حسینی: به دانش آموزان استثنایی نگاه دارایی‌محور داریم

تهران (پانا) - سالگرد گرامیداشت جبار باغچه‌بان با حضور سیدجواد حسینی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در محل مدرسه باغچه بان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۰۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: به دانش آموزان استثنایی نگاه دارایی‌محور داریم

سید جواد حسینی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنای کشور گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی و در پهنه تعلیم و تربیت کشور معلمین زیادی اثر بخش بوده‌اند و اکنون معلمان الگویی همچون معلم شهید مطهری،شریعتی و چمران که یادشان جاودانه است. همچنین بهمن بیگی در تاریخ عشایر ما ماندگار است و در عرصه تعلیم و تربیت ناشنوایان مرحوم باغچه‌بان نامش برای همیشه ماندگاراست. او زبان گویای خاموشان بود.

حسینی گفت: همه کارهایی که یک معلم خوب می‌توانست انجام دهد، جبار باغچه‌بان در پنجاه سال از عمر کاری‌اش به تربیت ناشنوایان پرداخت. اولین کودکستان خاص را در تبریز تاسیس کرد و با نمایش گرگ و چوپان نمایش را برای ابن کودکان آورد و سی و چهار کتاب نوشت و بیست و سه مقاله دست نوشته روشنگرانه از خود به یادگار گذاشت. مرحوم باغچه بان مدرسه باغچه بان را تاسیس کرد و در خانه خودش زیست می‌کرد و درس می‌داد و اشتیاق به تعلیم و تربیت ناشنوا در او موج می‌زد.

وی افزود: همواره سعی می‌کنیم نقش الگویی او را به عنوان یک معلم با اشتیاق سرلوحه خود قرار دهیم.

وی با اشاره به تعداد دانش آموزان ناشنوا گفت: دانش‌آموز ان ناشنوای ما بیش از 15هزار نفر هستند و بیش از پنج هزار در مدارس استثنایی و بیش از نه هزار و پانصد نفرشان در مدارس تلفیقی و غیره هستند. همچنین تعداد زیادی در مدرسه فنی و حرفه‌ای و هنرستان تحصیل می‌کنند.

حسینی گفت: دانش اموزان ما مجموعه‌ای از استعدادها هستند و اگر به هر دلیلی توانایی در انها محدود شده توانایی های دیگری در انها هست که ما باید با نگاه دارایی محور سعی در شکوفا شدن شان داشته باشیم. بیش از 250نفرشان از دانش اموزان ما امسال در دانشگاه قبول شدند و البته نگاه ما این است که اینها را به سمت فعالیت های مهارت محور ببریم تا دانش اموزان ما حداقل یک توانایی و مهارت برای زندگی شان داشته باشند.

وی افزود: نهضت بریل آموزی برای نابینایان و ناشنوایان را در پیش داریم. مناسب سازی و توانمند سازی این معلمان از سیاست های جدی ماست و برنامه های فرهنگی و هنری و اجتماعی بیش از گذشته گسترش می دهیم و تلاش می کنیم فرصت برابر در ابعاد فضا و محتوا و منابع انسانی برای شان فراهم کنیم تا بیش از گذشته شکوفا شوند.

حسینی افزود: این معلمان بیش از سایر معلمین انرژی مصرف می کنند و باید برای شان امتیازاتی که هم قانون در نظر گرفته شده و هم انهایی که باید پیش بینی شود، در حوزه قدردانی معلمان فراهم کنیم. امروز در شورای معاونین در دو بخش تصمیم گیری مشارکت محور و علم محور اقداماتی درنظر گرفتیم. در حوزه مشارکت محور، شبکه تصمیم گیری کف تا ستاد را راه اندازی کردیم و پارلمان مجازی جهت فعالیت 24هزار همکار در حوزه استثنایی کشور تا از نظرات شان استفاده کنیم. همچنین در حوزه علم محور کاربست طرح های مدرن تعلیم و تربیت در قالب کارگروه را راه اندازی می کنیم.

همچنین شهناز کریمی، رییس سازمان استثنایی شهر تهران با گرامیداشت یاد جبار باغچه بان گفت: خوشحالم به عنوان معلم ناشنوا سالها در کنار فرزندانم بوده ام و اکنون همچنان به همین دانش آموزانم خدمت می کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار