تشریح فرآیند و آخرین وضعیت طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان دراستان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل همزمان با اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان، به تشریح فرآیند و محتوای این طرح و تعداد نوآموزان پذیرش شده در پایگاه های ثابت و سیار در سطح استان پرداخت.

کد مطلب: ۹۴۱۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تشریح فرآیند و آخرین وضعیت طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان دراستان اردبیل

احمد ناصری با تاکید بر اینکه تعیین جایگاه آموزشی هر نوآموز بدو ورود به دبستان در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری از طریق ارزیابی در پایگاه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و طی یک فرآیند برنامه ریزی شده انجام می گیرد گفت: در این طرح نوآموزان از لحاظ شنوایی، بینایی، مراقبت های بهداشتی وآمادگی تحصیلی در پایگاه های مربوطه ارزیابی می شوند.

اوافزود:کلیه مراحل اجرای کار با زبان غالب یا زبان مادری هرمنطقه انجام می گیرد تا حقی از هیچ نوآموز ضایع نگردد و شاخص ترین مرحله سنجش که زبان در آن دخالت دارد مرحله ی آمادگی تحصیلی است و در این مرحله، آزمون شامل مولفه های کلامی و عملکردی بوده و جنبه ی کلامی آن صرفا با زبان غالب یا مادری ارزیابی می گردد.

رئیس ستاد اجرایی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان هم چنین از هنجاریابی آزمون ها قبل از اجرای سراسری آن ها در سطح استان ها با توجه به گویش های مختلف جهت کسب روایی و اعتبار اجرا خبر داد.

ناصری با اشاره به اینکه اکثر نوآموزان ارزیابی شده در مرحله ی آمادگی تحصیلی، بدون مشکل تشخیص داده شده و به مدارس عادی معرفی می گردند ابراز داشت: تنها تعدادی از نوآموزان به مرحله تخصصی آمادگی تحصیلی ارجاع می شوند که در این مرحله نیز ارزیابی ها شامل آزمون های کلامی و عملکردی است و آزمون کلامی به زبان مادری اجرا می گردد.

او ادامه داد: بسندگی زبان فارسی و آزمونی تحت این عنوان امروز در هیچ پایگاه سنجش و مدرسه ای در استان و کشور اجرا نمی شود و ارجاع دانش آموزان به مدارس استثنایی طی یک فرآیند علمی و تخصصی و با ارزیابی توسط متخصصان دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته که شامل هفت گروه کودکان با نیازهای ویژه می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آمار مراجعین به پایگاه های سنجش استان را تا پایان تیرماه و در مدت یک ماه از آغاز اجرای طرح در سال 1398 شامل 7498 نوآموز اعلام کرد که از این تعداد 5161 نوآموز شهری،2111 نو آموز روستایی و 226 نوآموز عشایر در این طرح شرکت نموده اند.

ناصری هم چنین خاطر نشان ساخت: از تعداد مذکور5992 نفر (80 درصد)به مدارس عادی و 1506نفر (20درصد) به مراحل تخصصی بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی، بهداشت و وضعیت جسمی- حرکتی ارجاع یافته اند.

او در پایان ضمن اشاره به ارجاع سالیانه حدود 20 درصدی نوآموزان به مرحله تخصصی افزود: البته با بررسی مجدد نوآموزان ارجاع شده به این مرحله، فقط نزدیک 1 درصد آنان در مدارس استثنایی جایدهی می شوند که در آن جا از خدمات رایگان آموزشی، توانبخشی، مشاوره ای، سرویس ایاب و ذهاب رایگان و خدماتی از این قبیل برخوردار می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار