در نشست خبری رئیس جدید دادگستری آذربایجان شرقی مطرح شد؛

باید آستانه تحمل مردم بالا برود

تبریز( پانا) - رئیس جدید دادگستری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰ اتهام از نظر فراوانی به ترتیب مربوط به توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی و تهدید است. به طوریکه ۱۱ درصد از حجم پرونده مختص به توهین، ۱۰ درصد ضرب و جرح و ۶ درصد به تهدید برمی‌گردد که در کل ۲۸ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود.

کد مطلب: ۹۴۲۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
باید آستانه تحمل مردم بالا برود

موسی خلیل اللهی رئیس جدید دادگستری استان آذربایجان شرقی در جلسه ملاقات با اصحاب رسانه و خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی، گفت: در جامعه امروزی جایگاه رسانه برای همگان مشخص است وبخش عمده مسائل روز جامعه به وسیله خبرنگاران مومن و متعهد و علاقمند به مردم اطلاع رسانی می شود و بنده هم تلاش خواهم کرد در کنار رسانه و همراه مردم باشم.

رئیس جدید دادگستری استان آذربایجان شرقی با اشاره به دو اصل مهم اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب ، خاطرنشان کرد: اخلاق و معنویت به شکل دستوری انجام نمی شود و باید به صورت پرورشی از دستگاه های آموزشی، خانه ، مدرسه و دانشگاه شروع کرد و حتی به نظر من همه مخصوصا رسانه ها می توانند مروج اخلاق و معنویات باشند.

وی افزود: بارزترین نقطه و افتخار برای من، حضور در جمع مردم و خود جامعه است و تلاش می‌کنم تا با همکاری و بدون چالش با فساد مبارزه کنیم.

خلیل‌اللهی در خصوص ده جرم برتر استان ، عنوان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰ اتهام از نظر فراوانی مربوط به توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی و تهدید است. به طوریکه ۱۱ درصد از حجم پرونده مختص به توهین، ۱۰ درصد ضرب و جرح و ۶ درصد به تهدید برمی‌گردد که در کل ۲۸ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش آستانه تحمل مردم و کمک رسانه‌ها در این خصوص گفت: جامعه مطبوعاتی در جهت ایجاد آرامش بین مردم و کاهش جرایم نقش مهمی دارد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وظایف دادگستری به رشد متوازن اقتصاد ، یاد آور شد: مبارزه با رانت‌خواری و ویژه‌خواری از اولویت‌های دادگستری است که جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر ۱۱ کارخانه که با تعطیلی صددرصد روبه رو شده بود را احیاء و راه‌اندازی کرده‌ایم، یاد آورشد: در حال حاضر همه آنها در خط تولید هستند که از آنها می‌توان به ماشین‌آلات صنعتی با ۴۰۰ کارگر اشاره کرد. کارخانه تبریز کف برای تولید سرامیک از جمله کارخانه‌های همیشه تعطیل بود و کارگران از مرند برای اعتراض به تبریز می‌آمدند. ولی امروز شاهد صادرات این کارخانه به کشور خارجی هستیم.

رئیس کل دادگستری استان هدف ورود دادگستری به مشکلات کارخانه جات و شرکت ها ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از وقوع جرم دانست و ابراز داشت: هر چقدر آمار ایجاد اشتغال در کشور بیشتر باشد به نسبت همانقدر آمار فساد کاهش می یابد و باید در این زمینه رسانه‌ها هم کمک حال مسئولین باشند.

وی، با اشاره به چندین فساد اقتصادی در حوزه ارز در استان اظهار داشت: یک پرونده ارز به ارزش ۵۰ میلیون دلار است که در این پرونده برخی‌ اقدام به تهیه کارت بازرگانی به نام اشخاص کرده و سپس ارز دولتی وارد کرده بودند که الان کیفرخواست این پرونده صادر شده و در حال رسیدگی می‌باشد.

خلیل‌اللهی پرونده دیگر را مربوط به یک شرکت بازرگانی پتروشیمی برشمرد و گفت: آنها ارز گرفته شده را در بازار آزاد و ایجاد بازار ثانویه فروخته بودند و در حال حاضر شعب مبارزه با مفساداقتصادی در حال رسیدگی است که ارزش ریالی آن ۱۲۰ میلیارد تومان بود.

وی اضافه افزود:پرونده‌ای دیگر که اخیراً در دست است، مربوط به واردات کاغذ است به طوریکه فردی ۴۰ میلیون دلار ارز برای واردات کاغذ گرفته بود و یک واردات بسیار کم داشت که البته ۲۵ میلیون دلار از آن به نظام بانکی برگشت.

خلیل‌اللهی ادامه داد: یکی از تلاش‌های بنده این است تا این پول‌ها قبل از رفتن به دادگاه به صندوق بازگردد. رئیس کل دادگستری استان به پرونده دیگر با ۹ متهم که مربوط به صرافی بود را مورد اشاره قرار داد و گفت آنها ارز مداخله‌ای را گرفته و در بازار آزاد فروخته بودند.

وی در خصوص ایجاد واحد نقد آرای دادگستری ، عنوان کرد: برنامه دیگر دادگستری مبنی بر راه‌اندازی واحدی جهت نقد آرای دادگستری است به طوریکه در این واحد، آرای صادر شده دادگستری توسط اشخاص متفاوت اعم از قضات، اساتید و غیره مورد نقد قرار خواهد گرفت که تا ۱۵ روز آینده راه‌اندازی خواهد شد.

خلیل‌اللهی یاد آور شد: اساساً سیاست وجودی دادگستری تامین عدالت، ارائه خدمات به مردم است به طوریکه اولویت بنده این است که کل وقت اداری را به پاسخگویی به ارباب رجوع بگذارم.

وی با تاکید بر لزوم فسادزدایی در داخل و خارج قوه قضائیه نه با ایجاد تنش و حاشیه بلکه در کمال آرامش تصریح کرد: همه توان خود را خواهیم گذاشت که اگر فسادی باشد، جلوی آن را بگیریم.

رئیس کل دادگستری استان درباره وضعیت امنیت و تعداد ارادل و اوباش ، اظهار داشت: الحمدالله آمار زیادی از لحاظ اراذل و اوباش در استان نداریم ولی وجود یک نفر از اراذل و اوباش برای ما هم زیاد است. در طول ۱۰ سال دادستانی انقلاب تبریز فقط دو مورد مزاحمت به نوامیس در عینالی گزارش شده بود و بعد آن حتی یک مورد هم نخواهد بود و من اجازه نمی‌دهیم تا به یک فرد مزاحمت ایجاد کرده و یا یکی قمه بر دست گرفته و ایجاد رُعب و وحشت کند.

وی مبارزه با رانت و فساد را یکی از ویژگی های خود در تمامی دوران حضور خود در دادگستری دانست و اذعان داشت: اگر رانت و مشکلی در اداره‌‌ها باشد، من قول می‌دهم با کمک و همکاری ضابطان، یک فضای آرام را ایجاد خواهیم کرد.

خلیل‌اللهی افزود: اگر تخلفی است برای من فرقی نمی‌کند که آن فرد کیست و به کجا وصل است و قطعاً با برخورد جدی از لحاظ مفاسد اجتماعی، اداری و اقتصادی با آنها خواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به رای محکومیت افراد صاحب نام و مدیر در طول قضاوت خود در تبریز گفت: عملکرد بنده را همه می‌دانند و با محکومیت و رای‌های صادره صداقت و جدیت کارم را نشان داده‌ام.

وی با اشاره به کم تحرک بودن شورای حل اختلاف مطبوعات، خاطر نشان کرد : شورای حل اختلاف مطبوعات هر چند پررونق نیست، باید فعال شود چراکه بنده معتقدم تا هر پرونده راجع به اصحاب قلم می‌آید به این شورا برود و با اولویت حل جلو رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار