غلامعلی جعفرزاده*

بایدهای مقابله با فساد

روز گذشته بود که اخباری مبنی بر «کشف زمین‌خواری بزرگ در اراضی ونک تهران» توسط معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی منتشر شد. آن‌ هم در حالی که نه برای نخستین‌بار است که اخباری از این دست منتشر شده و نه احتمالا برای آخرین بار، اما در این میان بایدتوجه داشت که این اخبار همگی نشانگر ورود جدی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به موضوعاتی از این دست و برخورد با «فاسد» است نه «فساد».

کد مطلب: ۹۵۶۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

باید توجه داشت که همواره روزنه‌هایی در کشور وجود دارد که افراد فاسد با استفاده از آنان دست به فسادهای اقتصادی و سیاسی مختلفی می‌زنند و اگر به راستی خواستار مقابله با فساد هستیم، باید علاوه بر برخورد با افراد فاسد، روزنه‌ها را نیز ببندیم. امروز در کشور گاه و بی‌گاه شاهد اخباری مبنی بر کشف زمین‌خواری یا کوه‌خواری یا مواردی از این دست هستیم، بنابراین به عقیده نگارنده دستگاه‌های مسوول باید در کنار برخورد با افراد فاسد، مشخص ‌کنند که در چه بخش‌هایی از سیستم اداری کشور روزنه‌هایی وجود دارد که منتهی به فساد می‌شود.

هنگامی که فردی به جرم سرقت از منازل مسکونی بازداشت می‌شود، افراد برای جلوگیری از تکرار این سرقت اقدام به بازسازی روزنه‌ها می‌کنند، پس چرا ما به عنوان مسوولان جمهوری اسلامی با وجود کشف این قبیل فسادها چنین نکرده‌ایم؟ به عقیده نگارنده امروز در جمهوری اسلامی نیاز به انقلاب در دستگاه‌های قضایی و امنیتی و اطلاعاتی داریم؛ انقلابی برای برخورد با روزنه‌های منجر به فساد در کنار برخورد با افراد فاسد. دستگاه‌هایی همچون وزارت اطلاعات و معاونت اقتصادی این نهاد باید بررسی‌های تکمیلی و جامعی در این زمینه به عمل آورند و نقص‌های موجود را برای حل و فصل به مسوولان ذی‌ربط گزارش دهند.

آنچه بدون انجام تحقیقات جامع مشخص است، این است که عمده این فسادها ناشی از انجام اقدامات توسط انسان‌هاست. در چنین مواقعی نه‌تنها امکان خطا بالاست، بلکه مفسدان نیز بیش از پیش به فعالیت می‌پردازند. در این راستا دستگاه‌های مسوول باید در کنار مقابله با فاسد بعد از انجام تحقیقات جامع، دستورالعمل‌هایی را برای رفع و ریشه‌کنی کامل فساد در بخش مورد نظر ارایه کنند ولی تا زمانی که آن اقدامات صورت نگیرد، هرگز نمی‌توانیم ادعا کنیم که فساد دیگر ایجاد نخواهد شد.

نگارنده معتقد است که برخوردهای صورت گرفته با افراد فاسد در بخش‌های مختلف زدن شاخ و برگ‌های درخت فساد است و نه ریشه آن، بنابراین لازم است برای کامیابی در این مسیر سراغ ریشه‌ها رویم. با این حال آنچه نمی‌توان بر آن چشم پوشید، اقدامات مثبت معاونت اقتصادی وزارتاطلاعات در برخورد با فساد است. یکی از اصلی‌ترین حسن‌های این نهاد پرهیز از اقدامات سیاسی است به‌طوری که تاکنون هرگز از اقدامات فسادستیزانه متولیان آن بوی سیاسی‌کاری به مشام جامعه نرسیده است؛حال آنکه در موارد مشابه صورت گرفته از سوی نهادهای دیگر، جامعه بارها و بارها دستگاه‌ها را متهم به سیاسی‌کاری کرده است.

انتظار آن است که این نهاد نه‌تنها مشی دوری از سیاسی‌کاری خود را ادامه دهد، بلکه برای جلوگیری از فساد در صورت انجام اقداماتی پیشگیرانه تضمین‌های لازم را ارایه کند؛ پیشگیری‌هایی که محقق نخواهد شد جز با تهیه گزارش‌های جامع از چرایی بروز فساد و شناسایی روزنه‌ها به علاوه ارایه دستورالعمل‌های مشخص برای جلوگیری از تکرار آنها.

*نماینده مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار