در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران کل استان‌ها و روسای ادارات استثنایی در خصوص طرح سنجش تحصیلی؛

حسینی: ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و روسای ادارات استثنایی نشست ویدئو کنفرانسی در خصوص "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است گفت: شناسایی به موقع تمامی کودکان با نیازهای ویژه، تحت پوشش قرار دادن همه این دانش آموزان، مداخله در زمان مناسب و مداخله استاندارد از دلایل تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" است.

وی افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی می‌تواند منجر به مداخلات بهنگام و طلایی و کاهش معلولیت‌ها شود.

معاون وزیر با بیان اینکه ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش از نیمه دوم تیرماه شروع خواهد شد افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا شروع فعالیت پایگاه‌های سنجش از مرداد و با رعایت تمام نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.

وی افزود: در سال جاری با افزایش تعداد پایگاه‌های سنجش، تعداد پذیرش در پایگاه ها از ۴۱ نفر به ۱۳ نفر کاهش یافته است و اتاق انتظار ویژه نوآموزان و والدین نیز در پایگاه ها پیش بینی شده است. به دلیل کاهش مراجعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مرحله فقط نوآموزان بدو ورود به دبستان پذیرش خواهند شد و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از مهرماه و در طول سال تحصیلی صورت خواهد گرفت.

حسینی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است افزود: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی‌ها هدف گذاری شده است

معاون وزیر با بیان اینکه یافته‌های این طرح برای برنامه ریزی‌های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است افزود: در سال گذشته و در بیش از۶۰ هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از سوی ۲۳ هزار نفرنیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش افزود: ۷۱ درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه‌های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته‌اند و ۲۹ درصد نیز پیش دبستانی نرفته‌اند.

وی افزود: ۲۳ درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و ۴.۴ درصد مادران و ۳.۴ پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بی سواد هستند. در سال گذشته ۳ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید داشتند، ۱.۴ درصد لاغری شدید ،۵.۵ درصد با چاقی شدید مواجه بودند و ۷۳ درصد این نوآموزان دندان‌های خراب داشتند.

معاون وزیر با اشاره به اینکه ۱۰ درصد ارجاع تخصصی هوش، ۲.۱ درصد ارجاع تخصصی شنوایی در نوآموزان بدو ورود و پیش دبستانی و ۴.۳ درصد ارجاع تخصصی بینایی در سال گذشته داشته‌ایم، گفت: به عنوان مثال شمار ارجاع تخصصی بینایی ۶۶ هزار و ۵۵۳ نفر بوده است که از اینها تعدادی نیاز به عینک داشتند، برخی تنبلی چشم و تعدادی نیازمند درمان دارویی، جراحی و وسایل کمک بینایی بودند. تعدادی هم به مدارس استثنایی ارجاع شدند. در مجموع ۱۶ درصد ارجاع تخصصی در بخش شنوایی، ‌هوش، بینایی و جسمی و حرکتی داشتیم که هزینه‌ای هم ندارد.

حسینی با بیان اینکه تعرفه سال گذشته سنجش ۳۰ هزار تومان بوده است، عنوان کرد: ۷۵ درصد تمام بها، ۱۰ درصد نیم بها و ۵ درصد سهمیه کاملا رایگان به استان‌ها داده شد. علاوه بر این در سال گذشته برچسب سنجش رایگان در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان، گلستان و مناطق زلزله زده کرمانشاه در اختیار استان‌ها قرار گرفت. کل عشایر در سطح کشور که ۲۷ هزار نفر بودند نیز برچسب سنجش رایگان داشتند. در مناطق کمتر برخوردار نیز تعدادی برچسب رایگان شارژ شد که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار مورد رسید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه خواستار شناسایی غایبان و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه‌های سنجش شد و افزود: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.

وی افزود: بین 5 تا 7 درصد نوآموزان سنجش شده دیر آموز هستند که ارائه خدمات به این نوآموزان ضروری است و باید به صورت ویژه دیده شوند. شرط ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سامانه سناد شرکت در طرح سنجش است که این امر نیازمند کنترل و رصد تمام استان‌ها است.

وی خواستار درگیر شدن همه اضلاع شورای سنجش استان‌ها در طرح شد و افزود: این تصور که طرح سنجش مربوط به آموزش و پرورش استثنایی است تصور درستی نیست و نیازمند مداخلات موثر همه عوامل دخیل در طرح است. تجهیز پایگاه‌ها، نظارت بر حسن اجرای طرح، اطلاع رسانی، تبلیغ، متقاعد سازی، برگزاری نشست‌های خبری و ارتباط با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها از جمله مواردی است که باید استان‌ها به آن توجه جدی داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در خصوص بازگشایی مدارس استثنایی نیز گفت: با توجه به نیاز دانش‌آموزان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش تکمیلی و رفع اشکال، بازگشایی مدارس استثنایی به شورای مدرسه واگذار شده است.

وی افزود: شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی تدوین شده است و بر اساس این شیوه نامه حضور دانش‌آموزان با نیاز های ویژه در مدارس اختیاری است، پاسخگویی و رفع اشکالات دانش‌آموزان به صورت انفرادی و با رعایت تمام اصول بهداشتی خواهد بود. مراکز راهنمایی و مشاوره و مراکز ویژه اختلالات یادگیری مطابق با بخشنامه وزارتی بازگشایی خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار