گردهمایی کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی استان آذربایجان شرقی برگزار شد

معاون آموزش ابتدایی آذربایجان شرقی: افزایش کیفیت آموزش با توانمندسازی نیروی انسانی در کلاس هایی با تراکم مطلوب اتفاق می افتد

تبریز ( پانا ) - معاون آموزش ابتدایی آذربایجان شرقی در گردهمایی کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش،تکنولوژی و گروه های آموزشی دوره پیش دبستانی و ابتدایی نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان افزایش کیفیت اموزش را منوط به توانمندسازی نیروی انسانی در کلاس هایی با تراکم مطلوب دانست.

کد مطلب: ۹۶۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
گردهمایی کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی استان آذربایجان شرقی برگزار شد

گردهمایی کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش،تکنولوژی و گروه های آموزشی دوره پیش دبستانی و ابتدایی نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی صبح امروز دوشنبه 22 مهر ماه 98 در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.

فریده حقایی با بیان اینکه این گردهمایی با برگزاری کارگاه برای سه گروه کارشناسان ابتدایی، پیش دبستانی و گروه های آموزشی با تدریس مطالب تخصصی و فنی اجرا می شود، در خصوص انتخاب سرگروه های درسی گفت: « سرگروه باید از نظر اخلاقی، علمی و کاربلدی از بقیه اولی و عامل باشد».

معاون آموزش ابتدایی استان تاکید کرد: « سرگروه درسی کمک حال معلم است و باید قوی ترین عملکرد را در ارزشیابی کیفی-توصیفی سرکلاس خود داشته باشد».

وی با مهم برشمردن تشکیل جلسات گروه های درسی پایه ها در پاسخگویی به سوالات و شناسایی آسیب های پایه و همکاران خلاق و بکارگیری در کارگاه ها، افزود: « بر عدم استفاده از کتاب های کمک آموزشی و آزمون های زائد که جز ممنوعیت ها در دوره ابتدایی است نظارت کافی صورت بگیرد».

توانمندسازی معلمان کلاس های چندپایه

حقایی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه کلاس های چندپایه کلاس های زندگی بشمار می آیند، گفت: « این کلاس های برابر مصوبه 895 باید اجرا گردد به طوری که نه حق معلم و نه حق دانش آموز ضایع شود».

معاون آموزش ابتدایی استان تصریح کرد: « کلاس های چند پایه بعد کمی را تامین می کند ولی باید اثربخشی لازم را هم داشته باشد که توانمندسازی معلمان چند پایه و تهیه کتاب تلفیق در این مدارس ضروریست».

آموزش مهارت محور رویکرد اصلی برنامه ویژه مدرسه

حقایی یکی از ابعاد مهم برنامه ویژه مدرسه را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: « این برنامه تحولی، برابر نیازسنجی معلم و به پیشنهاد وی با هماهنگی مدیر مدرسه باید یک آموزش مهارت محور باشد».

وی سرمایه گذاری روی انتخاب و انتصاب مدیران از نظر حرفه ای بودن را خواستار شد و گفت: « نیروی انسانی در ستاد باید خادم مدیر مدرسه باشد تا با این پشتیبانی زمینه رشد را برای معلم، دانش اموز و مدرسه فراهم کند».

توجه به اقتضاعات دوران کودکی با پیاده سازی اهداف سند تحول بنیادین

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تکالیف مهارت محور در دوره اول ابتدایی را پیشنهاد داد و گفت: « هدف اصلی ایجاد زمینه استمرار یادگیری دانش آموزان در داخل و خارج از کلاس درس می باشد».

وی افزود: « بر اساس سند تحول بنیادین حافظه محوری به مهارت محوری تغییر کرده و هم اکنون در کلاس های درسی با تراکم مطلوب انجام می گیرد».

حقایی با بیان اینکه آزمون ها، رقابت ها و مقایسه های نابجا به کرامت ذاتی کودکانمان لطمه می زند، ابراز داشت: « برنامه ریزی های ما باید نشان دهد که به اقتضاعات درونی کودکی یعنی شادبودن، کنجکاوی و خلاقیت توجه داریم».

رفع دشواری های یادگیری با ارائه تکالیفی به صورت مهارتی متناسب با نیازهای یادگیری دانش آموزان

وی افزود: « اگر دانش آموزان مهارت های خواندن، نوشتن و حساب کردن را یاد بگیرند و از رونویسی بپرهیزند باعث گفت و گوی بهتر و برقراری ارتباط موثرتر در بین دانش آموزان و والدین خواهد شد».

به گفته ی معاون آموزش ابتدایی استان جهت تعمیق، تثبیت و رفع دشواری های یادگیری، تکالیفی به صورت مهارتی متناسب با نیازهای یادگیری دانش آموزان تنظیم و ارائه شود.

حقایی تاکید کرد: «تغییر نگرش کارشناسان، مدیران و معلمان یکی از اهداف مهم معاونت آموزش ابتدایی است و تا این نگرش ها مثبت نباشد نمی توانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم».

جذب حداکثری اولویت اصلی در دوره ابتدایی است

معاون آموزش ابتدایی استان تاکید داشت: « در انتقال اطلاعات دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی به سیستم سناد سرعت و دقت لازم از طرف کارشناسان مناطق و نواحی لحاظ شود».

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی موجود از مطالبات اصلی باشد، خاطرنشان شد: « نیروهای جذب شده جدید در سیستم بیش از ۷۰درصد در آموزش ابتدایی مشغول تدریس شده اند بنابراین توانمندسازی نیروی انسانی در راستای کیفیت افزایی نیاز اصلی است».

حقایی یادآور شد: « تدابیر لازم برای جلوگیری از تراکم بالای کلاسی در مدارس اندیشیده شود و توجه شود که برگزاری هرگونه آزمون و کلاس تقویتی و فوق برنامه در دوره ابتدایی ممنوع است و فقط کلاس های فوق برنامه ی مهارتی با تصویب در شورای مدرسه قابل اجرا است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار