ربیعی: روحانی برای سفر به نیویورک تردید داشت

تهران (پانا) - سخنگوی دولت می‌گوید که رئیس‌جمهوری برای سفر به نیویورک تردید داشت و این موضوع را در جلسات مختلف بیان کرد ولی مسلم این است که این سفر برای احقاق حقوق ملت ایران انجام شد.

کد مطلب: ۹۵۵۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: روحانی برای سفر به نیویورک تردید داشت

علی ربیعی در نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: «دفاع مقدس نمادی از ایستادگی ایرانیان در جنگی تمام عیار است. این هفته برای ایران و مردم ایران و مسئولان درس‌های بسیار دارد.»

او ادامه داد: «صدام با ذلت و خاری از بین رفت ولی ملت ایران قدرتمندتر از گذشته است و شرایط به گونه‌ای است که دیگر کسی جرات تجاوز به این کشور را ندارد.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «امروز هم دولت در حال دفاع است. دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه دنبال می‌کند. از یک سو دفاع در برابر اقدامات خصمانه امریکا برای کوچک کردن این کشور که با وقاحت آن را بیان می‌کند در دستور کار دولت است و از سمت دیگر دفاع از معیشت و زندگی مردم، کارگران را دولت دنبال می‌کند.»

این مقام مسئول بیان کرد: «آغازگر هیچ جنگی نبوده‌ایم و از سلاح‌های غیر متعارف استفاده نکردیم ولی همواره دفاعگر خوبی بوده‌ایم. کشورهای منطقه از دوران دفاع مقدس درس بیاموزند و ببینند که امروز ایران و عراق کنار هم هستند. بدانند که نمی‌توانند ایران اسلامی را با دوشیده شدن منابع خود محدود کنند. به بیگانگان نباید دل خوش کرد.»

روحانی نشان خواهد داد که با تحریم ایران منزوی نخواهد شد

ربیعی با اشاره به سفر روحانی به نیویورک گفت: «روحانی برای سفر به نیویورک تردید داشت و این موضوع را در جلسات مختلف بیان کرد ولی آنچه مسلم است، این است که این سفر برای احقاق حقوق ملت ایران انجام شد. روحانی در این سفر با سران 13 کشور دیدار خواهد کرد.»

سخنگوی دولت یادآور شد: «رفتارهای آمریکا که برخلاف هنجارهای‌بین‌المللی بود، این سفر را با مشکلاتی مواجه کرد ولی این سفر صدای ایران را دوباره به گوش جهان خواهد رساند و منافع اقتصادی و سیاسی تهران پیگیری خواهد شد.»

ربیعی گفت: «منطق جمهوری اسلامی در برابر بی‌منطقی واشنگتن در این سفر نشان داده خواهد شد. روحانی نشان خواهد داد که با تحریم ایران منزوی نخواهد شد. به اعتقاد ایران آمریکا تنهاتر از همیشه است و ایران چه در میان کشورهای اروپایی و چه در افکار عمومی آمریکا منزوی نشده است.‎»

سخنگوی دولت همچنین درباره طرح ایران برای صلح در منطقه نیز بیان کرد: «طرح ائتلاف امید و صلح هرمز ایده روحانی در برابر جنگ طلبی‌ها در این سفر است که جزئیاتش تشریح خواهد شد. ارائه راهکارهای دیپلماتیک در دستور کار ایران است برای حل مشکلات منطقه و رسیدن به صلح و ثبات و نشانگر اهمیت این موضوع برای ایران است. این طرح به سازمان ملل متحد در جریان این سفر تقدیم خواهد شد.‎»

سخنگوی دولت با اشاره به فرارسیدن اول مهر اظهار کرد: «چالش های اموزش و پرورش تا سال 1400 در جلسه روز گذشته هیات دولت مورد بحث و بررسی مفصل قرار گرفت. دولت برای حل مشکلات این نهاد و تعیین تکلیف سازمان های اقتصادی اهتمام دارد.»

روحانی از نیویورک بازگردد به وزارت آموزش و پرورش می‌رود

او همچنین گفت: «روحانی وعده داد بعد از بازگشت از سفر به وزارت اموزش و پرورش خواهد رفت و با شورای معاونان این وزارتخانه دیدار خواهد داشت. نسبت 1 به 25 برای استخدام‌های آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

ربیعی تاکید کرد: «ارتقا مدارس دولتی از جمله برنامه‌های دولت است. دولت مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارد ولی شرط عدالت رساندن مدارس دولتی به سطح مناسب است. این موضوع در دولت مورد بحث قرار گرفت. ایجاد شادابی در مدارس از دیگر موارد بررسی شده در دولت بود.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «افزایش مهارت‌های اجتماعی و فنی و افزایش قدرت مدرک دیپلم نیز در دولت مورد بحث قرار گرفت و وزیر آموزش و پرورش نیز نقدی را در این زمینه ارائه کرد.»

‎فشار سازمان ملل متحد باعث شد آمریکا مشکل ویزاها را حل کند

سخنگوی دولت با اشاره به اخبار منتشر شده درباره نفتکش انگلیسی نیز گفت: «زمینه آزاد شدن نفتکش انگلیسی فراهم شده و روال اداری آن نیز طی شده است ولی اطلاعی از زمان آزادی آن ندارم.»

او در پاسخ به سوالی درباره تاخیر ایجاد شده برای صدور ویزا مسئولان ایرانی بیان کرد: «آمریکا امپراتوری رسانه‌ای عظیمی دارد و تلاش کرده ایرانیان کمتر در خاک آمریکا صحبت کنند. تاخیر ایجاد شده برای صدور ویزا غیرقانونی بود و موجبات کوچک شدن هیات ایرانی را فراهم آورد. فشار سازمان ملل متحد باعث شد آمریکا مشکل ویزاها را حل کند.»

ظریف در چاچوب مشخص صحبت می‌کند

ربیعی در واکنش به توئیت امروز خبرنگار ارشد CNN نیز بیان کرد: «ایران پیش از این موضع (اعلام لغو تحریم ها به عنوان شرط ایران برای مذاکره با آمریکا) را گرفته بود. اگر آمریکا آماده متوقف کردن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط توافق هسته‌ای باشد، راه برای اقداماتی نظیر گفت‌وگو باز خواهد شد ولی اول باید این اقدامات را انجام دهد.»

سخنگوی دولت بیان کرد: «هیچ تعارضی در دیدگاه‌های مختلف داخل کشور نیز در این زمینه وجود ندارد و اظهارات ظریف در چارچوب مشخص است.‎»

وزارت اطلاعات پیگیری خرید و فروش کرسی دانشگاه‌ها است

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش کرسی‌های دانشگاه نیز بیان کرد: «اولا به هیچ شکلی از طریق سازمان سنجش کسی وارد دانشگاه نشده و اتفاقات رخ داده از طریق این سازمان و کنکور نبوده است. یک مورد در 5 سال گذشته اقدام به خلاف صورت گرفته که حراست در همان ابتدا جلوی آنها را گرفته است و با اطمینان می‌گویم سازمان سنجش ما سازمانی امین است.»

او افزود: «بعد از تحریم‌ها مشکل ارسال ارز برای دانشجویان ایرانی ایجاد شد. حدود 10 هزار پرونده در همین زمینه به وزرات بهداشت ارسال شد که حدود 3 هزار پرونده در همان ابتدا رد شد چون مدارک آنها ناقص بود. در ادامه بحثی مطرح شد که کسانی که حداقل 36 واحد در خارج از کشور گذرانده‌اند بتوانند به کشور برگردند ولی بخشی از ان‌ها سندسازی کردند و در نهایت تعداد دیگری از رده خارج شدند.»

ربیعی یادآور شد: «شرکت‌هایی در این زمینه تا حدود 1 میلیارد تومان پول می‌گرفتند تا فردی را به دانشگاه بیاورند ولی موفق نشدند و وزارت اطلاعات امروز پیگیر آنهاست.»

ربیعی با اشاره به موردی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح شد، گفت: «این دختر خانم که موضوعش اخیرا مطرح شد، نه لیست نمره داشته و نه امتحان داده و نه هیچ چیز دیگری. موضوع در حقیقت سو استفاده شرکت کنکوری برای تبلیغات خودش است.»‎

ایران به دنبال توافق‌های استراتژیک بلند مدت 25 ساله با کشورهای مهم جهان است

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در اقتصاد ایران و چگونگی بازگردندان سود حاصل از آن به چین بیان کرد: «در ابتدا بگویم که نمی‌شود 5000 هزار نیروی امنیتی وارد کشور شود. ایران و چین روابط صمیمی دارند و هرکشوری که در شرایط تحریم در کنار ایران است، ایران خواهان گسترش رابطه با آنهاست ولی ایران به دنبال توافق‌های استراتژیک بلند مدت 25 ساله با کشورهای مهم جهان است و از هر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور حمایت می‌کند ولی امتیاز خاصی برای برخی افراد قائل نیستیم.»

او افزود: «عدد قطعی و رسمی در این توافقات هنوز وجود ندارد و موضوع در سطح کارشناسی است و آنچه بیان شد، پیش‌بینی از آینده روابط ایران و چین بود. ایران تسلیم جوسازی‌ها نخواهد شد و از تمام کشورهایی که در دوران تحریم کنار ایران است، متشکریم.»

روغنی مدیرعامل هپکو می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتراض کارگران هپکو به عدم پرداخت مطالباتشان نیز اظهار کرد: «مشکل امروز هپکو، مشکل تولید آن است چون خریداران کم شده‌اند ضمن اینکه تکنولوژی آن نیز باید نوسازی شود اما مساله دوم نوع خصوصی‌سازی‌هاست. افرادی که مدیریت این نهاد را برعهده گرفتند نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند بنابراین خصوصی‌سازی صورت گرفته، خصوصی‌سازی ناسالمی نبود ولی افراد نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند هرچند که می‌شد درباره صلاحیت افراد بیشتر بررسی شود.»

او افزود: «یکی از بانک‌ها مکلف شد حقوق عقب‌مانده کارگران را پرداخت کند بنابراین کنسرسیومی بنا بر توصیه روحانی تشکیل شد که می‌تواند تولیداتی داشته باشد که مورد نیاز است. با ورود این کنسرسیوم هم تولید تضمین می‌شود و هم آرامشی در این شرکت ایجاد خواهد شد و اگر اشتباه نکنم، آقای روغنی به عنوان مدیرعامل انتخاب خواهد شد.‎»

ربیعی بیان کرد: «امروز دولت درباره خصوصی‌سازی دقت بسیار زیادی دارد ولی هر خصوصی‌سازی پر از حرف و حدیث است و دقیقا به همین دلیل در جلسه اخیر سران قوا، این موضوع مطرح شد. خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت استراتژی صحیحی است ولی شیوه آن حرف و حدیث‌هایی دارد اما من یقین دارم سازمان خصوصی‌سازی دقت لازم را خواهد داشت.»‎

آخرین وضعیت لایحه تأمین امنیت زنان

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه تامین امنیت زنان اظهار کرد: «در مرحله اول از قوه قضائیه بابت ارسال این لایحه تشکر می‌کنیم. متن این لایحه توسط دولت تهیه و بررسی شد ولی چون بخشی از آن مربوط جرائم است و قوه قضائیه باید اعلام نظر کند، این لایحه به این قوه ارسال شد.»

این مقام مسئول گفت: «تغییراتی در این لایحه ایجاد شد ولی در نهایت دولت لایحه را به مجلس ارسال خواهد کرد و قوه مجریه ملاحظات نهایی خود را روی آن اعمال خواهد کرد ولی در بخش‌های قضایی که مربوط به قوه قضائیه است تغییری ایجاد نخواهد شد.»

سخنگوی دولت با اشاره یه راهبرد دولت برای پایان دادن به تحریم‌ها اظهار کرد: «خصلت کشور ما آن است که در‌باره موضوعاتی نظیر مذاکره همه نظر خود را بیان می‌کنند اما گاهی اوقات به شکل غیرمنصفانه‌ای قضاوت‌هایی صورت می‌گیرد که دولت را به القابی نظیر سازشکار محکوم می‌کنند.»

او افزود: «امروز کسی ایران را مقصر نمی‌داند ولی پدیده‌ای مانند ترامپ نه تنها برای ایران بلکه برای جهان غیرقابل پیشی‌بینی بود ولی امروز ایران همچنان پیگیر برنامه‌های خود است.»

ربیعی یادآور شد: «ایران برای ایجاد صلح در منطقه با طرحی به سازمان ملل می‌رود. برخی کشورهای منطقه تمایل دارند در رابطه با ایران از افراطی‌گری دوری کنند و در آینده فضا بیشتر فراهم خواهد شد.»

طرح امید و صلح هرمز فضا را برای جوامع مسلمان باز خواهد کرد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی ارائه طرح امید و صلح هرمز از سوی روحانی اظهار کرد: «برخی کشورهای منطقه با اشتباهات محاسباتی و همچنین فشارهای آمریکا باعث ایجاد ناامنی در منطقه شدند. ایران نمی‌تواند در این وضع بی‌تفاوت باشد.»

او یادآور شد: «ایران نگران منطقه است و هیچ کس مثل ایران از امنیت در منطقه منتفع نخواهد شد. طرح ایران فضا را برای جوامع مسلمان باز خواهد کرد و کشورهای مختلف را نسبت به ایران منعطف خواهد کرد. ایران همواره باید با ایده های جدید در مجامع بین المللی حاضر شود.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «از گفت‌وگوی تمدن‌ها تا جهان عاری از خشونت باعث ایجاد هژمونی برای ایران در جهان شده است چراکه بخشی از قدرت ایران، قدرت فرهنگی است.‎»

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری‌های ایران و سایر کشورها برای مبادله بدون دلار نیز بیان کرد: «ایران با روس‌ها خوب پیشرفته است و سوئیفت‌های دو طرفه را ایجاد کرده است. ایران می‌تواند نفت بدهد در برابر کالا و هم می‌تواند صادرات در برابر واردات داشته باشد و هم اینکه می‌توانیم مبادلات بدون استفاده از دلار را برنامه‌ریزی کنیم.»

ربیعی ادامه داد: «این سیاست ایران است و شاید در ادامه و بدون تحریم‌ها نیز این سیاست ادامه پیدا کند.»

واکنش ربیعی به اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران

او همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره پذیرش نظارت دائمی اژانس بین‌المللی انرزی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران بیان کرد: «آژانس همواره حاضر بوده و اگر به معاهده (برجام) بازگردند ایران مشکلی نخواهد داشت و در چارچوب برجام اقدامات قابل انجام است.»‎

ربیعی همچنین درباره حواشی مطرح شده درباره موضوع حذف یارانه‌ها خاطرنشان کرد: «موضوع حذف یارانه معطوف به کسانی خواهد شد که پردرآمد هستند و شامل مابقی ایرانیان نخواهد شد»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار