معاون سازمان پژوهش خبر داد: برون‌سپاری بسته‌های یادگیری برای استفاده از ظرفیت علمی جامعه

تهران (پانا) - معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از برون‌سپاری بسته‌های یادگیری برای استفاده از ظرفیت علمی جامعه و دانشگاه‌ها و کاهش تمرکز در سازمان پژوهش خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۴۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان پژوهش خبر داد: برون‌سپاری بسته‌های یادگیری برای استفاده از ظرفیت علمی جامعه

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی در اولین نشست معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری با کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره موضوع "برون سپاری" بسته‌های یادگیری گفت: «برون‌سپاری تولید بسته‌های یادگیری از چند جهت قابل تأمل و بررسی است. مهمّ‌ترین نکته این است که ما مطابق فلسفة تربیت اسلام که در اسناد بالادستی ما تجلّی یافته است موظف به صیانت از ارزش‌های دینی و حریم فرهنگی خود هستیم. آنچه‌که محتوای برنامه درسی نامیده می‌شود باید به اطمینان بسیار بالایی مورد پذیرش نظام تعلیم و تربیت ما ‌باشد. در برون‌سپاری تولید بسته‌های یادگیری همیشه باید این حقیقت مدّ‌ ‌نظر ما باشد.»

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش ادامه داد: «از طرف دیگر در سال‌های اخیر دانش‌آموختگان زیادی در سراسر کشور تربیت شده‌اند و هر کدام یک نیروی صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف علمی محسوب می‌شوند. سزاوار نیست که در برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های یادگیری از این سرمایه‌های عظیم فرهنگی، علمی غفلت کنیم و از آن‌ها بهره‌مند نشویم.»

او افزود: «به‌علاوه این‌که ارتقای کیفیّت برنامه‌ها و کتاب‌های درسی و به‌طور عام بسته‌های یادگیری، به‌گسترش فکر و اندیشه در سطح ملّی نیاز دارد. ابتکارات و خلاقیّت‌ها معمولاً در آدم‌های گمنام و ناشناخته باید شناخته شوند اکنون جامعه نخبگانی قوی و وسیعی در کشور شکل گرفته است و نباید خود را از آن‌ها بی‌نصیب نگه داریم.»

ملکی گفت: «بدین ترتیب تمایل داریم طبق مبانی قانونی که در برنامة‌ درسی ملّی و سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش ذکر شده است با یک برنامة دقیق به‌سوی کاهش تمرکز و استفاده از مشارکت ظرفیّت علمی و کارشناسی موجود در جامعه و دانشگاه‌ها حرکت کنیم. می‌خواهیم در یک نظام متمرکز به عقلانیّت تصمیم‌گیری‌ها اضافه کنیم.»

در ادامه این نشست محمود امانی طهرانی، مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش هم گفت: «برون‌سپاری موضوع مهمی است. ابتدا باید بین برون‌سپاری و چندتألیفی تفکیک قائل شویم چراکه با هم متفاوت هستند. موضوع چند تألیفی مسائل خاص خودش را دارد و شاید ایجاد آشفتگی در فضای آموزشی را در پی داشته باشد. باید بین منابع درسی و اقلام پشتیبانی تفاوت قائل شد. منابع درسی همان کتاب‌های درسی است و اقلام پشتیبان عمدتاً منابع الکترونیک را تشکیل می‌دهد.»

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش ادامه داد: «تجارب گذشته نشان داده چندین آفت می‌تواند مسیر برون‌سپاری را به ناکامی بکشاند. ساده‌انگاری قدم‌ها این راه است که ظرایف خاص و دشواری‌های عدیده دارد. ناامیدی از انجام این کار به دلایل تجارب ناکام گذشته، آفت دیگری است که این اقدام را تهدید می‌کند. فقدان جامع‌نگری و شتاب‌ناک عمل کردن می‌تواند سومین آفت این کار باشد.»

امانی طهرانی افزود: «داشته‌های امروز و اسناد قابل اتکایی که وجود دارد باعث می‌شود تا این اقدام تحولی بزرگ به سرانجام خوبی برسد و آفت‌های گذشته را پشت سر بگذراند. بستر فوق‌العاده که امروز وجود دارد به ما راه را نشان می‌دهد. اگر سازمان به بسترهای الگوهای عمل در جنبه‌های ملی، حقوقی، مالکیت کار، روندهای کنترلی، استاندارد ارزشی، علمی و توجه کند می‌توان برون‌سپاری را صورت داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار