علیرضا رحیمی*

توازن در تعامل، پاسخ روشن ایران

حضور و سخنرانی رئیس‌جمهوری در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پس از دیدارها و گفت‌‌و‌گو با مقامات کشورهای مختلف، برای بیان مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درخصوص چالش‌ها و موانع ایجاد شده توسط امریکا در برجام و اقتصاد ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به رغم گمانه‌زنی‌های فراوان و فضاسازی رسانه‌ای مبنی بر اینکه ایران نسبت به فشار و تهدید و شروط  امریکایی‌ها انعطاف نشان داده است سخنرانی روشن رئیس‌جمهوری بر منطق ایران با محور توازن در تعامل و تعهدات متقابل استوار بود و پاسخی روشن به تحلیل‌های انحرافی داد.

کد مطلب: ۹۵۶۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تحریم و دعوت به مذاکره همزمان دو لبه قیچی برای تضعیف حاکمیت و عزت ایران در فضای جهانی است و به‌طور مکرر توسط بالاترین مقامات کشورمان بر رفع و لغو تحریم‌ها به‌عنوان نشانی از صداقت در مذاکرات و راستی‌آزمایی برای ادعاهای امریکایی‌ها اعلام شده است. بی‌عملی اروپا و نتیجه‌محور نبودن حمایت‌های سیاسی اروپایی‌ها در برجام پس از خروج امریکا عامل مهمی در تشدید تضعیف برجام به‌شمار می‌رود که به‌درستی در بیان آقای دکتر روحانی تصریح شد.

تهدید به پایان صبر ایران در ادامه عهدشکنی امریکا و تشدید و استمرار تحریم‌ها همزمان با بی‌عملی و نقش بی‌ثمر اروپا و تأکید بر اولویت عزت و کرامت و منافع ملی کشور برای ادامه برجام در عالی‌ترین سطح ممکن تأکید رسمی بود که تکلیف امریکا و اروپا را در مواجهه با ایران روشن می‌کند. این بیانات همزمان با برداشتن سه گام عملی در کاهش تعهدات ایران می‌تواند انگیزه اروپا را برای اقدامات مؤثر و عملی در حفظ برجام تقویت نماید.

پاسخ رد به مذاکره تحت تحریم نیز فرآیند میانجیگری‌ها و رایزنی‌ها با واسطه امریکا را با وقفه و اختلال جدی روبه‌رو کرد و پیام روشنی برای فرانسه و اتحادیه اروپا بود که مهم‌ترین مسیر برای گشودن فضای مذاکرات برجامی 1+5 توقف عملی تحریم‌ها و پایان تهدیدها و فشارهای سیاسی و اقتصادی مستقیم و غیر‌مستقیم است. روشن است که اروپایی‌ها در ملاقات‌ها و گفت‌و‌گوهای مختلف مکرراً از زبان دکتر روحانی و ظریف چه در نیویورک و چه در تهران شنیده‌اند که توقف تحریم‌ها شرط باز شدن باب گفت‌و‌گو است و ایران هرگز مسیر دیپلماسی را مسدود نکرده و در چارچوب عزت حکمت و مصلحت بخوبی توان مدیریت فرآیند گفت‌و‌گوها را دارد. توافقنامه برجام خود مهم‌ترین دلیل و سند توانمندی ایران برای مذاکرات سازنده منجر به نتیجه است که اکنون به‌عنوان مدلی در دیپلماسی پیش‌ روی قدرت‌های جهانی قرار دارد و قطعنامه 2231 نیز استحکام برجام را گواهی می‌دهد.

تعهدات برابر و متقابل و حداقلی مقابل حداقلی و پرداختن هزینه‌ها در صورت زیاده‌خواهی نکته مهمی بود که رئیس‌جمهوری در بیانات خود تصریح نمود و منطق عدالت در تعامل چه برای اجرای برجام و چه در مناسبات دوجانبه را به امریکا و اروپا یادآور شد. به رخ کشیدن موفقیت اقتصادی و تراز مثبت تجاری ایران در فضای تحریم و فشار حداکثری، توان ایران در اقتصاد بدون نفت را به روشنی تصریح و ترسیم کرد و خط فاصلی بین توهمات امریکایی‌ها در فروپاشی اقتصاد ایران کشید. تأکید بر «تنگه هرمز» به‌عنوان نقطه استراتژیک جغرافیایی در کنار خلیج‌فارس و دریای عمان پیام روشنی داشت که اقتدار ایران برای تأمین امنیت انرژی و کشتیرانی را با استحکام بیان می‌دارد و همزمان دعوت به همکاری همسایگان برای مشارکت در تأمین امنیت خلیج‌فارس و دریای عمان را اعلام می‌دارد.

«حوزه تنگه هرمز» به‌عنوان مسقط‌ الرأس ائتلاف امید برای تأمین امنیت انرژی و دریانوردی تعیین شد که در بطن خود اقتدار دفاعی و لجستیکی ایران را نیز بیان می‌کند. حادثه آرامکو را اگرچه امریکا و اروپا زمینه‌ای برای فشار بیشتر و ارعاب ایران قرار داده‌اند اما بیان رئیس‌جمهوری پاسخی روشن به بیانیه سه کشور اروپایی و اتهامات بی‌اساس آنها در کنار امریکا علیه ایران بود. دعوت به سرمایه‌گذاری برای امید به آینده بهتر به جای کوبیدن بر طبل خشونت و سرمایه‌گذاری در جنگ و تباهی رویکرد ایران را به روشنی نسبت به صلح پایدار و قانونگرایی در مناسبات و تعاملات بین‌المللی روشن می‌کند.

*عضو هیأت رئیسه مجلس

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار