید واردات کالای قاچاق کمر صنعت را شکسته است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق نیازمند عزم ملی است، گفت: همکاری نزدیک بین اتحادیه‌ها به ویژه اتحادیه بارفروشان و سیستم بانکی می‌تواند بسیاری از مشکلات اصناف را حل کند.

نوده فراهانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در بخش میوه و تره‌بار امکان صادرات و واردات وجود دارد، بنابراین لازم است در شرایط تحریم همه دست به دست هم دهیم تا تحریم را دور بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای واردات کالا ارز مورد نیاز است و اگر این ارز از طریق کالای صادراتی تامین شود، در حل مشکلات بسیار موثر است، بنابراین خدمات‌دهی بانک‌ها می‌تواند کمک موثری به اصناف کند.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اتحادیه بار فروشان تهران از عدم وجود یک سردخانه مناسب رنج می‌برد، گفت: در صورتی که با کمک بانک بتوان تسهیلات لازم برای ایجاد یک سردخانه 100 هزار تنی را فراهم کرد، هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم صادرات افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سود بالای تسهیلات گفت: با این شرایط تولید کننده و صادرکننده نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و در بازارهای جهانی قدرت رقابت را از دست می‌دهد.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد: اصناف توقعی از دولت برای تامین نقدینگی ندارد، اما ما این توقع را از بانک‌ها داریم که در تامین نقدینگی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کمک کنند.

نبود سردخانه در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار تنظیم بازار را غیرممکن کرده است

در ادامه این نشست مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: روزانه 15 تا 20 هزار تن میوه و تره‌بار به میدان بارفروشان تهران وارد می‌شود و در شب عید ورودی بار به این میدان حدود 30 تا هزار تن می‌شود.

وی عنوان کرد: با این شرایط باید میدان میوه‌و تره‌بار شهر تهران را یک مرکز کشوری به حساب آورد، اما متاسفانه هنوز سردخانه‌ای در این میدان برای نگهداری از میوه و سبزی وجود ندارد و به این ترتیب موضوع تنظیم بازار معنایی ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان بیان داشت: زمانی که در مرکز ورود و خروج میوه و سبزی سردخانه‌ای وجود نداشته باشد طبیعی است که با افزایش تقاضا مسائل گرانی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه الگوی کشت وجود ندارد و بسیاری از مشکلات ناشی از این موضوع است، خاطرنشان کرد: فقدان سردخانه در میدان میوه و تره‌بار مشکلاتی را برای نگهداری میوه فراهم کرده است.

دارایی نژاد بیان داشت: عدم وجود سیستم نگهداری سردخانه‌ای باعث می‌شود که یک سال بر اثر تولید بیش از اندازه پیاز، مازاد تولید را دور انداخته و یک سال هم با نایاب شدن آن قیمت هر کیلوگرم پیاز به 10 هزار تومان می‌رسد.

واردات میوه‌های وارداتی تنها در انحصار چند نفر است

وی با اشاره به اینکه 15 نفر وارد کننده انبه، آناناس و موز در کشور وجود دارد، گفت: کل موز ایران توسط این 15 نفر وارد می‌شود و در مقابل 100 صادرکننده خوب در زمینه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد.

رئیس اتحادیه بار فروشان با بیان اینکه وضعیت صادرات محصولات کشاورزی علمی نیست، اظهار کرد: باوجود زحمات فراوان برای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی با گران شدن میوه و سبزیجات در کشور بخشنامه‌ای صادر و جلوی صادرات در راستای تنظیم بازار داخلی گرفته می‌شود که این موضوع تاثیر بسیار منفی بر صادرات دارد و باعث می‌شود، صادرکننده نتواند در بازارهای رقابتی صادرات انجام دهد.

دارایی نژاد تصریح کرد: باید الگوی کشت و الگوی مصرف را تغییر داد، زیرا در زمان کنونی فله‌ فروشی معنایی ندارد.

وی با اشاره به انباشت سیب در انبارها و سردخانه‌های کشور گفت: هیچ اقدامی برای صادرات این محصول انجام نشده است.

رئیس اتحادیه بار فروشان تصریح کرد: صادرکنندگان میوه و تره‌بار برای گرفتن ارز مشکل دارند، در حالی که اگر یک بانک اقدام به ایجاد شعبه ارزی در میدان میوه و تره‌بار تهران کند، قطعا بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.

دارایی‌نژاد با اشاره به ایجاد یک سردخانه 100 هزار تنی در میدان میوه و تره‌بار تهران گفت: در صورت ایجاد این سردخانه هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، ضمن اینکه دور ریز 50 تا 60 تن میوه و سبزی به صورت روزانه کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: با ایجاد چنین سردخانه‌ای صادرات به صورت مستقیم توسط اتحادیه بارفروشان انجام می‌شود و براساس استانداردهای مورد نظر دنیا این کار انجام خواهد شد.

پاکستانی‌ها گوجه را خریدند و صادر کردند

وی با بیان اینکه عدم وجود برنامه‌ریزی برای صادرات باعث می‌شود کشورهای دیگر به امر صادرات محصولات ما وارد شوند، گفت: به عنوان مثال در روزهای اخیر پاکستانی‌ها به موضوع صادرات گوجه فرنگی وارد شدند و با ورود به این موضوع حتی گوجه‌‌های کال و نارس را خریداری کردند و این امر باعث گرانی و کمبود گوجه فرنگی شد.

در ادامه عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین گفت: با توجه به اهمیت فعالیت این اتحادیه، ما این اطمینان را می‌دهیم که از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کنیم تا بتوانیم خدمات را به کامل‌ترین شکل به شما ارائه دهیم.

وی افزود: هر سرویس و خدمتی که در نظام بانکی به مردم ارائه می شود در بانک ایران زمین نیز وجود دارد اما نکته‌ای که ما برآن تاکید و تمرکز داریم و از جمله نقاط قوت بانک ایران زمین است، تاکید ما بر کیفیت خدمات است.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین ادامه داد: ما در بانک ایران زمین با استفاده از دانش مجموعه بانک، برای انتظار و نیاز مشتریان راه حلی پیدا می‌کنیم که یا ترکیب خدمات و یا خلق خدمات جدید است. مجموعه انتظارات شما را که شامل بیمه، صرافی و کارگزاری است توسط بانک ایران‌زمین ارایه خواهد شد.

پورسعید اضافه کرد: همچنین بانک ایران‌زمین، شرکت فناوری اطلاعاتی دارد که توانایی ارائه و تامین تمامی خدمات وجود دارد و اطمینان داشته باشید که با توجه به امکانات و شرایط با تمام توان در کنار شما هستیم.

شعبه دیجیتال گذاری از اکنون به آینده است

فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین نیز در ادامه این نشست درباره نیازسنجی و شخصی‌سازی خدمات در بانکداری دیجیتال، گفت: از زمانی که بحث تفاهم‌نامه با اتحادیه بارفروشان آغاز شد، نگاه از جنس شریک استراتژیک و زیرساخت‌های مورد تقاضا بیش از یک مشتری ساده بود.

وی افزود: بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک متفاوت است زیرا در بانکداری دیجیتال سرویس‌ها و خدمات شخصی‌سازی شده و متناسب با نیاز مشتری طراحی و ارائه می‌شود در حالی که در بانکداری الکترونیک محصولی آماده به مشتری ارائه می‌شود.

به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، شعبه دیجیتال نیز گذاری از سیستم فعلی به سیستم آینده است. خدمات موجود وجود دارد اما کارمندی وجود ندارد. در این شعبات فقط خدمات بانکی ارائه نمی‌شود و مشتری می‌تواند خیل وسیعی از نیازهای خود را از قبیل بلیت سینما و خدمات مختلف را در این شعبات تامین کند و تاکنون بانک ایران زمین در این زمینه پیش قدم بوده است.

وی در پایان از رونمایی از ۷۰ سرویس جدید در خرداد سال جاری خبر داد و افزود: شعبه باید به محلی برای ارائه مشاوره به مشتریان تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار