وزیر کشور: اعتماد ، حلقه اتصال دولت و ملت است

قبل از انقلاب اسلامی دولت به معنای واقعی را نداشتیم

تبریز (پانا)- وزیر کشور گفت: حلقه اتصال مردم و دولت اعتماد است که سرمایه اجتماعی بزرگی است ولی اگر هر روز به عناوین مختلف دولت کوبیده شود دیگر مورد احترام مردم نخواهد بود.

کد مطلب: ۹۵۰۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: اعتماد ، حلقه اتصال دولت و ملت است

عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامی داشت شهیدان رجایی و باهنر در سالن اجتماعات مصلی اعظم امام (ره) تبریز بیان کرد: هفته دولت هفته تجدید میثاق با خادمین و شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر است که جان خود را در انقلاب و اسلام فدا کردند.

وی افزود: هفته دولت هفته ارایه گزارش خدمات دولت در حوزه های مختلف به مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند نیز هست تا پیوند بین مردم و دولت هرچه بیشتر استحکام یابد.

وزیر کشور در ادامه گفت: اگر تاریخ ایران را به 3 مقطع قبل از مشروطه، دوران مشروطه و دوران انقلاب اسلامی تقسیم بندی کنیم و معنا و مفهوم دولت و عملکرد حضور دولت در این سه مقطع تاریخی را بررسی کنیم خواهیم دید که به جرات تا قبل از جمهوری اسلامی ایران، دولت به معنای واقعی را در ایران نداشتیم.

رحمانی فضلی افزود: دولت در ادبیات سیاسی ویژگی و تعریف خاص خاصی دارد و بدون آن ویژگی ها نمی توان هیات حاکمه را دولت نامید که 2 ویژگی مهم دولت ، مقبولیت و مشروعیت است.

وی گفت: در دوران قبل از مشروطیت، عنصر قدرت، زمین و ارزش افزوده آن بود که در اختیار هیات حاکمه بود و با همین ابزار بر مردم حکومت می کردند که این نوع از اداره حاکمیت مبتنی بر رابطه یک طرفه و زور و استبداد بود و دولت نه مقبولیت و نه مشروعیت داشت و مردم هیچ نوع مشارکتی در تصمیم گیری و تصمیمی سازی نداشتند.

وزیر کشور ادامه داد: در دوران مشروطیت نیز هرچند اتفاق خوبی برای عدالت خواهی بود ولی در یک مدت کوتاه تبدیل به استبداد شد و در ظاهر پوسته مشروعیت داشت اما خالی از محتوا و معنا بود و نتیجه انتخابات از پیش تعیین می شد و رابطه مردم و دولت مبتنی بر نیرنگ و فریب و عدم توجه به مطالبات مردم بود.

رحمانی فضلی افزود: در این دوران از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بین مردم و دولت تضاد بود و مردم در کوچکترین فرصتی شورش میکردند تا هیات حاکمه را عوض کنند و نتیجه چنین دولتی، عدم مشارکت مردم و عدم نظارت بود.

وی تصریح کرد: از مقطع تاریخی سال 57 بود که معنای واقعی دولت را درک کردیم و اما راحل به دولت مشروعیت داد و حضور حقیقی مردم در اتخابات ریاست جمهوری ، مجلس و شورا شکل گرفت و همه ارکان نظام در اختیار ملت قرار گرفت.

وزیر کشور افزود: تداوم این مقبولیت و مشروعیت و مشارکت وقتی اتفاق می افتد که ما بتوانیم کارآمدی دولت و رضایت مندی مردم را محقق کنیم که اگر کارآمد نباشیم به مشکل خواهیم رسید.

رحمانی فضلی با اشاره به هجمه های مختلف دشمن در عرصه های مختلف بیان کرد: متاسفانه وقتی فردی در یک حوزه چه دولت چه قضاییه چه ارتش و سپاه ناکارآمد است تمامی رسانه های بیگانه ناکارآمدی آن فرد را به تمام آن حوزه نسبت می دهند تا مقبولیت آن حوزه را در ذهن مردم کمرنگ کنند.

وی ادامه داد: حلقه اتصال مردم و دولت اعتماد است که سرمایه اجتماعی بزرگی است ولی اگر هر روز به عناوین مختلف دولت کوبیده شود دیگر مورد احترام مردم نخواهد بود و اگر دولت تخریب شود بعد از آن هرجناحی که بر سر کار بیاید چون مردم نگاه تضعیف شده دارند مورد مقبول ملت نخواهد بود.

وزیر کشور گفت: ما باید بتوانیم ارتباط قوی با مردم داشته باشیم و مشارکت آن ها در همه امور شاهد باشیم چرا که رهبر معظم انقلااب مردم محوری در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تاکید دارند و با مشارکت واقعی مردم د ر امور است که مشکلات حل می شود.

رحمانی فضلی با بیان این که مردم که صاحبان اصلی نظام هستند همواره در فراز و نشیب ها از انقلاب دفاع کرده اند، گفت: در حال حاضر حرف دشمن با ما این است که چرا باید شما مجهز به قدرت علمی و دفاعی و تکنولوژی شوید و یمن و سوریه ای که قرار بود در 2 ماه سقوط کند با حمایت شما عملی نشد.

وی در ادامه بیان کرد: هر دولتی حتما ضعف و مطالبات انجام نشده و نیازهای معطل مانده دارد و هرکسی که فکر کند که روزی خواهد رسید که تمامی مطالبات تمام می شود سخت در اشتباه است چون که انسان کمال گرا است ولی دولت نیز تلاش دارد به تناسب دارایی های و توانایی ها پاسخ گوی مردم باشد.

وزیر کشور گفت: اگر انتقاد از دولت نباشد اصلاحی نیز نخواهد بود ولی به شرط این که انتقاد تخریب کننده نباشد اگر بدانیم که ضعف و مشکل داریم و با هدف فاصله داریم بیشتر تلاش خواهیم کرد.

رحمانی فضلی گفت: استان آذربایجان شرقی به عنوان استان موفق و پیشرو در همه عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عملکرد خوبی را در طول تاریخ دارد و می تواند به عنوان الگو برای سایر استان ها باشد و مردم این استان باید کاری کنند که این الگو به سایر استان ها تسری یابد.

وی افزود: در دنیا همه مکتب های غیر اسلامی نتواسته اند مشکلات را حل کنند چون برخاسته از اندیشه های ناقص بشری هستند اما نظام ما مبتنی بر اسلام و وحی است و می تواند تمام نیازهای انسان را پاسخ دهد پس برای الگوسازی چنین مکتبی باید تلاش کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار