رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان مطرح کرد: حجم کتاب‌های درسی مانع تقویت مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تاکید کرد حجم کتاب‌های درسی به اندازه‌ای زیاد نیست که مانع تقویت دیگر وجوه تعلیم و تربیت مانند مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان شود.

کد مطلب: ۹۵۵۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان مطرح کرد: حجم کتاب‌های درسی مانع تقویت  مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان نمی‌شود

فاطمه مهاجرانی در برنامه صبح و گفت‌وگو، ویژه فرارسیدن سال تحصیلی جدید با تبریک فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت گفت: «زنگ مهر امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در یکی از مدارس به صدا درمی‌آید و با ابتکاری که از چند سال قبل شکل گرفته، معمولا پرسش مهر نیز پرسیده می‌شود.»

او افزود: «با توجه به سیاست‌های کلان دولت در طول این سال‌ها و برنامه ششم توسعه، توجه به مهارت‌آموزی به صورت جدی در برنامه‌های آموزش و پرورش دنبال می‌شود و امسال نیز رویکرد مهارت‌آموزی برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.»

دانش بدون مهارت و مهارت بدون دانش هیچ فایده‌ای ندارد

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «تعلیم و تربیت دو موضوع به هم پیوسته هستند و دانش بدون مهارت و مهارت بدون دانش هیچ فایده‌ای ندارد.»

مهاجرانی ادامه داد: «تاکید تعلیم و تربیتِ امروز، ترکیب سه مفهوم نگرش، مهارت و دانش است. سهم مهارت وابسته به انتخاب افراد متفاوت است، به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی در مسیر فنی و حرفه‌ای قرار گیرد قطعا سطح مهارتی او بالاتر خواهد رفت.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «حجم کتاب‌های درسی به اندازه‌ای زیاد نیست که مانع تقویت دیگر وجوه تعلیم و تربیت مانند مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان شود. اما اگر برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشیم هر یک از شاخه‌ها در ترکیب دانش و مهارت به وزن مناسبی خواهند رسید.»

سایر نهادها باید در ارائه آموزش‌های غیررسمی همکاری کنند

او درباره اهمیت نگرش والدین به ساعات بعد از مدرسه گفت: «مدرسه به تنهایی نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد و جامعه نیز باید نگاه خود را نسبت به این حوزه تا حدودی متعادل‌تر کند. دانش‌آموزان فقط چهار تا شش ساعت از روز در مدرسه حضور دارند و بقیه ساعات را بیرون از مدرسه سپری می‌کنند. سایر نهادها نیز باید در ارائه آموزش‌های غیررسمی همکاری کنند، یکی از ابزارهای تغییر نگرش و دیدگاه همراهی بیشتر نهادهایی چون صدا و سیما است.»

مهاجرانی همچنین درباره اعمال تغییرات نگرشی در مدارس گفت: «تغییر از بالا به پایین در مدارس از وزارتخانه شروع می‌شود و به تدریج به کف مدرسه می‌رسد اما تغییر از پایین به بالا همان تغییری است که والدین و دانش‌آموزان از ما انتظار دارند.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به نقش آگاهی‌بخشی و جهت‌دهی به مطالبات والدین در کیفیت زندگی فرزندان اشاره کرد و افزود: «والدین به عنوان متولیان اصلی در این قضیه می‌توانند مطالبه کنند. به عنوان مثال والدین باید ترویج موضوعاتی چون آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری و مهرورزی و صداقت را از مدارس مطالبه کنند.»

آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای سند تحول بنیادین نیست

معاون وزیر آموزش و پرورش فعالیت‌های آموزش و پرورش درباره حقوق شهروندی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این موضوع در وزارتخانه یک متولی خاص دارد و اقدامات متعددی در زمینه تقویت روحیه مطالبه‌گری در دانش‌آموزان انجام شده اما نمی‌توان فقط از وزارتخانه انتظار داشت.»

فاطمه مهاجرانی به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای این سند نیست و به همکاری سایر ارگان‌ها از جمله صدا و سیما نیز نیاز دارد. اجرای سند تحول بنیادین از زمان مسئولیت دکتر فانی آغاز شد، در زمان مسئولیت دکتر بطحایی شدت یافت و در زمان دکتر حسینی به شدت پیگیری شد. همکاری والدین و انجمن اولیا و مربیان در مقطع ابتدایی اهمیت زیادی در این زمینه دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار