درعرصه جهانی شدن، تعامل باید آگاهانه باشد

کاشان (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین مباحثی که هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی به یک چالش تبدیل شده است هویت ایرانی در عصر جهانی شدن است.

کد مطلب: ۹۷۰۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
درعرصه جهانی شدن، تعامل باید آگاهانه باشد

مهدی نوید ادهم در دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه کاشان اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی بهترین سن برای هویت یابی است که نقش آموزش و پرورش در شکل دادن به این هویت غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: هویت یابی و هویت شناختی از جمله وظایف آموزش و پرورش است که در این حوزه باید مجموعه ای از بینش ها، باورها، گرایش ها و همچنین اعمال و صفات آدمی برای شناخت هویت مورد مطالعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشینه تاریخی، خط و زبان از جمله عناصری هستند که هویت ملی را شکل می دهد، تاکید کرد: هویت ما ایرانی ها چهار بُعد دارد که هویت قومی و محلی، هویت ایرانی بودن با پیشینه هفت هزار سال، بُعد اسلامی بودن و پذیرش آگاهانه اسلام و بُعد چهارم که جهانی شدن در عصر حاضر است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه رشد هویت نمی تواند صرفا به عنوان یک فرایند فردیت گرا مورد توجه قرار بگیرد، گفت: رشد هویت باید در جامعه و اجتماع اتفاق افتد.

وی افزود: قبل از انقلاب با افراط حکومت تاکید زیادی بر ایرانی بودن جامعه صورت می گرفت و بعد از انقلاب نیز عده کمی با افراط بر اسلامیت به نوبه خود قصد داشتند هویت جامعه ایرانی را از بعد ملی آن دور کنند که هیچ کدام از این دو دسته موفق نشدند و نخواهند شد.

نوید ادهم تصریح کرد: در رابطه با جهانی شدن عدم پذیرش کامل و یا پذیرش کامل هر دو اشتباه است. استراتژی موثر در این حوزه باید تعامل آگاهانه و هوشمندانه با هویت جهانی باشد.

دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی روزهای 30 آبان و یکم آذر با حضور 140 پژوهشگر داخلی و خارجی در دانشگاه کاشان برگزار شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار