حسینی خبر داد:

اقدام جدید آموزش‌وپرورش برای توزیع عادلانه پذیرفته‌شدگان کنکور در استان‌ها

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ یا ۶ استان اختصاص دارد از طراحی برنامه‌ای با تقسیم‌بندی استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش‌آموزان به دو بخش قابل‌توجه و لازم‌التوجه با رویکرد عدالت ترجیحی آموزشی خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۶۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اقدام جدید آموزش‌وپرورش برای توزیع عادلانه  پذیرفته‌شدگان کنکور در استان‌ها

سیدجواد حسینی در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال 98 که ظهر امروز در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه خطاب به آن‌ان گفت: «آینده را در ادامه فعالیت‌های شما می‌بینیم تا فردایی بهتر و ایرانی آبادتر داشته باشیم. در روز عرفه آموزه‌های انسان‌سازی وجود دارد که امیدوارم در این ایام بتوانیم از معارف دینی برای زندگی خود استفاده کنیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «زمانی که مدیرکل خراسان رضوی بودم در یک سال با اعلام نتایج هیج خراسانی‌ای در میان رتبه‌های برتر نبود اما در آن سال دو رتبه، رتبه کنکورمان افزایش یافته بود‌. نفرات اول تا دهم بودن علل موفقیت نیست اما افتخار آموزش و پرورش است.»

حسینی افزود: «میانگین رتبه استان‌ها در مجموعه کنکور به مدیریت آموزش و پرورس ارتباط خواهد داشت و معمولا رتبه‌های اول کنکور مبتنی‌ بر استعدادهاست.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به جلسه امروز هیات دولت اشاره کرد و گفت: «امسال در المپیادها افتخاراتی داشتیم و به سمت برگزاری المپیاد علوم انسانی و در سال 99 به سوی برگزاری المپیاد جغرافیا و ادبی به صورت جهانی می‌رویم. همچنین المپیاد سلول‌های بنیادین و پزشکی بازساختی را به سمت جهانی هدایت می‌کنیم.»

بیش از ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ یا ۶ استان اختصاص دارد

او گفت: «نتایج کنکور سه نوع عدم تقارن و تعادل را در آموزش و پرورش نشان می‌دهد؛ در رتبه‌های ده‌گانه امسال تهران با ۴۶ درصد، آذربایجان شرقی و فارس۱۰درصد، اصفهان ۷درصد، خراسان رضوی و خوزستان ۹درصد رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کرده‌اند. میانگین نمرات آنان در کنکور سال گذشته، تهران رتبه‌ ۷، آذربایجان شرقی ۱۴، فارس ۲۱، اصفهان ۳، یزد اول، خوزستان ۲۰ بوده است. این موضوع نوعی عدم‌توازن موفقیت بچه‌ها در کنکور در پهنه استانی و جغرافیایی را نشان می‌دهد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که ما به‌عنوان برنامه‌ریزان عدالت آموزشی را به‌خوبی برقرار کرده‌ایم؟ گفت: «بیش از ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ یا ۶ استان اختصاص دارد و ۲۰ درصد رشته‌ها به بقیه استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.»

او افزود: «معتقدیم در این زمینه باید نگاه عدالت آموزشی را پررنگ کنیم. طرحی با تقسیم‌بندی استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش‌آموزان به دو بخش قابل‌توجه و لازم‌التوجه با رویکرد عدالت ترجیحی آموزشی خواهیم داشت.»

۸۰ درصد موفقیت‌های کنکور و المپیادها در ۲۰ درصد مدارس تحقق می‌یابد

حسینی گفت: «۳۰ درصد دانش‌آموزان در مناطق محروم هستند. ما شبکه سینا روبیک را داریم که تلویزیون تعاملی است و قدرت دارد دبیر و مدیر استان‌ها از همه مناطق از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره عدم‌توازن و تعادل مدرسه‌ای گفت: «ما تنها کشوری هستیم که ۲۴ نوع مدرسه داریم. این تنوع به هدررفت منابع، کاهش بهره‌وری و شکاف عدالت آموزشی می‌انجامد. طرح ساماندهی مدارس را در دستور کار داریم تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی ایجاد شود و تنوع مدارس کاهش یابد.»

او در پایان گفت: «۸۰ درصد موفقیت‌های کنکور و المپیادها در ۲۰ درصد مدارس تحقق می‌یابد. نبود تقارن جغرافیایی، مدرسه‌ای و رشته‌ای انحراف در هدایت تحصیلی و نبود توازن هرم شغلی را ایجاد می‌کند. ما به‌طور جدی فرایند توسعه متوازن رشته‌ای و هدایت تحصیلی را مدنظر خواهیم داشت.»

حسینی پس از استماع نکات برخی از دانش آموزان گفت: «درباره استعدادهای درخشان در کشورهای مختلف به سه سبک عمل می‌شود؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که شکل تلفیقی درست است و در نظام ما تحت‌عنوان طرح شهاب تا پایه دوازدهم این روش پرورش استعداد را دنبال خواهد کرد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «طرح خدمات آموزشی در روستای دورافتاده نیز اجرا می‌شود و بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در قالب این طرح آموزش می‌بینند.»

او ادامه داد: «همچنین در شورای‌عالی آموزش و پرورش با حضور دکتر روحانی طرح جامع نظام مشاوره را در دستور کار قرار می‌دهیم.»

حسینی گفت: «اولین برنامه من در کمیسیون آموزش اجرایی‌سازی سند و ورود به مدرسه و برنامه‌ریزی درسی بوده است که از اول مهر آغاز می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار