معاون پرورشی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: مدارس پویا در سایه توجه به بهداشت روان حاصل می شوند

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت که ما به دنبال این هستیم که مدارس پویا ایجاد کنیم و این مدارس نیز در سایه توجه به بهداشت روان حاصل می شوند.

کد مطلب: ۹۶۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: مدارس پویا در سایه توجه به بهداشت روان حاصل می شوند

طاهر علمی در مراسم زنگ بهداشت روان در دبیرستان شهید برون بری ناحیه 5 تبریز با بیان این که برنامه های هفته بهداشت روان امسال با شعار " ارزش زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم" در مدارس برگزار می شود، گفت: مدارس فقط محلی برای انباشت محفوظات ذهنی دانش آموزان نیست بلکه محلی برای تربیت ابعاد مختلف شخصیتی دانش آموزان است و لذا ما به دنبال این هستیم که مدارس پویا ایجاد کنیم و این مدارس نیز در سایه توجه به بهداشت روان حاصل می شوند.

وی با بیان این که اهمیت روح انسان به اندازه ای است که وقتی انسان از لحاظ روحی و روانی ناراحت است در تمام بدن احساس درد می کند در حالی که جسم این گونه نیست، افزود: روح از منظر خداوند متعال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل است که برنامه های مختلفی چون پرستش و نماز برای آرامش و سلامت روح برای بشر در نظر گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان، ورزش کردن را یکی از راهکارهای مهم در سلامت و بهداشت روان برشمرد و گفت: قبل از انقلاب در مدارس سالن ورزش نداشتیم ولی در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر 220 سالن ورزشی در مدارس استان فعالیت دارند.

علمی با بیان این که ورزش، استرس، افسردگی و خشم را ازبین می برد و یا حداقل کاهش می دهد، ادامه داد: دانش آموزان لازم است که در کنار تحصیل ورزش نیز بکنند در غیر این صورت روح مریض شده و دچار افسردگی می شود و در نهایت سبب افت تحصیلی نیز می شود.

وی افزود: ورزش کردن جریان رسانی خون به مغز را افزایش داده و باعث می شود تفکر و عقلانیت نیز افزایش یابد و انسان تصمیم های بهتری را برای زندگی خود بگیرد و همچنین ورزش سطح حافظه را نیز افزایش می دهد و در نتیجه خلاقیت انسان نیز افزایش یافته و مهارت حل مسئله به وجود آمده و زندگی انسان بهبود می باید.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان، خواب کافی، یادگیری مهارت های جدید، داشتن روابط عمومی قوی و خود مراقبتی را از دیگر عوامل مهم بهداشت روان عنوان کرد و خطاب به دانش آموزان افزود: از اعتیاد دوری کنید و البته منظور از اعتیاد همیشه اعتیاد به مواد مخدر نسیت بلکه اعتیاد به اینترنت نیز زندگی اجتماعی فرد را مختل کند و رفتار های انسان را تغییر می دهد.

علمی با بیان این که مدرسه به عنوان سنگر مقدس تعلیم و تربیت باید بتواند ارزش زندگی کردن را به دانش آموزان آموزش دهد، گفت: مدرسه یکی از مکان های است که فعالیت های بهداشت روان باید در آن پررنگ باشد و به دنبال راهکارهایی برای ایجاد، حفظ و ارتقاء بهداشت روان دانش آموزان باشد و هر مدرسه ای که در این راستا گام برندارد به موفقیت نخواهد رسید.

سبک زندگی اسلامی ضامن بهداشت روان

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز نیز در این مراسم بر خود مراقبتی تاکید کرد و گفت: خود مراقبتی از جسم و روح سبب پیشگیری از بیماری های مختلف جسمی و روحی در بزرگسالی می شود وهزینه های درمان را نیز کاهش می دهد.

زینب علمدار سرند تصریح کرد: کلید اصلی خود مراقبتی، آموزش است و باید دانش آموزان را بیشتر در خصوص این موضوع آگاه کنیم.

وی گفت: از دیگر موارد مهم در بهداشت روان داشتن نشاط و شادابی است که اگر در مدارس نشاط باشد به طور یقین رشد در همه ابعاد وجودی اتفاق می افتدو این موضوع مختص دانش اموزان نیست بلکه همه عوامل مدرسه باید شاد باشند چرا که یک فرد غمگین نمی تواند مجموعه را شاداب کند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز افزود: تغذیه روح به اندازه تغذیه جسم و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد برای این که سلامت جسم در گرو سلامت روح است ولی متاسفانه گاهی ما از روح و تغذیه آن غافل می شویم.

علامدار سرند گفت: معلمان،مربیان و اولیاء باید دانش آموزان را از لحاظ عاطفی سیراب کنند تا کمتر دچار آسیب های اجتماعی شوند.

وی گفت: داشتن سبک زندگی اسلامی و توجه به یاد خدا در زندگی نیز می تواند ما را در برابر انواع آسیب های اجتماعی بیمه کند و زندگی ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

در پایان این مراسم ار فعالین هته بهداشت روان تجلیل شد و همچنین از مجموعه کتب فضلیت در راستای توانمندی روانی و رفتاری دانش آموزان دوره اول متوسطه رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار