مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز: مدرسه سبز باید تبارشناسی شود

تهران (پانا) - مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز، مدرسه سبز را محیطی دانست که بر مبنای تجربه عملی حفظ و استفاده بهینه از منابع و انرژی، زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان را در تعامل دوستانه با محیط برای دستیابی به جامعه سبز فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۹۴۲۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز: مدرسه سبز باید تبارشناسی شود

کاوه فتاحی، مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز در گردهمایی آموزشی تخصصی مدرسه سبز که صبح امروز در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: «موضوع بحران انرژی و محیط زیست یکی از موضوعات مهمی است که به دلیل معضلات اقتصادی بابد به دنبال مدیریت سبز برویم، بر همین اساس به موضوعات آلودگی دریایی، تخریب لایه ازن، مواد شیمیایی، تجارت محیط زیست و مواردی دیگر از این قبیل پرداخته و دستورالعمل‌های مختلف در نظر گرفته شد.»

او ادامه داد: «محیط زیست ما مریض است و این محیط زیست را باید در جایی درمان کرد که محل پرورش دانش‌آموزان است، در نتیجه 4 فاز تحقیقاتی، فاز تلفیقی، فاز تطبیقی و فاز طراحی را در حوزه مدیریت سبز را داریم.»

فتاحی به‌وجود 5 اقلیم متفاوت در کشور اشاره کرد و گفت: «موضوع اقلیم برای ما بسیار مهم است و مدارس سبز را بر این اساس مورد توجه قرار می‌دهیم.»

مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز در دانشگاه شیراز به تاریخچه توجه به محیط زیست و آموزش آن اشاره کرد و گفت: «از سال 1976 توجه به محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و با رصد تمام قوانین بین‌المللی ما به‌ازای آن را در قوانین کشور داشته‌ایم به این ترتیب که از 1338 اولین قوانین محیط زیستی را شاهد هستیم و اولین ضرباهنگ محیط زیست کلید خورد.»

او افزود: «به‌تدریج توجه به اصلاح الگوی مصرف و آموزش محیط زیستی را می‌بینیم، همچنین از سال ۹۷ مدرسه سبز پررنگ‌تر دیده شد و شورای راهبردی شکل گرفت.»

فتاحی گفت: «بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه در کشور داریم، مدرسه سبز باید تبارشناسی شود و بر این اساس تعاریف مدرسه انرژی، مدرسه هوشمند و زیست بومی که یکی از شاخص‌های مدارس پایدار است، مطرح شد.»

مدیر طرح مطالعاتی مدرسه سبز گفت: «مدرسه سبز محیطی است بر مبنای تجربه عملی که حفظ و استفاده بهینه از منابع و انرژی، زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان را در تعامل دوستانه با محیط برای دستیابی به جامعه سبز فراهم می‌کند. پژوهش‌های ما لیستی از پژوهش‌های جهانی دارد که از میان ۳۳۸ پژوهش انجام شده، ۲۸۹ مدل ارزیابی داریم و با گام‌هایی که در این یکساله انجام شده است کارهای خوبی انجام شد. در موضوع مدرسه سبز هفت‌چین آب، پسماند و آلودگی، مدیریت مواد و مصالح، سایت، کیفیت محیط داخلی، انرژی مورد توجه قرار می‌گیرد و دستورالعمل‌هایی برای هر کدام از این هفت عامل داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار