معاون مشارکت‎های اجتماعی وزارت کشور: مشارکت‎های اجتماعی یکی از محوری‎ترین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار و متوازن جوامع است

یزد (پانا) – دکترکمال اکبری درجمع خبرنگاران واصحاب رسانه یزد گفت : مشارکت‎های اجتماعی یکی از محوری‎ترین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار و متوازن جوامع است که بهترین نوع آن مشارکت سازمان‎های مردم نهاد است که شاخص‎ترین ویژگی‎های آنها عملکرد داوطلبانه، مبتنی بر نیازهای جامعه و غیرانتفاعی اداره شدنشان است.

کد مطلب: ۹۴۶۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون مشارکت‎های اجتماعی وزارت کشور: مشارکت‎های اجتماعی یکی از محوری‎ترین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار و متوازن جوامع است

وی با تاکید بر غیرسیاسی بودن سازمان ‎ های مردم نهاد، ورود سمن ‎ ها به مباحث سیاسی و جانبداری ‎‎ های سیاسی خط قرمز سازمان ‎ های مردم نهاد خواند و تصریح کرد: این سازمان با رویکردهای مختلف نفع جمعی را در دنبال می ‎ کنند و با توجه به انتخابات پیش رو تنها می‏ ‎ توانند به مسائل کلی سیاست کشور مانند ترغیب مردم به مشارکت سیاسی در انتخابات بپردازند.

اکبری افزود: در حال حاضر با رویکرد مثبت کشور به مشارکت های اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور نیز است، قریب 20 هزار سازمان مردم نهاد در موضوعات مختلف اجتماعی کشور فعالیت دارند که بیش از 100 مورد آنها در حوزه بین‌الملل اعم از انجمن‌های دوستی و موسسات صلح طلب و تعدادی نیز در مقام مشورتی با مجوز سازمان ملل به فعالیت مشغول هستند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان ‎ های مردم نهاد در حوزه برون مرزی، از برگزاری نشست خیریه‏‏ ‎ های بین المللی جهان اسلام به میزبانی تهران در نیمه دوم شهریورماه با مشارکت خود سمن ‎ ها خبر داد.

این مسئول با یادآوری رویکرد معاونت مشارکت ‎‎ های اجتماعی برای توسعه کیفی ‏‏سازمان ‎ های مردم نهاد کشورگفت: در همین راستا طی یک سال اخیر بیش از 400 برنامه آموزشی به صورت ملی، استانی و شهرستانی برگزار شده است.

وی استقرار نظام رتبه بندی ‏سازمان ‎ های مردم نهاد را از دیگر اقدامات در دست اجرا به منظور توسعه کیفی سمن ‎‎ ها برشمرد و گفت: از این طریق دستگاه‏‏ ‎‌ ها می‏‌توانند ظرفیت ‎‎ های همکاری سمن ‎‎ ها را برنامه ‎‎ های خود مدنظر قرار دهند.

ایشان نظارت کیفی بر سمن ‎‎ ها را به منظور افزایش اعتماد مردم به سازمان ‎ های مردم نهاد را از دیگر این برنامه‏‏ ‎ ها خواند و افزود: توسعه شبکه ‎‎ های موضوعی سمن ‎ های کشوراز دیگر اقدامات مدنظر در همین زمینه است به نحوی که در حال حاضر 18 شبکه موضوعی در این رابطه شکل گرفته که ذیل شبکه ‎‎ های خود فعالیت می‏کنند.

اکبری فعال سازی خانه سمن ‎ ها در استان‏ها را نیز از این برنامه‏‏ ‎ ها ذکر و اضافه کرد: در این رابطه برخی استان ‎‎ ها فعال هستند و برخی نیز در حال ایجاد آنها می ‎ باشند.

معاون مشارکت‏‏های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در پایان نیز به نقش گسترده سازمان ‎ های مردم نهاد در بحران سیل ابتدای سال جاری به عنوان اولین نیروهایی که در منطقه حضور یافتند، تصریح کرد: در مجموع 338 سمن به صورت مستقیم و 1200 سمن به طور غیرمستقیم در استانهای سیل زده خدمات ارائه کردند و در مجموع قریب 500 میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی به حادثه دیدگان ارائه کردند و اکنون نیز خدمات خود را در قالب بازتوانی پس از سیل عرضه می‏کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار