تسهیل شرایط لازمه صادرات سیب مازاد بر مصرف داخلی است

ارومیه (پانا) - رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: تعرفه‌های دریافتی در گمرگ‌های اتحادیه اوراسیا و عراق تسهیل یافته و باید در داخل کشور نیز موانع صادراتی تسهیل شود.

کد مطلب: ۹۶۸۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل شرایط لازمه صادرات سیب مازاد بر مصرف داخلی است

بهنام تاج‌الدینی در خصوص صادرات سیب، اظهار داشت: از روز جمعه ۲۴ آبان تعرفه‌های گمرگی دریافتی از اقلیم کردستان برداشته شده و از ۵ آذر نیز کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تعرفه‌های ۴۶ درصدی را به ۲ درصد کاهش می‌دهند.

وی، با بیان اینکه این اقدام امری بسیار ارزشمند و گامی اساسی در راستای بهبود صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود، افزود: در داخل کشور نیز باید موانع صادراتی که مهم‌ترین آن تعهد پیمان‌سپاری ارزی است و مانع اصلی ارز‌آوری به کشور محسوب می‌شود، تسهیل شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، عنوان کرد: حمل در کامیون‌های یخچال‌دار، موارد مالیاتی، نبود زیرساخت‌های صادراتی و بانکی و نیز نبود مشوق‌های صادراتی از مهم‌ترین موانع دیگر در بحث صادرات محصولات کشاورزی است.

وی، ادامه داد: با وجود تسهیل‌سازی امر واردات در کشور‌های اتحادیه اوراسیا و اقلیم کردستان عراق، اگر موانع صادراتی در داخل کشور حل نشود بدون شک هیچ تاثیری در بحث صادرات شاهد نخواهیم بود و تمامی بازارهای خارجی که طی چندین سال گذشته حفظ شده‌اند را از دست داده و رقبا اقدام به صادرات محصولات خواهند کرد.

تاج‌الدینی، تصریح کرد: مسئولان استانی باید اقدامات اساسی و فوری در راستای بهبود شرایط انجام دهند چراکه سیب محصولی استراتژیک محسوب شده و باید ۳۰ درصد از این محصول صادر شود چرا‌که مازاد بر مصرف داخلی است.

وی، با بیان اینکه نیازمند صادرات حداقل یک میلیون تن سیب از ۴ میلیون تن سیب کشور هستیم، گفت: در صورت عدم صادرات باید شاهد از بین رفتن این میزان سیب در کشور باشیم چرا‌که این سیب مازاد بر مصرف و نیاز داخلی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تصریح کرد: برداشت سیب در سال‌جاری هزینه‌های بسیار زیادی داشته و تاکنون با وجود تعرفه‌های دریافتی از مبادی گمرگی کشورهای هدف، میزان کمی از سیب کشور صادر شده اما در صورت تسهیل می‌توان امیدوار به بهبود شرایط بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار