خوشه‌بندی خرما در بیش از دو هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های خُنج

خوشه‌بندی خرما در بیش از دو هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های خُنج

خنج (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خُنج گفت: با هدف محصول دهی بهتر، برداشت آسان‌تر و جلوگیری از ریزش محصول در مقابل طوفان‌های فصلی، عملیات خوشه بندی خرما در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان پایان یافت .

کد مطلب: ۹۴۵۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
خوشه‌بندی خرما در بیش از دو هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های خُنج

بستان اسلامی ادامه داد: خوشه‌بندی یکی از مراحل دشوار است و نخلداران با استفاده از طناب مخصوص بنام پرنداز از درختان نخل بالا می روند و خوشه های خرما را به وسیله طنابی که از لیف خرما بافته شده به شاخه های نخل متصل می کنند.
اسلامی بیان داشت: نخلداران در عملیات خوشه بندی ، محصول خرمای درختانی که دارای میوه های پُر شهد هستند و در برابر کوچکترین تکان و وزش باد مقاومت ندارند، به جای شاخه به تنه درخت می بندند تا از شکستگی آن ها جلوگیری

شود.

وی اظهار کرد: هم اینک در شهرستان خنج افزون بر ۳۵ گونه (واریته) خرما وجود دارد و برآورد می شود امسال بیش از ۱۷ هزار تن انواع محصول شامل خارک و رطب (محصول تر) و خرمای خشک از نخلستان های خنج برداشت و به بازار مصرف داخلی و خارج کشور عرضه شود.

شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، کشخوار، لشت، پنجه عروسی، گیهانی، قصب و پیارم از انواع مرغوب و پُر محصول خرما در شهرستان خنج است.

خوشه‌بندی درختان خرما با هدف تولید محصول بهتر و جلوگیری از ریزش محصول در برابر توفان های فصلی انجام می شود و اگر این کار صورت نگیرد، نخلداران محصول خوبی برداشت نخواهند کرد.
اسلامی بیان کرد: حذف خوشه های اضافی میوه های خرما به منظور درشت تر شدن میوه و پُرشهد شدن آن، یکی دیگر از اهداف خوشه بندی درختان خرماست.

وی اظهار داشت: خوشه‌بندی برای آن دسته از درختان نخل که محصول خرما آنها از نوع پنجه عروسی و لشت و دارای میوه های پُر شهد هستند و در برابر کوچکترین تکان و وزش باد مقاومت ندارند بسیار ضروری است.

خبرنگار: سمیرا ابونجمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار