حسن ملکی: راهی جز درآمیختن پژوهش و تحقیق با نظام تعلیم و تربیت نداریم

تهران (پانا) - دستیار رئیس سازمان پژوهش در استقرار و هدایت حوزه‌های تربیت و یادگیری تاکید کرد برای تحقق مدرسه‌ای که در سند تحول بنیادین آمده است راهی جز درآمیختن پژوهش و تحقیق با نظام تعلیم و تربیت نداریم.

کد مطلب: ۹۵۱۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
حسن ملکی: راهی جز درآمیختن پژوهش و تحقیق با نظام تعلیم و تربیت نداریم

حسن ملکی در در یازدهمین گردهمایی معاونت‌های پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهش را روح همه فعالیت‌های تعلیم و تربیت دانست و گفت: «اگر پژوهش نباشد همه عناصر تعلیم و تربیت مرده است. بدون پژوهش نمی‌توان مبانی تعلیم و تربیت را تکوین، مدون و اجرا کنیم.»

او ادامه داد: «چگونه ممکن است ما به پژوهش بی‌اعتنا باشیم اما مدعی باشیم مبانی محکم در تعلیم و تربیت داریم. در فرآیند تعلیم و تربیت نیز با ضرورت بیشتری به پژوهش احتیاج داریم.»

ملکی گفت: «اگر می‌خواهیم مدارس ما تبدیل به مدارسی شود که در سند تحول بنیادین آمده است، باید فعالیت‌های آن‌ها را پژوهشی کنیم. ایراداتی که در زمینه کارآمد نبودن مدارس مطرح است، ریشه در این دارد که کارهای ما در مدارس با نگاه پژوهشی و مساله‌یابی پیش نمی‌رود.»

او ادامه داد: «اگر مایل هستیم تعلیم و تربیت ما روح داشته باشد و براساس استاد بالادستی باشد و دانش‌آموزان بالنده و پویا پرورش کند، راهی جز درآمیختن پژوهش و تحقیق با نظام تعلیم و تربیت نداریم.»

ملکی به آفت‌ها و آسیب‌هایی که از درست عمل کردن و رشد سازمان پژوهش جلوگیری می‌کند، اشاره کرد و گفت: «آسیب اصلی این است که مهم‌ترین تصمیمات را بدون اتکا به یافته‌های تحقیق و پژوهش انجام می‌دهیم.»

او گفت: «دومین آسیب جدی سیاست‌کاری و باندبازی است که به تعلیم و تربیت لطمه می‌زند. معیار تعلیم و تربیت را باید از متون تربیتی گرفت نه از باند و سیاست‌بازی.»

ملکی گفت: «آسیب سوم این است که روحیه استبدادی را به خرد جمعی ترجیح دهیم. در هر مقامی که هستیم باید بپذیریم خرد جمعی بهتر از یک نفر تصمیم می‌گیرد.»

دستیار رئیس سازمان پژوهش در استقرار و هدایت حوزه‌های تربیت و یادگیری گفت: «آسیب ریشه‌ای در کار ما گسستگی و انقطاع بنا از مبناست. مبنای کار ما مبانی نظری سند تحول بنیادین و برنامه ملی درسی است و بنای ما برنامه‌ریزی درسی و آموزش معلمان و استعدادیابی و ... است. قاعده این است که مبنا مبتنی بر بنا باشد.»

او ادامه داد: «این گسستگی باعث ایجاد یک بنای سست عنصر و لرزان می‌شود که ریشه در مبانی اصلی ما ندارد. اگر بین مبنا و بنا فاصله بی‌افتد این مسیر تمدنی که در آن هستیم به خطر می‌افتد و نظام تعلیم و تربیت گسسته و نابود می‌شود‌.»

طراحی مدل‌‌های مفهومی برای انتظام‌بخشی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام صدوقی، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «برای رشته‌های تحصیلی برنامه درسی نداریم و این رشته‌ها نیازمند تبیین اصول و اهداف است تا ببینیم رویکرد حاکم بر روح این رشته‌ها چیست.»

او درباره اهمیت مدیران در مدارس گفت: «اکنون مدیر مدرسه مبصر است و هیچ هویتی در حوزه تبیین و اشاعه دانش، توسعه و نگهداشت و استقرار آن ندارد لذا باید متولی اصلی را در مدرسه را مشخص کنیم.»

او ادامه داد: «شخصیت شاخص عهده‌دار این امر مدیر است، مدیر باید آن‌قدر دانش و بینش داشته باشد که رهبری مدرسه را بر عهده بگیرد.»

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «این صحیح نیست که یک معلم به سازمان پژوهش نامه بنویسد و از او بخواهد در یک صفحه خاص از کتاب درسی مشکل دارد بلکه آن را باید معاونت پژوهشی منطقه ساماندهی کند.»

او درباره اجرای طرح بوم گفت: «در اجرای این برنامه هدف ما این است که قدرت اجرای کار را به مدیر بدهیم.»

حجت‌الاسلام صدوقی از تدوین راهنمای معلم مدارس چندپایه خبر داد و گفت: «متاسفانه برنامه فعلی مبتنی بر برنامه درسی تک‌پایه است و قرار است آن را تغییر دهیم.»

او گفت: «باید تعامل فعال با استان‌ها داشته باشیم و انتظار داریم برنامه درسی را مجریان این امر درک کنند. در خواست ما تفهیم مبانی سند تحول بنیادین توسط مجریان سازمان پژوهش است.»

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «یکی از دیگر اهداف ما انتظام بخشی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است و مدل‌های مفهومی برای آن در نظر گرفتیم، به این ترتیب که در سال اول رشته تحصیلی در نظر بگیریم و در سال دوم و سوم فرد وارد حرفه و مهارت شود.»

صدوقی از بازنگری برنامه دوره پیش دبستانی خبر داد و گفت: «برای تبیین برنامه مهدهای کودک نیز برنامه‌هایی داریم که به زودی تبیین می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار