یک گام به سوی رمزگشایی از پرونده مازیار ابراهیمی

وزیر اطلاعات سه‌شنبه به مجلس پاسخ می‌دهد

تهران (پانا) - وزیر اطلاعات دولت دوازدهم سه‌شنبه هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح ماجرای مازیار ابراهیمی خواهد پرداخت.

کد مطلب: ۹۵۰۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
یک گام  به سوی  رمزگشایی از پرونده مازیار ابراهیمی

27 روز پیش یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور طی گزارشی اختصاصی، گفت‌وگویی با مردی انجام داد که جامعه ایران گمان می‌کرد سال‌ها پیش و به اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی به مجازات عمل خود رسیده است.

نام مازیار ابراهیمی با این گزارش دوباره بر سر زبان‌ها افتاد ولی این‌بار نه به اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای ایران یا اعترافات تلویزیونی در مستندی تحت عنوان کلوپ ترور بلکه به عنوان فردی که بی‌گناه زندانی شد، اعتراف کرد و حالا آزاد است.

ماجرا به همان میزان که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده مواجه شد در خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌های داخل ایران جنجالی به پا نکرد و وزارت اطلاعات نیز پاسخی به ابهامات مطرح‌شده نداد تا اینکه محمود صادقی و علی مطهری با طرح سوالی از سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت دوازدهم خواستار پاسخگویی او به سوالات شدند.

بعد از این ماجرا علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، در جریان هشتمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال پانا این سکوت را شکست و نخستین واکنش دولت به ناجرای مازیار ابراهیمی را به نام خود ثبت کرد.

اظهارات ربیعی در برخی رسانه‌ها به عنوان تایید گفته‌های ابراهیمی مبنی بر بی‌گناهی‌اش تعبیر شد. سخنگوی دولت به پانا گفت که «این اتفاق در دولت ما رخ نداد و در دولت گذشته بوده است ولی تا آنجا که من از منابع مطلع پیگیری کرده‌ام، موضوع این است که یکی از این افراد اتهاماتش صحیح بوده ولی درباره مابقی افراد اشتباهاتی صورت گرفته است.»

او بیان کرد: «اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی روی این موضوع صورت نگرفته است. کارشناسان ضدجاسوسی این موضوع را بررسی نکردند و کارشناسان حوزه‌های دیگری این اقدام را انجام دادند و گویا همان زمان نیز دلجویی صورت گرفته است.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «بنای دولت این است که این قبیل اتفاقات در زیر مجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است و طبیعتا آن ها باید پاسخ‌گوی این موضوع باشند.‎»

بعد از موضوع روزنامه اعتماد طی گزارشی به بررسی ماجرای مازیار ابراهیمی پرداخت. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به این روزنامه گفت که تمامی افرادی که در ماجرای مازیار ابراهیمی مرتکب قصوری شده‌اند باید عذرخواهی کنند.

او همچنین همچون علی ربیعی خواستار پاسخگویی حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت گذشته، درباره مارجای مازیار ابراهیمی و سایر افرادی شد که تحت عنوان متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اعترافات تلویزیونی کردند ولی حالا مشخص شده است که جز جمالی فشی که همان زمان اعدام شد، مابقی افراد بی‌گناه بوده‌اند.

بعد از این اتفاقات علی ربیعی در ماجرای نهمین نشست خبری خود و همچنین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه نیز در اظهاراتی جداگانه از وعده وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به ابهامات مطرح شده در مجلس خبر دادند با این تفاوت که سخنگوی دولت گفت که اظهارات علوی در کمیسیون مجلس و در پاسخ به سوال مطرح شده، اعلام خواهد شد.

با این تفاسیر حالا قرار است یک گام به سوی رمزگشایی از ماجرای مازیار ابراهیمی برداشته شود و سه‌شنبه آینده وزیر اطلاعات با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به سوال مطرح‌شده در این باره پاسخ خواهد داد. محمود صادقی در همین زمینه در توئیتر خود نوشت: «‏مطابق برنامه هفتگی مجلس، وزیر اطلاعات روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور برای پاسخگویی به سؤال اینجانب درباره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار