هفته چهارم آبان؛ از پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت تا صدور رای پرونده شبنم نعمت‌زاده در آینده نزدیک

تهران (پانا) - بارش نخستین برف پاییزی در پایتخت و قفل شدن معابر، پرداخت کمک حمایت معیشتی در پی افزایش قیمت بنزین، دستگیری لیدرهای اصلی ناآرامی‌های اخیر در تهران، ۱۰ میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، رد طرح کاهش مجازات حبس در کمیسیون قضایی و صدور حکم شبنم نعمت زاده در آینده نزدیک گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۹۶۹۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم آبان؛ از پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت تا صدور رای پرونده شبنم نعمت‌زاده در آینده نزدیک

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

بارش نخستین برف پاییزی در تهران و قفل شدن معابر

در ابتدای هفته‌ای که گذشت، بسیاری از شهرهای کشور درگیر برف و باران شدند و همانطور که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود بارش برف در پایتخت نیز آغاز شد اما بارش نعمت الهی موجب قفل شدن معابر بزرگراهی و بسیاری از معابر اصلی تهران شد. آماده نبودن شهرداری تهران برای برف‌روبی سطح معابر موجب اعتراض شورای شهر شد. حجت نظری، عضو شورای شهر تهران درباره بارش برف در پایتخت گفت: از دو هفته قبل شهرداری می‌دانست که قرار است برف ببارد اما در برخی مناطق تمهیدات به خوبی اندیشیده نشده بود و به همین دلیل هم مقابله خوبی با برف صورت نگرفت و شهرداری باید برای فصل سرما آماده‌تر باشد. این در حالی است که در پی بارش برف در تهران و اعتراض مردم و اعضای شورای شهر شهردار ناحیه ۴ و ۵ منطقه یک از سوی شهردار این منطقه عزل شدند. پلیس راهور تهران نیز از وقوع ۲۰۰۰ تصادف رانندگی در روز برفی پایتخت خبر داد.

پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت

پس از اینکه در بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوه افزایش یافت، وزارت کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسی‌های انجام شده به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. پرداخت به این تعداد که بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد تا پایان روز شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ به مشمولان ادامه خواهد داشت. بر اساس اطلاعیه منتشره، پس از تاریخ مذکور، کسانی که مشمول این طرح نشده‌اند می‌توانند مراتب استحقاق خود را با ارسال شماره ملی سرپرست خانوار از طریق شماره‌گیری #۶۳۶۹* اعلام کنند. تاکید می‌شود که شماره تلفن همراه، می‌بایست به نام سرپرست خانوار باشد. پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی افراد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مذکور صورت خواهد گرفت.

دستگیری سرشاخه‌ها و لیدرهای اصلی ناآرامی‌های اخیر تهران

همچنین افزایش قیمت بنزین با اعتراض بخشی از مردم مواجه شد اما در این میان عده‌ای اقدام به خرابکاری و ایجاد ناامنی کردند که به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بسیاری از سرشاخه‌ها و لیدرهای اصلی ناآرامی‌های اخیر تهران دستگیر شدند. به گفته سردار رحیمی، این افراد جزو اشرار و مخلان نظم عمومی محسوب شده و برخورد قاطعی با آنان می‌شود. خط قرمز پلیس تامین نظم و امنیت و آرامش مردم بوده و به هیچ عنوان به مخلان نظم، اشرار و اوباش اجازه برهم زنی نظم عمومی را نخواهیم داد.

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کاهش آلودگی هوا

یکی از موضوعاتی که با افزایش قیمت بنزین مد نظر مسئولان قرار دارد، موضوع اصلاح الگوی مصرف و در پی آن کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست است. موضوعی که مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن را تایید کرده و می‌گوید: افزایش قیمت بنزین عاملی برای تغییر الگوی مصرف خودرو و سوخت است و تغییر الگوی مصرف منجر به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

او با بیان اینکه الگوی مصرف از خودروهای شخصی باید در کشور تغییر کند، گفت: وقتی مدل بهره‌برداری از خودرو را در کشور نگاه می‌کنیم و با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه جای دنیا الگوی مشخصی دارند تا تقاضای سفر را کنترل کنند. در کشور ما زمانی بود که خودرو و سوخت ارزان بود و هر کسی که می‌خواست برای خرید مایحتاج معمولی از خانه بیرون برود، از ماشین شخصی استفاده می‌کرد. قیمت خودرو که افزایش پیدا کرد و اکنون که قیمت سوخت نیز افزایش پیدا کرده، عاملی است تا الگوی مصرف کنترل شود و در نهایت منجر به آلودگی‌های زیست محیطی نشود.

10‌میلیون ایرانی فاقد بیمه

از زمان تصویب قانون بیمه همگانی 2 دهه گذشته است که نتیجه قانون بیمه همگانی، تشکیل سازمان خدمات درمانی بود و اکنون تحت عنوان سازمان سلامت بیمه فعالیت می‌کند. تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت نیز بیش از 18 میلیون نفر فاقد بیمه بودند که پس از اجرای این طرح بخشی از جمعیتی که فاقد بیمه بودند، تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند اما به گفته محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت هنوز ۱۰ میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه‌ای هستند. او تاکید کرد: طرح پوشش اجباری بیمه سلامت از افراد یا دهک‌هایی که امکان پرداخت سرانه بیمه را ندارند در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و باید طبق قانون همه افراد از خدمات بیمه درمان بهره‌مند شوند.

رد طرح کاهش مجازات حبس در کمیسیون قضایی

طرح کاهش مجازات حبس در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد اما طبق گفته جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، طرح کاهش مجازات حبس در این کمیسیون رد شده و قرار است تا با انجام اصلاحات جدید، این طرح مجددا در کمیسیون تایید و در صحن مطرح شود. او گفت: محکومانی که داریم چهار دسته (حدود، دیه، قصاص، تعزیری) هستند که در طرح کاهش مجازات حبس با سه دسته اول کاری نداریم و به دنبال کاهش حبس برای محکومان حبس تعزیری هستیم.

صدور رای پرونده شبنم نعمت‌زاده در آینده نزدیک

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، چهاردهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. در این جلسه مهم‌ترین اخبار حوزه قضا تشریح شد. بیش از سه هزار نفر از محکومان مورد عفو رهبری قرار گرفتند. برخورد قاطع با افرادی که امتیت عمومی را به خطر می‌اندازند، آخرین وضع پرونده حسین فریدون، صدور رای پرونده شبنم نعمت‌زاده در آینده نزدیک، تحت تعقیب قرار گرفتن افرادی که در کنترل بازار کوتاهی می‌کنند، پاسخ به احتمال اعاده دادرسی پرونده املاک نجومی، آخرین وضع پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، آخرین وضع پرونده حسن رعیت، آخرین وضع پرونده اعضای شورای شهر و شهردار شهریار بخشی از این اخبار بود که از زبان غلامحسین اسماعیلی اعلام شد.

رفع نگرانی شوراهای شهر در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هفته سوم اردیبهشت ماه امسال در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس کلیات آن تصویب شده بود با اعتراض شوراهای شهر و شهرداری‌‌ها شد چون شورا معتقد بودند با تصویب نهایی آن اختیارات قانونی شوراها در زمینه وضع عوارض و درآمدهای محلی حذف می‌شود اما در هفته پایانی آبان ماه ماده ۴ لایحه مذکر تصویب شد و به گفته داریوش قنبری، مشاور پارلمانی شهرداری تهران، شوراهای شهر مجاز هستند برای تامین هزینه‌های شهر نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اقدام کنند. به گفته او، مواردی که در این لایحه مدنظر شوراها بود با تصویب این ماده که مربوط به درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، تامین می‌شود و در مجموع این ماده، اختیاراتی را که شوراها برای تصمیم‌گیری در مدیریت شهری و تامین منابع خود نیاز دارند در اختیار آنها قرار می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار