استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت‌مدرس: آلودگی‌ها و مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم

تهران (پانا) - استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت‌مدرس بر جدی گرفتن آلودگی‌ها و مسائل زیست محیطی تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۴۲۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت‌مدرس: آلودگی‌ها و مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم

سعید سمنانیان، استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت‌مدرس در همایش تخصصی مدرسه سبز که از صبح امروز در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است با هشدار درباره خطرات آلودگی‌های زیست‌محیطی گفت: «در سال گذشته ۳۵۰ هزار درخت و در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار درخت در دانشگاه‌های کشور کاشته شده است و این خیلی مهم است. ساختمان سبز ساختمانی است که به سمت مصرف صفر انرژی می‌رود. تولید ضایعات در این ساختمان‌ها صفر می‌شود. در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجوها را هر سال در قالب تور می‌برند و به آن‌ها آموزش مدیریت سبز می‌دهند. مطمئنا هر فرهنگی که در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نهادینه شود، آینده کشور به‌همان سمت سوق داده می‌شود.»

او به خطرات میکروپلاستیکی و آلودگی‌های بطری‌های آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: «اخیرا در همه رسانه‌های دنیا خبری پخش شد با این عنوان که گفتند در بطری‌های آب، صدها جزء ریز پلاستیکی حل شده است و ما به‌راحتی آن آب را می‌خوریم. در دنیا مصرف این بطری‌ها زیاد است و هر سال ۱۰ درصد هم به آن‌ها اضافه می‌شود و جالب است بدانید که یک چهارم آن‌ها زیر شیر آب در دستشویی‌ها پر می‌شوند. یک ششم آن‌ها بازیافت می‌شوند و پنج ششم آن‌ها آلودگی است. هر بطری ۴۵۰ سال طول می‌کشد تا بازیافت شود. سالانه ۱۲ و ۷ میلیون تن پلاستیک در دریاها ریخته می‌شود.»

سمنانیان افزود: «اختراع این بطری‌های پلاستیکی در دهه ۱۹۴۰ بود. شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که نوشابه‌های معرف می‌فروشند مانند کوکاکولا و پپسی آمدند در ایران سرمایه‌گذاری کردند و من نمی‌دانم که ما ایرانی‌ها چرا آب آمریکایی و سوییسی را می‌خریم. مصرف آب این بطری‌ها در آمریکا به گونه‌ای است که می‌گویند اگر آن‌ها را کنار هم بگذاریم ۱۹۰ بار دور کره زمین می‌چرخد.»

به‌گفته این استاد دانشگاه مجموعه‌ای از بیماری‌ها اندام داخلی و غدد داخلی ما را تهدید می‌کند، اختلالاتی در زایمان‌ها ایجاد می‌شوند، در رشد و نمو بچه‌ها اثر می‌گذارند و باعث سرطان هستند و مهمترین چیزی که باعث این بیماری‌ها می‌شود، همین میکروپلاستیکی هست که در این بطری‌ها موجود است و بنابراین نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: «برای ساخت بطری‌های پلاستیکی آبی که مصرف می‌شود بیشتر از آبی است که بطری حمل می‌کند. سال‌های سال و چند دهه سیگارسازهای دنیا مانند وینستون و مالبرو پول خرج کردند که مجموع بیماری‌هایی که سیگار باعث آن است در کتاب‌های پزشکی چاپ نشود، چون برایشان منفعت داشت. شاید جالب باشد بدانید در آلمان حزب سیاسی سبز درست کرده‌اند تا این مقابله را انجام دهند، در اروپا به این نتیجه رسیدند که باید برای بهتر زندگی کردن مردم، حزب سیاسی تشکیل شود و با آن‌ها مقابله شود.»

سمنانیان افزود: «در سال ۲۰۱۴ سانفرانسیسکو برای اولین بار فروش بطری‌های پلاستیکی را تحریم کرد و گفت باید در شیشه عرضه شوند. دانشگاه‌های کشورهای مختلف هم در این نهضت به حرکت درآمدند و دانشگاه واشنگتن هم در این زمینه پیشتاز بوده و اعلام کرده اجازه نمی‌دهیم ظروف پلاستیکی در دانشگاه مصرف شود. اتحادیه اروپا هم ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ وارد این موضوع شد و رای داد و تصویب کرد ظروف پلاستیکی و یکبارمصرف، مصرفشان در اروپا توقف شود. دانشگاه یل خبرنامه‌ای زیست محیطی دارد، در این خبرنامه آمده بود چین تصمیم جدیدی گرفته است و اعلام کرده خاک چین را نمی‌گذاریم بیشتر از این آلوده شود و تصمیم مهمی گرفته‌اند.»

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس از این که شهرداری‌های ایران در حوزه تفکیک زباله‌ها عقب هستند اظهار تاسف کرد و گفت: «سوییس چیزی دارد که تمام دنیا ندارد و آن، پلیس زباله است. دم آپارتمان‌ها را می‌گردند تا ببینند زباله‌ها از هم تفکیک شده است یا نه، اگر نشده باشد زباله را دم در آپارتمان آن فرد خالی می‌کنند چون می‌خواهند شهرشان تمیز باشد.»

او خبر داد نصف بازیافت دنیا در ۲۵ سال اخیر در چین اتفاق افتاده است، سمنانیان گفت: «چین به تازگی گفته پلاستیکی را قبول می‌کنم که ۹۹ درصد خلوص داشته باشد و گفته‌اند نمی‌خواهیم دیگر خاک چین را آلوده کنیم. در انگلیس در سال گذشته بیش از نیم میلیون زباله سوخته است و به آن افتخار می‌کنند ‌و می‌گویند از آن برق تولید می‌کنیم، اما بیشترین آلودگی را تولید می‌کنند.»

سعید سمنانیان در پایان با طرح این سوال که ما باید چه چکار کنیم؟ گفت: «من پیشنهادی برای دوستان آموزش و پرورش دارم. اتحادیه اروپا مصرف ظروف پلاستیکی را ممنوع کرده است و تحریم کرده‌اند، آیا ما می‌توانیم این کار را در ستاد آموزش و پرورش و در مدارس و ادارات انجام دهیم؟ در مناسبت‌های مذهبی در کشور متاسفانه ظروف پلاستیکی کوهی از زباله را تولید می‌کنند. مسئولین باید همت کنند و در تغییر، عزمشان جزم باشد. می‌شود مصرف بطری‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و همینطور لیوان‌های یکبارمصرف، بشقاب‌های یکبارمصرف و یکی از بدترین چیزها، پاکت نایلونی است. پیشرفت و مدرن بودن با این پاکت‌های آلوده کننده محیط زیست حاصل نمی‌شود. توصیه می‌کنم اگر می‌خواهیم آیندگان ما در وضعیت بهتری زندگی کنند این آلودگی‌ها و مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار