مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد:

مدرسه، کانون فرهنگی محله

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از فراهم شدن زمینه های لازم برای بازگشایی مطلوب مدارس در استان خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۵۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه، کانون فرهنگی محله

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه همدان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش و تبریک بهار تعلیم و تربیت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس ، اظهار کرد: اگر دیروز رزمندگان ما به جنگ دیو استعمار و سلطه رفتند، امروز نیز آموزش و پرورش و دانشگاه ها به جنگ دیو جهل می روند.

پورداود در ادامه با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت در آیات نورانی قرآن و روایات اسلامی، گفت: خداوند پیامبران را برای تربیت انسان ها فرستاده و برای فهماندن این موضوع تزکیه را بر تعلیم مقدم داشته است.

او تصریح کرد: تعلیم یعنی وارد ساختن حقایق دین در درون جان که به دنبال آن تزکیه نفوس و تربیت ملکات اخلاقی و انسانی اتفاق می افتد و از آنجایی که هدف اصلی و نهایی تربیت است، قبل از تعلیم ذکر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران برگرفته از قرآن کریم، نهج البلاغه و سیره نبی گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)‏ است، افزود: برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی برنامه عملی یعنی سند تحول بنیادین طراحی شده که نقشه راه آموزش و پرورش است.

پورداود با اشاره به این که مقام معظم رهبری سند تحول را نسخه شفابخش آموزش و پرورش خوانده اند، خاطرنشان کرد: در این سند مفاهیم ارزشمندی چون مدرسه صالح، هویت ایرانی-اسلامی و حیات طیبه از جایگاه ویژه ای برخوردارند و مدرسه کانون فرهنگی محله است.

او گفت: روح حاکم بر این سند متأثر از سه جوهره اصلی است که شامل تربیت تمام ساحتی، چرخش های تحول آفرین و 6 خرده نظام است.

پورداود با تأکید بر تربیت تمام ساحتی که در سند تحول نیز تجلی دارد، خاطرنشان کرد: دانش آموز همدانی حائز رتبه 4 کنکور امسال در رشته علوم انسانی که علاوه بر ویژگی های علمی، هنری و فن آوری حافظ قرآن کریم نیز است، نمونه بارز این نوع تربیت به شمار می رود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی، خاطرنشان کرد: در این مبحث از وضعیت موجود باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

پورداود افزود: نهاد آموزشی باید به سمت نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایه‌گذاری حرکت کند و دانش‌آموز منفعل به متربی فعال تبدیل شود.

او با اشاره به 6 خرده نظام سند تحول، گفت: این سند امروز از مرحله تئوری پردازی عبور کرده و به سطح اجرا و عملیاتی شدن رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه ها و فعالیت های دستگاه تعلیم و تربیت استان در قالب پروژه مهر، گفت: امسال حدود 285 هزار دانش آموز در بیش از 2هزار و 500 مدرسه و 10 هزار کلاس در استان مشغول به تحصیل می شوند.

پورداود با بیان این که امسال خوشبختانه به لحاظ تأمین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در قالب پروژه مهر، حدود 500 نفر مربی پیش دبستانی و آموزش دهنده سوادآموزی تبدیل وضعیت شده اند.

او آموزش و پرورش را متعلق به آحاد جامعه دانست و تأکید کرد: همه بخش ها باید به کمک دستگاه تعلیم و تربیت بیایند تا مهر باشکوهی را در آغاز سال تحصیلی جدید شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار