به همت سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی صورت گرفت: برگزاری ۲۱مین مانور سراسری زلزله و ایمنی

بیرجند (پانا) - بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی به همت سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی و دستگاه های عملیاتی  همزمان با ۶ آذرماه با شعار (مدرسه ایمن جامعه تاب آور ) بصورت نمادین در آموزشگاه شهید مطهری معصومیه بیرجند برگزار شد .

کد مطلب: ۹۷۱۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
به  همت سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی صورت گرفت: برگزاری ۲۱مین مانور سراسری زلزله و ایمنی

در این مراسم که معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی ،فرماندار بیرجند، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی حضور داشتند ، دانش آموزان که آموزش های مرتبط با قبل ، حین و بعد زلزله را فراگرفته بودند با اجرای نمادین این عملیات خود را برای حوادث غیر مترقبه آماده کردند.

دانش آموزان سفیران اطلاع رسانی برای موجهه با زلزله

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به شعار مانور امسال (مدرسه ایمن جامعه تاب آور )گفت : امید می رود مانور خوب و تاثیرگذاری در استان باشد.


میرجعفریان افزود: ابتدا باید آموزش های لازم برای مقابله با زلزله را ارتقا داد تا دانش آموزان بعنوان سفیر، این آموزش ها را بصورت واقعی نه کلیشه ای فراگیرند و آن را به مردم و خانواده خود منتقل کنند.


او با بیان اینکه باید این مانور را واقعی دید،افزود: ایمن سازی مدارس بسیار مهم است و باید در ساخت و سازها مباحث ایمنی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


او ادامه داد : ناظران فنی باید در بحث ساخت سازها بخصوص در فضای های عمومی و آموزشگاه ها دقت بیشتری داشته باشند تا حوادث ناگواری را شاهد نباشیم.


او گفت: در ساخت فضاهای آموزشی باید کمیت و کیفیت حفظ شود که در همین راستا نیازمندی های کلاس های درس مدارس در سطح استان اخذ تا با کمک خیرین و سایرنهادها برطرف شود.

حذف مدارس کانکسی در خراسان جنوبی

او تعداد مدارس کانکسی استان را در جمعیت بالای ۱۰ نفر ۵۸مدرسه عنوان کرد و افزود : با همکاری ستاد اجرایی امام و استانداری تلاش می شود این مدارس از استان حذف شوند.

۱۷ درصد مدارس استان ناایمن اند


او با اشاره به اینکه مدارس نیمه تمام مرکز استان هم رصد شده ، گفت : این تعداد بیش از ۲۰۰ کلاس درس می باشد که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.


او هم چنین به اقداماتی که در حوزه مقاوم سازی مدارس در دستور کار است اشاره و افزود :اقدامات اساسی در همین راستا شروع شده و متوسط مدارس ناایمن کشور ۳۰ درصد و این میانگین در خراسان جنوبی ۱۷ درصدارزیابی شده است.

کسب آموزش های قبل ،حین و بعد زلزله توسط دانش آموزان


رئیس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی نیز در این مراسم با قدردانی از اداراتی که در برگزاری این مانور همکاری داشته اند، گفت: قشر زیادی با آموزش و پرورش در ارتباط هستندو فضاهای زیادی هم در اختیاراین مجموعه است که می توان از این زنجیره گسترده و ظرفیت برای فرهنگ سازی در حوزه زلزله استفاده کرد.


با اطمینان افزود : طی دو ماه گذشته دستگاه های عملیاتی مانند هلال احمرو آتش نشانی با حضور در آموزشگاه های استان به دانش آموزان آموزش های لازم و کامل را داده اند.


او شعار امسال مانور زلزله را مدرسه ایمن جامعه تاب اور عنوان کرد و ادامه داد: دانش آموزان در این مانور آمادگی قبل،حین و بعد وقوع زلزله را مانند: پناه گیری، تخلیه ساختمان و خروج اضطراری و ایمن آن،انتقال مصدومین به محل امن،آطفاء حریق و .... را فرا می گیرند.

برگزاری مانور زلزله در۱۳۰ آموزشگاه استان

او با اشاره به برگزاری مانور زلزله با سناریوی کامل قبل ،حین و بعد زلزله در ۱۳۰ آموزشگاه استان که ۲۰ آموزشگاه در مرکز استان است، گفت: علاوه بر این زنگ زلزله و عملیات پناه گیری و خروج اضطراری از ساختمان هم در مابقی آموزشگاه های استان شامل بیش از ۲۵۰۰ مدرسه وبیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز نیز اجرایی شده است.


او با بیان اینکه از دو ماه گذشته مجموعه هلال احمر و آتش نشانی با حضور در مدارس آموزش های لازم را به دانش آموزان و معلمان داده اند، بیان کرد :در عملیات مانور زلزله اهالی ساکن در اطراف مدرسه هم در چادرهای هلال احمر و در فضای باز مدرسه اسکان داده می شوند تا در مواقع زلزله بدانند این اماکن از امن ترین مکان های در دسترس است.

او هم چنین به معضل مالی برای برگزاری این مانور اشاره کرد و گفت :ادارات مرتبط باید اعتبار برگزاری این مانور را بر اساس قانون تامین کنند اما گفته می شود اعتباری نداریم که انتظار می رود از سال آینده در قالب تفاهم نامه ای اعتبارات مانور توسط مدیریت بحران استانداری در اختیار سازمان دانش آموزی بصورت متمرکز قرار گیرد.


در این مراسم عملیات کامل مواجهه با زلزله قبل ، حین و بعد آن با حضور دستگاه های اجرایی و دانش آموزان انجام شد .و از دانش آموزان شرکت کننده در مانور هم تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار