مدیرکل آموزش و پرورش استان خبر داد:

آموزش و پررش استان همدان حائز رتبه اول در تأمین نیروی انسانی

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست خیری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شهید موحدی آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به آیه دوم سوره جمعه، تزکیه را مقدم بر تعلیم دانست و وظیفه آموزش و پرورش را پرورش ملکات انسانی بیان کرد.

کد مطلب: ۹۵۵۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پررش استان همدان حائز رتبه اول در تأمین نیروی انسانی

محمد پورداود با بیان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک نسخه شفابخش است، گفت: امروز سند تحول بنیادین از مرحله تئوری عبور کرده و در سطح وزارت خانه، استان، شهرستان ها و مناطق 19 گانه عملیاتی شده و به سطح مدرسه رسیده است.
او نقش رسانه ها را در عملیاتی کردن سند تحول بنیادین بسیار مؤثر دانست و گفت: مسئولین آموزش و پرورش، رسانه ها، مجمع نمایندگان استان، اولیاء و همه کسانی که در این زمینه ذینفع هستند می توانند در عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نقش آفرین باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که روح حاکم بر این سند متأثر از سه جوهره اصلی از جمله تربیت تمام ساحتی، چرخش های تحول آفرین و 6 خرده نظام است، افزود: مدرسه کانون فرهنگی محله است و تربیت تمام ساحتی در مدرسه شکل خواهد گرفت.
او در ادامه گفت: سند تحول بنیادین یک تربیت تمام ساحتی است که با تربیت عبادی و اخلاقی شروع می شود و سیده آمنه موسوی لقمان از دبیرستان دخترانه حضرت آمنه نمونه یک تربیت تمام ساحتی است که در استان همدان اتفاق افتاده چراکه او علاوه بر کسب رتبه ی چهار کنکور در رشته علوم انسانی، در مسابقات ورزشی، فرهنگی و فناوری حائز رتبه و از همه مهم تر حافظ قرآن کریم نیز است.
پورداود با بیان این که آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین به دنبال این است که نهاد مدرسه از لاک آموزش بیرون آمده و مولد سرمایه ی اجتماعی باشد، گفت: مدرسه باید یک نهاد فرنگی در جامعه تلقی شود و یک چرخش کلان تحول آفرین بایستی از حافظه محوری به سمت کسب شایستگی ها و تمام این ساحت ها حرکت کند.
او با اشاره به این که در سند تحول بنیادین دانش آموز منفعل نیست بلکه یک متربی فعال است، گفت: باید در مدارس از رقابت های فردی و تنش زا عبور کنیم و به رقاب های جمعی و کشف استعداد ها بپردازیم.
پورداود با بیان این که بر خلاف تفکرات موجود مبنی بر وجود سه دوره تحصیلی در مدارس، ما ٤ دوره تحصیلی دوره ابتدایی اول، ابتدایی دوم، متوسطه اول و متوسطه دوم را در مدارس داریم، اظهار کرد: استان همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در سال تحصیلی جاری ٢٨٥ هزار دانش آموز دارد که از این تعداد ٢٥ هزار نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند.
او ادامه داد: حدود ١٠ درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند که این عدد در پایان برنامه ششم توسعه باید به ١٥ درصد برسد. پورداود با تأکید بر این که آموزش و پرورش همواره بر مدارس غیر دولتی نیز نظارت دارد، افزود: در آغاز استقرار دولت تدبیر و امید ٥ درصد مدارس غیر انتفاعی داشتیم که اکنون این عدد به ١٠ درصد رسیده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: در بحث مدارس ما هیچ گاه دنبال این نیستیم که کیفت را فدای کمیت کنیم بلکه هدف ما این است که مدارس ما تمام استانداردهای لازم را داشته باشد.
پورداود با بیان این که در سال تحصیلی جاری ٣٠ درصد دانش آموزان وارد دوره دبستان می شوند، اظهار کرد: این آمار با یک اختلاف جزئی تقریباً مشابه به سال گذشته است.
او گفت: پروژه ی مهر ١٨ سال است در آموزش وپرورش اجرا می شود که این طرح همیشه از تابستان شروع می شود اما امسال با توجه به وجود همکاران با تجربه و گران سنگ، پروژه مهر ٩٨ از اسفندماه سال ٩٧ کلید خورد و در همین راستا هر ٢٠ روز یک بار جلسه کلی پروژه مهر و هر هفته یکبار کارگروه شورای معاونین و کارگروه توسعه مدیران برگزار می شد.
پورداود افزود: از جمله کارگروه های این پروژه می توان به کارگروه اطلاع رسانی، کارگروه سامان دهی نیروی انسانی، کارگروه تعمیر و تجهیز، کارگروه تأیید صلاحیت ها و کارگروه ارزیابی عملکرد اشاره کرد که برای رهبری هر کدام از آن ها از معاونین و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استفاده شد.
مدیرکل آموزش و پرورش با بیان این که استان همدان از لحاظ در اختیار بودن منابع انسانی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، گفت: استان همدان در زمینه استاندارد سازی سیستم های گرمایشی نیز اول است و ما در بهمن ماه سال گذشته افتخار برگزاری جشن براندای بخاری های نفتی غیر استاندارد را در استان داشتیم که در این قضیه هم اقتصاد مقاومتی را در نظر گرفته و بخاری ها را از یک شرکت استاندارد در داخل استان خریداری کردیم.
پورداود اظهار کرد: ٥٠١ نفر از مربیان پیش دبستانی و نهضت سواد آموزی از مهرماه سال جاری به عنوان معلمان حق التدریس وارد آموزش و پرورش خواهند شد و این در حالی است که استان های همسایه فقط توانستند ٣٠ نفر را جذب کنند.
او با بیان این که طی چهار سال آینده ٣٨٠ هزار نفر از آموزش و پرورش کشور خارج می شوند، ادامه داد: همین امروز در کشور با کمبود١٠٠ هزار نفر نیروی انسانی مواجه هستیم که این تعداد از طریق کانال دانشگاه فرهنگیان می توانند جذب آموزش و پرورش شوند.
پورداود گفت: در برخی از استان‌ها ٢٤ هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد، در حالی که در استان همدان با ورود ٥٠٠ نفر به آموزش و پرورش تنها ٢٠٠ نفر کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت که آن هم با استفاده از ظرفیت شاغلین، پیشکسوتان، استمرار خدمت، به کارگیری دانشجو معلمان و معلمان تمام وقت جبران خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار