یک فعال بخش فرآوری خرما عنوان کرد:

شهد جنوب پشت سد بروکراسی‌های اداری

تهران (پانا) - خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی به‌ویژه استان‌های جنوبی ایران به‌شمار می‌رود که به‌دلیل اشتغال‌زایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، با این‌حال به دلیل ضعف در مراحل فرآوری و بسته‌بندی، ارزش‌افزوده این محصول نصیب کشورهایی می‌شود که به تکنیک‌های جدید کاشت، برداشت، نگهداری، فراوری و بسته‌بندی مجهز شده‌اند.

کد مطلب: ۹۵۹۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
شهد جنوب پشت سد بروکراسی‌های اداری

به‌گزارش ایسنا، سالانه حدود هفت میلیون تن خرما در سطح جهان تولید می‌شود که سهم ایران از این میزان حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن است و ایران به‌عنوان دومین کشور تولیدکننده خرما بعد از کشور مصر شناخته می‌شود.

میزان تولید خرمای کشور بسیار بیشتر از میزان مصرف خام آن است و برای اینکه چرخ اقتصاد این محصول بچرخد باید صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول گسترش‌یافته و راه مناسب و هموارتری را در بازارهای جهانی پیدا کند.

توسعه صادرات خرمای کشور نیازمند بسته‌بندی‌های شیک و مشتری‌پسند، استاندارد، بهداشتی و مطابق با سلیقه و ذائقه مشتریان است که در گذشته کمتر به این مهم به‌ویژه برای محصول خرمای استان بوشهر توجه شده است و باید در این مسیر حرکت شود.

بازار مصرف خرما روزبه‌روز در حال افزایش است و در مصارف صنعتی متعدد این محصول نظیر شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما و لواشک خرما مورد استقبال بیشتری قرار دارد و آمار گمرک از صادرات خرما مهر تأییدی بر این موضوع است.

ایجاد زنجیره پیوسته تولید تا صادرات یکی از نکات مهمی است که می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت اقتصاد نخیلات داشته باشد. خرما برای حضور در بازارهای جهانی باید به‌خوبی بسته‌بندی و فرآوری شود و با بازاریابی مناسب که اکنون حلقه مفقوده صادرات خرما است، خرما بر اساس سلیقه مشتریان خارجی بسته‌بندی شود تا بازار اقبال بیشتری به آن نشان دهد.

امسال ۱۴۰ هزار تن خرما در ۳۴ هزار هکتار از نخلستان‌های استان هرمزگان برداشت شد، در کشور بیش از صد رقم خرما وجود دارد که ۵۵ رقم آن در هرمزگان یافت می‌شود که از این شمار ۱۰ رقم آن تجاری است. مُرداسنگ، خاصویی، بَرَهی، کَریته، مجول، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری مهمترین ارقام خرمای تجاری هرمزگان است.

مهمترین رقم صادراتی یعنی پیارم، مرغوب‌ترین خرمای جهان است که سالانه ۱۰ هزار تن خرما که بیشتر رقم پیارم است، به ارزش چهل میلیون دلار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، استرالیا، آمریکا، اروپا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

در همین خصوص با مدیرعامل یک شرکت فراوری خرما در استان هرمزگان هم‌کلام شدیم تا مشکلات این بخش و راهکارهای برون‌رفت از آن را جویا شویم.

حسن قناعتیان عنوان کرد: از سال ۷۸ با بسته‌بندی و تولید قند خرما فعالیت خود را آغاز کردیم و به‌تدریج با کامل شدن فرآیند تولید ۲۱ سال از فعالیتمان می‌گذرد.

۷۰ درصد محصولاتمان صادر می‌شود

او با اشاره به اینکه در حال‌حاضر ۱۶ نوع محصول از خرما تولید می‌کنیم، اضافه کرد: ۷۰ درصد محصولات تولیدی‌مان به کشورهای دیگر صادر و تنها ۳۰ درصد در بازار داخلی مصرف می‌شود، اظهار کرد: بیشتر کشورهای صادرکننده را کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، استرالیا، شرق آسیا و حوزه خلیج‌فارس تشکیل می‌دهند.

تحریم‌ها را خنثی کردیم

قناعتیان با بیان اینکه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در ابتدا کمی در صادرات با مشکل مواجه بودیم اما توانستیم امروز با استفاده از راه‌های جایگزین تحریم‌های آنان را خنثی کنیم، عنوان کرد: در تولید مشکلات زیادی وجود دارد که مهمترین آن را می‌توان به نبود تکنولوژی و فناوری به‌روز درخصوص فرآوری خرما در کشورمان اشاره کرد.

۱۸ سال است هیچ وامی نگرفته‌ام

این فعال بخش فراوری خرما با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات پیشرو می‌توان به نبود سرمایه گردش و مشکلات تسهیلات بانکی با بهره ۱۸ درصدی اشاره کرد و افزود: بنده در طول ۱۸ سال گذشته هیچ‌گاه نه وامی گرفته و نخواهم گرفت زیرا در آخرین‌باری که از تسهیلات بانکی بهره بردم چنان چوبی خوردم که دیگر هیچ‌گاه به سمت دریافت تسهیلاتی که تنها به نفع بانک بوده و تولیدکننده در آن شکست‌خورده است، نمی‌روم.

او درخصوص روند تولید محصولات در این کارخانه، خاطرنشان کرد: ابتدا به‌وسیله مباشران خود، خرما را از کشاورزان می‌خریم که دراین‌بین همه نوع خرما خریداری می‌شود که با کیفیت‌ها برای صنعت‌های مختلف و کیفیت پایین‌تر برای آب خرما و شیره خرما استفاده می‌شود.

قناعتیان با اشاره به اینکه در طول سال خرما خریداری‌شده را با کدگذاری در سردخانه نگهداری و در تولید محصولات بهره می‌بریم، اظهار کرد: فعالیت‌ها به‌صورت شبانه‌روزی صورت گرفته و خط تولید توقفی ندارد.

مشکلی در تأمین خرما وجود ندارد

او با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد خرید خرما از استان هرمزگان و مابقی از استان‌های هم‌جوار همچون بوشهر، خوزستان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلی در تأمین خرما وجود ندارد و خوشبختانه در این بخش مشکل و کمبودی احساس نمی‌شود.

از مسئولان هیچ انتظاری ندارم

این فعال بخش فراوری خرما با اشاره به اینکه از مسئولان هیچ انتظاری ندارم، افزود: در حال‌حاضر بیش از ۱۲۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کارند و در برنامه توسعه‌ای خود با استفاده از واحدهای غیرفعال جنبی‌مان سعی درآوردن تکنولوژی‌ها روز جهان و افزایش اشتغال در این کارخانه را داریم.

او با بیان اینکه بنده از ابتدا بر روی کمک دانشگاه‌ها از جمله فردوسی مشهد و شهید بهشتی تهران حساب بازکرده و بارها بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی داشته‌ام اما تاکنون این مهم محقق نشده است، عنوان کرد: در حال‌حاضر نیروهای کارشناس از کارخانه به کشور آلمان اعزام کرده‌ام تا دوره‌های لازم را ببیند و سپس بتواند این استفاده از فناوری روز را در کارخانه فرابگیرد.

دانشگاه‌ها تنها به فکر آموزش تئوری هستند

قناعتیان با انتقاد از اینکه دانشگاه‌ها تنها به فکر آموزش تئوری هستند و از فعالیت‌های کاربردی دوری می‌کنند، افزود: فرزندانم زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند هیچ مهارتی در زمینه صنعت نداشتند اما با ورود به کارخانه کم‌کم این دانش را به دست آورده و امروز به‌نوعی خود خبره در این بخش هستند.

او با بیان اینکه شیره خرما، پنیر خرما، شکلات، کیک و کلوچه، سس خرما، شهد خرما، سرکه خرما، عسل خرما، قند خرما، انواع خرماهای میوه‌ای و بسیاری از محصولات دیگر اکنون تولید می‌کنیم، اظهار کرد: زمانی اگر یک کیلو محصول خود را می‌فروختیم خیلی خوشحال بودم اما امروز ۵۰ تن محصول روزانه تولید و به فروش می‌رسانیم.

بروکراسی اداری و کاغذبازی، کارآفرین را خسته می‌کند

قناعتیان با انتقاد از روند پیچیده و طولانی بروکراسی اداری و کاغذبازی در دستگاه‌های اجرایی که سبب خستگی و فراری دادن سرمایه‌گذار و کارآفرین می‌شود، عنوان کرد: نیاز به رشته دانشگاهی در صنعت خرما به‌عنوان یک نیاز احساس می‌شود زیرا می‌توان یک‌میلیون تن خرما تولیدی سالانه در کشور را افزایش داد اگر بتوان به شکل اصولی از پایه و اساس در این بخش ورود کرد.

او با تأکید بر اینکه برای تولید محصولی با کیفیت برای صادرات هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین کشاورز و شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی و همچنین ماشین‌آلات مدرن و مکانیزه بسیار مهم است، اظهار کرد: برخی از کشورها در زمینه صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما به پیشرفت‌های بسیار خوبی رسیده‌اند ولی در کشورمان هنوز کار چندانی در این زمینه نشده است.

با شعارهای مبنی‌بر کیفیت‌بخشی، گرهی باز نمی‌شود

این فعال بخش فراوری خرما ادامه داد: تنها با شعارهای مبنی‌بر کیفیت‌بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل باهدف صادرات خرمای با کیفیت شویم.

او اضافه کرد: بیشتر فعالان چرخه صنعت خرما با علم روز و آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهای دنیا در زمینه خرما بیگانه‌اند و برگزاری تورهای بین‌المللی باهدف ارائه آموزش مناسب به آن‌ها الزامی است.

قناعتیان با بیان اینکه در طول سالیان گذشته از سوی اتاق بازرگانی بندرعباس تا روستاهای بندرعباس هم اعزام نشده‌ایم، افزود: امیدوارم با انتخاب رئیس جدید این بخش بیشتر از پیش فعال شود.

سفرها مسئولین به نمایشگاه‌ها تفریحی است تا کاربردی!

او با اشاره به اینکه به سفر تفریحی نیاز ندارم بلکه سفر به کشورهای دیگر و شرکت در نمایشگاه‌ها باید کاربردی باشد، تصریح کرد: تولیدکننده به دنبال مشتری است و اینکه هیئتی به کشور عمان و قطر سفر کند اما برنامه‌ای نداشته باشند یعنی هدف تنها تفریح و عکس یادگاری بوده و بس!

با اضافه کردن شهرک صنعتی مشکلی حل نمی‌شود

این فعال بخش فراوری خرما با بیان اینکه بارها مسئولان استان هرمزگان دعوت کرده‌اند که در سفر به کشورهای دیگر همراهی‌شان کنم اما قبول نکرده‌ام، افزود: هرمزگان ظرفیت‌های یک کشور ثروتمند و توانمند را به‌تنهایی در خود دارد اما متأسفانه برنامه‌ای برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها نیست.

قناعتیان با اشاره به اینکه با اضافه کردن شهرک صنعتی مشکلی حل نمی‌شود بلکه با حمایت از تولیدکننده می‌توان شاهد رونق در این بخش باشیم، اضافه کرد: از همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان که همواره حامی تولیدکننده‌ها بوده است، باید تقدیر و تشکر کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار