رییس بنیاد نخبگان: نخبه‎فِرِست بودن مازندران مطلقا صحت ندارد

جهان‌شاهی خبر داد: بنیاد نخبگان مازندران، تنها استان انتخاب شده برای شفافیت و سلامت مالی

ساری (پانا) - رییس بنیاد نخبگان مازندران ادعای نخبه‌فرست بودن مازندران را رد و تأکید رکد که این ادعا مطلقا صحت ندارد. تلاش می‌کنیم نخبگان را در استان نگه داریم گرچه بضاعتمان در حد مشخصی است. وضعیتمان خوب است و بهتر هم می‌تواند باشد.

کد مطلب: ۹۴۹۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
رییس بنیاد نخبگان: نخبه‎فِرِست بودن مازندران مطلقا صحت ندارد

محسن جهان‌شاهی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران، ضمن اعلام اینکه دو هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه دانشگاهی استان تحت پوشش بنیاد نخبگان هستند، از تعامل با یک‌هزار عضو هیأت علمی خبر داد و گفت: «بنیاد نخبگان هیچ عضوی ندارد و افراد تحت پوشش آن هستند و پس از ارزیابی از حمایت این بنیاد برخوردار می‌شوند.»

او به جوایز تحصیلی ویژه دانشجویان در طول یک سال تحصیلی اشاره کرد: «دانشجویان مقطع کارشناسی تا ۴۱ میلیون تومان، مقطع ارشد تا ۵۷ میلیبون تومان و مقطع دکترای تخصصی تا ۱۳۵ میلیون تومان می‌توانند در طول یک سال تحصیلی جایزه تحصیلی احراز کنند.»

به گفته جهان‌شاهی سه سطح اختراع در کشور ثبت می‌شود: مخترع سطح سه یا نو پدید، سطح دو یا نورَس و سطح یک یا نوشکفت که در حال حاضر در کشور مخترع سطح یک وجود ندارد.

جهان‌شاهی اعلام کرد که مازندران بعد از تهران در سطح دو که از مخترعانش در پارک‌های علمی و فناوری بهره‌‌وری باید شود، دومین رتبه را دارد و با این حال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کم است.

رییس بنیاد نخبگان با بیان اینکه این بنیاد در شناسایی و جذب دانشجویان نخبه در سال گذشته جزو‌استان‌های برتر بوده، از قدردانی از این بنیاد به عنوان تنها استان انتخاب شده در جذب و توزیع منابع اقتصادی و شفافیت و سلامت مالی خبر داد.

او همچنین اعلام کرد که بنیاد نخبگان مازندران تنها بنیادی است که در بین 31 استان مجوز راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری را از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است.

جهان‌شاهی ادعای نخبه‌فرست بودن مازندران را رد کرد و گفت: «این ادعا مطلقا صحت ندارد. تلاش می‌کنیم نخبگان را در استان نگه داریم گرچه بضاعتمان در حد مشخصی است. وضعیتمان خوب است و بهتر هم می‌تواند باشد.»

جهانشاهی: رتبه‌های زیر ۱۰۰ رشته‌های تجربی و انسانی و رتبه‌های زیر ۱۵۰ رشته ریاضی در سال اول تحت پوشش بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند و از سال‌های بعد دوباره ارزیابی می‌شوند.

او به حمایت مالی یک‌ساله‌ی بنیاد نخبگان به رتبه‌های برتر کنکور اشاره کرد و گفت: «رتبه‌های زیر ۱۰۰ رشته‌های تجربی و انسانی و رتبه‌های زیر ۱۵۰ رشته ریاضی در سال اول تحت پوشش بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند و از سال‌های بعد دوباره ارزیابی می‌شوند.»

جهان‌شاهی تأکید کرد که نخبگی فرایندی مستمر و پویاست و فرد همواره در رقابت با سایر نخبگان است.

او با انتقاد از اینکه برای اولین بار و خیلی دیر در برنامه ششم توسعه در ماده ۶۴ بند سه از بنیاد نخبگان صحبت به میان آمده، گفت: «به بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی مرتبط نامه زدیم و خواستیم که برنامه‌هایشان به ما اعلام کنند تا ارزیابی کنیم اما تاکنوندتنها پنج دستگاه پاسخ دادند.»

جهان‌شاهی در تبیین نقش بنیاد نخبگان در توسعه استان به تشکیل اتاق فکر توسعه و تعالی با فعالیت 10 کارگروه تخصصی اشاره کرد و گفت: «بسته‌های چاره‌اندیشی تدوین و تحویل استانداری شده است. دو بسته بررسی علل وقوع سیلاب و ارائه راهکار برای جلوگیری از خطرات احتمالی و نیز طرح جامع مدیریت پسماند استان در دی ماه 97 به استانداری تحویل داده شد، اینکه بهره می‌برند و به چه صورت بهره می‌برند، گام بعدی است.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نشست استاندار مازندران با نخبگان و دانشگاهیان گفت: «قطعا نشست داشته اما اینکه با نخبگان نشستی داشته باشد که متولی‌اش بنیاد نخبگان باشد و ما هماهنگ‌کننده باشیم، خیر.»

رییس بنیاد نخبگان پیرامون مهاجرت نخبگان از کشور گفت: «در حال حاضر 10 هزار و 500 دانشجوی ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند و کشور ما از این حیث رتبه سیزده را در میان کشورهایی دارد که دانشجوی مهاجر به آمریکا دارد.»

او همچنین اعلام کرد که در سه ماه ابتدایی سال 98، 140 فارغ‌التحصیل به کشور برگشته‌اند و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال این عدد به 1000 برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار