پیشگیری از شیوع ایدز، نیازمند آگاهی بخشی همگانی است

کاشان (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کاشان گفت: در منطقه کاشان و آران و بیدگل، 148 نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده اند که پیشگیری از شیوع آن، نیازمند آگاهی بخشی همگانی در جامعه است و باید با همکاری و کمک یکدیگر روند این بیماری را در جامعه کاهش دهیم.

کد مطلب: ۹۷۲۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری از شیوع ایدز، نیازمند آگاهی بخشی همگانی است

سید علیرضا مروجی اظهار کرد: از مجموع مبتلایان به ایدز در منطقه کاشان، 137 نفر در گروه جنسی مردان هستند که 72 درصد آنها از راه اعتیاد، 20 درصد از راه جنسی و 3 درصد از مادر به کودک منتقل شده است که باید از برچسب زدن به مبتلایان خودداری کنیم.
وی در مورد راههای انتقال ایدز افزود: موج اول بیماری ایدز از طریق خون های آلوده وارد کشور شد، موج دوم از طریق تزریق مشترک مواد مخدر اما امروز موج سوم از طریق رابطه جنسی رخ می‌دهد که باید نسبت به کاهش ایدز از این طریق، اقدام‌های درستی انجام داد.
مروجی تصریح کرد: پایبندی به اصول و موازین اخلاقی و خانوادگی،پرهیز از انجام هر گونه رفتارپر خطر جنسی، ایجاد راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، آموزش بیماری ایدز و خطرهای ناشی از آن و راه های انتقال ایدزبه جامعه خصوصا نسل جوان و مراقبت و درمان بیماری های آمیزشی از راه های پیشگیری این بیماری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز یکی از استراتژی‌های برنامه پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور است زیرا ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و ... است که آگاهی بخشی دراین خصوص به عنوان یک ضرورت نیازمند تلاش همگانی است.
رضا رزاقی اظهار کرد: جلوگیری از گسترش بیماری هایی مثل ایدز، با استفاده از حمایت های مادی و معنوی برای همه کسانی که مطلع هستند و تمکن دارند، به فرمایش مقام معظم رهبری، از نظر شرعی لازم است.
بنابراین اطلاع رسانی مناسب در زمینه جلب حمایت مسوولان و سازمان‌ها، افزایش همکاری‌های بین بخشی، جلب مشارکت انجمن‌های غیر دولتی و عموم مردم برای پیشگیری و کنترل ایدز، از هدفهای نامگذاری هفته جهانی ایدز است.
وی، با اشاره به شعار روز جهانی ایدز با عنوان " آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان" افزود: مرکز مشاوره ایدز واقع در مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی صبح ها آماده پاسخگویی به سوالات افراد و ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ای در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه می باشد.
رزاقی تصریح کرد: تست ایدز به صورت رایگان انجام شده و اطلاعات آن به طور محرمانه در اختیار فرد قرار می گیرد و هیچ آدرس و اسمی از فرد گرفته نمی شود.
هفته اطلاع رسانی ایدز از نهم تا 15 آذرماه نامگذاری شده است تا در این مقطع زمانی، برنامه هایی برای اهمیت پیشگیری از ایدز و حساس کردن سیاستگزاران، مسوولان، اصحاب رسانه و همه افراد جامعه برای همراه کردن آنان آگاهی بخشی جامعه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار