معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: کنکور یک سم مهلک و مانعی برای اجرای سند تحول است

تهران (پانا) - نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش با حضور سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۲۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: کنکور یک سم مهلک و مانعی برای اجرای سند تحول است

مجید رعنایی، نماینده شورای‌‌عالی آموزش و پرورش در این نشست درباره سند تحول بنیادین و رویکردهای اجرای آن از منظر شورا گفت: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مجموعه سیاست آموزش و پرورش محسوب می‌شود، سند راهبری است چون به عنوان سند کلان و ملی کشور تدوین شده است.»

او کارکرد سند تحول بنیادین را تثبیت برنامه‌محوری در آموزش و پرورش و ایجاد همگرایی بین سیاست‌گذاران و مجریان اعلام کرد و گفت: «سند تحول چهار لایه دارد، یک لایه نظری است یعنی تدوین مبانی نظری که اتفاق افتاد. لایه بعدی برنامه‌ای است که زیرنظام‌ها طبق آن شکل گرفت، لایه بعدی نهادی است، تمام دستگاه‌های همکار باید نقش خود را بشناسند و ایفای نقش کنند و در لایه بعدی وارد لایه عملیاتی و اجرایی می‌شویم. ما اکنون از لایه برنامه‌ای عبور کرده‌ایم.»

رعنایی گفت: «برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، دسته‌بندی‌های خاصی دارند. برخی از آنها یعنی ۵۰ تا ۶۰ درصد دارای نوآوری هستند و تازه می‌خواهند اجرا شوند. درصدی از برنامه‌ها هستند که باید دنبال شوند چون الان هم جاری و در حال انجام هستند و باید تقویت شوند و برخی از برنامه‌ها هم نیازمند اصلاحاتی هستند. برخی از برنامه‌ها روابطشان خطی است، نیاز به پیش‌نیاز دارند. برخی برنامه‌ها هم روابط تعاملی و برخی هم رابطه مشترک با هم دارند. بنابراین باید روابط بین برنامه را بدانیم و به آنها عمل کنیم، اینگونه نباشد برنامه‌ای اجرا شود ولی پیش‌نیاز آن محقق نشده باشد.»

معاون دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش افزود: «آموزش و پرورش باید به رویکرد تربیتی همچنان که تا الان عمل کرده است عمل کند چون این رویکرد ماندگار است.»

رعنایی در ادامه به چالش‌های سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «از منظر نظارت و ارزیابی قرار است شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نظارت کلان را انجام دهد. شورای‌عالی آموزش و پرورش نظارت برنامه‌ای انجام می‌دهد به طوری که ۳۷ چرخش زیرنظام‌ها را رصد می‌کنیم. چالش دیگر بحث تحریف و تضعیف سند است. تضعیف یعنی اینکه بگوییم تحول بنیادین یعنی همین تغییر ساختار. تحریف یعنی واژه‌هایی که در سند داریم ولی معنای واقعی آن درک نمی‌شود مانند معلم تمام وقت.»

او بر تقویت عزم درون‌سازمانی و پرکردن شکاف‌های ارتباطی با دیگر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «کنکور یک سم مهلک و مانع اجرای سند تحول بنیادین است. رسانه ملی هم باید همسو با اجرای سند تحول بنیادین همکاری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار