عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی در گفت و گو با پاناتشریح کرد:

علایم و نشانه‌های بیماری آنفلوانزای خفیف، پیشرفته و شدید

خطر بالای سرایت پذیری مهم ترین علت نگرانی در این بیماری است

تبریز (پانا) - عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، علایم و نشانه‌های بیماری آنفلوانزای نوع A را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۷۲۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
علایم و نشانه‌های بیماری آنفلوانزای خفیف، پیشرفته و شدید

مهدی قیامی راد در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگار پانا با بیان این که شروع ناگهانی تب بالای 38 درجه و سرفه خشک و گلو درد از علایم و نشانه های آنفلوآنزای نوع A هستند، گفت: این بیماری سه شکل مختلف خفیف، علایم و نشانه های پیشرفت به سمت فرم شدید و نوع شدید دارد که در حالت خفیف حال عمومی بیمار خوب است و علائمی از افت فشار خون یا تغییر سطح هوشیاری ندارد و تب بالای 38 درجه، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی، احساس ضعف و کسالت، کوتاه شدن تنفس و وجود علائم گوارشی مثل اسهال و یا استفراغ از علایم بیماری در حالت خفیف هستند.

وی افزود: در حالت علایم و نشانه های پیشرفت به سمت فرم شدید بیماری، علایمی چون کوتاه شدن تنفس، مشکل در تنفس، خلط رنگی یا خونی، درد قفسه سینه، افت فشار خون، تنفس سریع در اطفال زیر 5 سال، تغییر سطح هوشیاری، عدم هوشیاری، خواب آلودگی، مشکل در بیدار شدن، تشنج راجعه یا دائم، ضعف شدید یا فلج و کاهش حجم ادرار، مشاهده می شود و در این افراد تدوام تب برگشت بالا و سایر علایم که بیشتر از سه روز علی رغم دریافت تب بر یا مسکن ادامه می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: حالت شدید بیماری نیز علایمی چون نفس نفس زدن (ناتوانی در بیان یک جمله در یک تنفس)، احساس خفه شدن، تنفس صدادار در حالت استراحت، افزایش تعداد تنفس حداقل 30 تنفس در دقیقه در بالغین، بالای 50 تنفس در دقیقه در اطفال زیر یک سال و بالای 40 تنفس در اطفال بالای یک سال، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، فرورفتن ملاج در نوزادان، تغییر سطح هوشیاری، تحریک پذیری و بی قراری دارد و فشار سیستولیک در این افراد زیر 90میلیمتر جیوه و فشار دیاستول زیر 60 میلیمتر جیوه است.

قیامی راد ادامه داد: زنان باردار، افراد بالای 65 سال سن و کودکان زیر 5 سال و به ویژه زیر 2 سال، افراد مبتلا به بیمای هایی همچون بیماری ریوی مزمن مثل آسم، بیماری مزمن قلبی عروقی، بیماران با نقص سیستم ایمنی، اختلالات خونی، بیماری مزمن کلیوی و کبدی، دیابت، چاقی مرضی گروه های در معرض خطر برای عوارض این بیماری هستند.

وی گفت: اغلب مبتلایان دچار فرم خفیف و خود محدود شونده بیماری می شوند و نیاز به درمان اختصاصی ضد ویروسی ندارند بنابراین خطر بالای سرایت پذیری مهم ترین علت نگرانی در این بیماری است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: برای درمان بیماری در منزل، استراحت و رعایت اصول پیشگیری، مصرف مایعات گرم و فراوان، عدم مصرف غذا در ظروف مشترک، تمیز نگه داشتن وسایل شخصی بیمار پشنهاد می شود و لازم است افراد مبتلا در اتاق جداگانه با تهویه مناسب نگه داری شوند، در صورت امکان ملاقات کننده نداشته باشد و فاصله حداقل یک متر و 80 سانتی متری از بیمار حفظ شود.

قیامی راد افزود: در افراد با فرم خفیف بیماری و بدون علایم پیشرفت بیماری ضمن ایزوله کردن آنان در منزل بایستی بر اساس نظر و تجویز پزشکی، درمان با داروی ضد ویروسی شروع شود و در اشکال شدید و یا وجود نشانه های پیشرفت به سمت فرم شدید باید ضمن بستری کردن بیمار در بیمارستان، درمان با داروهای ضد ویروسی آغاز شود.

وی گفت: معمولا مدت بستری 3 تا 5 روز است و بیمارانی که ترخیص می شوند لازم است از نظر پیدایش عوارض باکتریال تحت نظر باشند و خانواده وی از این نظر کاملا توجیه شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار