معاون سواد آموزی آموزش و پرورش اصفهان:بررسی تاریخچه سواد و میزان رشد آن در کشور نشان دهنده رشد مثبت آن است

اصفهان (پانا) - مرکز یادگیری محلی آفتاب به عنوان چهاردهمین مرکز یادگیری محلی استان اصفهان با حضور معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۹۶۸۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش اصفهان:بررسی تاریخچه سواد و میزان رشد آن در کشور نشان دهنده رشد مثبت آن است

آئین بهره برداری از مرکز یادگیری محلی آفتاب در محل دبستان خیرساز حاج حسن منصوری با حضور بهمن امید قائمی ، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان ؛ کریم کمال ، مدیرآموزش و پرورش ناحیه4 اصفهان و جمعی از مسئولین آموزش و پرورش استان و ناحیه4 برگزارشد.

در این آئین معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن قدردانی از حضور همکاران و تبریک بمناسبت ولادت پیامبراکرم (ص) و امام جعفرصادق(ص) اذعان داشت :" پیامبر گرامی اسلام مشهور بودند به پیامبر رحمت و اگر امروز ما در جامعه نسبت به همدیگر با عطوفت و مهربانی رفتار کنیم هرگز شاهد خشونت در جامعه نخواهیم بود.

بهمن امیدقائمی در ادامه گفت : "امام صادق (ع) بنیانگذار علم و مذهب شیعه الگوی مناسبی است برای اهمیت دادن به بحث سواد و سواد آموزی ."

وی همچنین تصریح کرد :" در بحث سواد آموزی اگر پیشینه سواد را در ایران مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید 5000 سال قبل از میلاد مسیح تمدن جیرفت وجود داشته است و مردم از سطح سواد و آگاهی مناسبی برخوردار بوده اند و روش های محاسبه در بازرگانان و تجارت مصداق آن است.

در دوران زرتشت حدودا 500 سال قبل از میلاد مسیح و در دوران داریوش و کوروش کبیر اندیشه های فلسفی و علمی رواج داشته است و همچنین در دوران اشکانیان روابط دوستانه میان زرتشتیان و مسیحیان گسترش علم و علم آموزی در ایران رواج داشته است. بزرگترین دانشگاه پزشکی جندی شاپور و کتابخانه ها در دوران ساسانی نیز بنا شد. دانشمندان و شعرای به نام همچون ابن سینا، فردوسی ، فارابی، رودکی ،نظامی، سعدی و حافظ و ملاصدرا همه و همه نشان از اهمیت علم و سواد در ایران بوده است. در دوره اعراب نیز ایرانیان بیشترین سهم را در دربار داشته و تمامی مکاتبات و محاسبات را انجام می دادند. در دوران قاجار مردم در مکتب خانه ها مشغول سواد آموزی بودند و سازمانهای زیر نیز تاکنون با هدف سواد آموزی به بزرگسالان فعالیت داشته اند:

درسال 1286 تاسیس اولین مرکز کلاسهای اکابره

از سال 1320تا 1332 سازمان تعلیمات اکابر

ازسال 1332تا 1343 آموزش بزرگسالان

ازسال 1343تا1355 کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی

ازسال 1355تا1357 سازمان جهادملی سواد آموزی

ازسال 1358 تا کنون نهضت سواد اموزی

در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران با فرمان امام خمینی(ره ) و تاکیدات مقام معظم رهبری و همت دولتمردان بویژه دولت تدبیر و امید ، درصد باسوادی از 47 درصد به بیش از 95 درصد رشد داشته است و اختلاف سواد زنان با مردان بسیار کم شده است.

بهمن امید قائمی در ادامه افزود : امروز با تاسیس مراکز یادگیری محلی در کشور و استان علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن و حساب کردن آموزش مهارت های اساس زندگی مهارت های حقوق شهروندی و حرفه آموزی و استقبال برای سواد آمورزان فراهم شده است.

مرکز یادگیری محلی آفتاب چهاردهمین مرکزیادگیری محلی در استان است و این مرکز به همت مسئولین آموزش و پرورش ناحیه چهار و ومسئولین سواد آموزی راه اندازی شده است. انشاء الله گامی باشد برای توسعه سواد و دانایی .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار