نماینده ولی فقیه در استان فارس: نماز جمعه رسالت خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی اسلامی ایفا کند

شیراز(پانا) - نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه هرکس که در جذب مردم به سوی نماز جمعه شریک باشد جزو خادمان امام زمان است گفت: اگر به مسائل و امورمربوط به نماز جمعه رسیدگی شود نماز جمعه میتواند رسالت خود را به عنوان یک نهاد ایفا کند.

کد مطلب: ۹۳۱۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی فقیه در استان فارس: نماز جمعه رسالت خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی  اسلامی ایفا کند

آیت‌اله لطف‌الله دژکام امروز در همایش چهلمین سالروز بزرگداشت اقامه نماز جمعه که با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شیراز برگزار شد، گفت:کار شما منادیان نماز جمعه به یادگار می ماند پس انتظار می رود پایه و اساس نماز جمعه را صحیح تاسیس کنید و مسائل شرعی مردم را بدون پاسخ نگذارید.

او ادامه داد: فقط خطبه خوانی کافی نیست و باید به نیاز های دینی معنوی و سیاسی مردم پاسخ داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد:اگر افکار مردم صحیح باشد حرمت ها و مرز های میان افراد رعایت می شود و همچنین افراد به نماز جمعه بیشتر دل میسپارند.

آیت‌اله دژکام با اشاره به حضور کمتر آقایان نسبت به بانوان در نماز جمعه،گفت:در آیات و روایات به این موضوع اشاره شده است که نماز جمعه بر مردان واجب است اما تعداد بانوان نمازگزاران بیشتر است.

او تاکید کرد:مسلمانان باید به محض شنیدن اذان جمعه، به سوى آن بشتابند هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس،دقت کردن و پرداختتن به ضعف‌های نماز جمعه را برای مسئولان ستادهای اقامه نماز جماعت استان فارس الزامی دانست.

او با اشاره به اینکه حضور نماز جمعه در رسانه‌ها کلیشه‌ای شده است گفت: پوشش رسانه ای خطبه‌های نمازجمعه نیز کم است که منشا گرفته از ضعف در خبر رسانی است.

به گفته‌ی نماینده ولی فقیه در استان فارس پوشش خبری باید به صورتی باشد که رسانه‌ها بر روی مردم تاثیر بگذارند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شیراز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تحولی جدید در مجموعه ستادهای نماز جمعه شروع شده است و در حال شکل‌گیری است گفت:ورود نیروهای جوان در عرصه ی میدانی نماز جمعه که میتوانند نقش ایفا کنند یکی از این عملکرد ها است.

احمد فخارزاده ادامه داد: استفاده از نیروهای با تجربه ستادهای نمازجمعه در کنار ائمه جوان میتواند سبب ایجاد تحول در مجموعه ی ستادهای نماز جمعه شود.

فخار زاده با اشاره به اینکه حضور میدانی نیروهای جوان می‌تواند موجب تحول در اقامه نماز جمعه شود تصریح کرد: در آستانه‌ی چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه آسیب شناسی نیز میتواند سبب تحول در ستادها شود.

او تاکید کرد: در کشورمان،ایران که تکثر احزاب با رویکردهای مختلفی در حال اجرا است ستاد نماز جمعه باید پرچم‌دار احزاب و گروه ها باشد.

نماز جمعه، قبل از هر چیز، یک عبادت بزرگ دسته جمعى است، و اثر عمومى عبادات را که تلطیف روح و جان، و شستن دل از آلودگى هاى گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب مى باشد، در بردارد، به خصوص این که، مقدمتاً دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ، اندرز‌ها و امر به تقوا و پرهیزگارى است؛ و اما، از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است که، بعد از کنگره سالانه حج، بزرگ‌ترین کنگره اسلامى مى‌باشد، و به همین دلیل، در روایتى که قبلاً از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نقل کردیم، آمده بود: جمعه، حج کسانى است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند.

نماز جمعه همانند بسیاری از عبادات، جنبه خصوصی و فردی ندارد، بلکه این نماز از شئون حکومت اسلامی به شمار رفته و همین خصوصیت، اهمیت ویژه‌ای به این عبادت بخشیده است، در حقیقت، جماعت جمعه را به مرکزیت نظام و محوریت امت، پیوند می‌زند و در هر جمعه، نمازگزاران با شرکت خود این پیوند را استحکام بخشیده و در تجدید این بیعت شرکت می‌کنند.

همان طور که حاکم اسلامی اجرای حدود خدا، صدور فرمان جهاد فی‌سبیل‌الله، تصدی امور مربوط به حج، اخذ مالیات اسلامی و تعیین مصارف آن را برعهده دارد، همچنین باید به عنوان وظیفه حکومتی نماز جمعه را نیز اقامه کند.

ویژگی‌ و اهمیت دیگر نماز جمعه، به امام جمعه مربوط می‌شود، زیرا امام جمعه یا حاکم اسلامی است یا منصوب از ناحیه اوست، بنابراین امامت در نماز جمعه، مانند امامت در نماز جماعت نیست که هر کس قرائتش صحیح و عدالتش محرز باشد، بتواند به عنوان امام جماعت جلو ایستاده و نماز را اقامه کند.

علاوه بر شرایطی که در امام جماعت باید لحاظ شود، در امامت جمعه،‌نصب و اجازه امام نیز شرط اصلی است.

از دیگر ویژگی‌های نماز جمعه این است که در آن، عبادت و سیاست در هم آمیخته شده‌اند. به عبارت دیگر، نقطه التقاء احکام سیاسی و عبادی اسلام، که در هر هفته تمرین شده و سپس به نمایش گذاشته می‌شود، نماز جمعه است.

از این جهت که امام جمعه باید به محوریت نظام و امامت امت،‌به طور مستقیم مرتبط باشد و در خطبه‌ها،‌مسائل روز امت اسلامی را بیان کند،‌ موجب شده تا درآمیختگی عبادت و سیاست در این نماز بیش از هر چیز، جلوه نماید.

اقامه نماز جمعه از لحاظ صوری نیز دارای ویژگی‌هایی است که همه آنها می‌توانند دلایلی بر میزان اهمیت و عظمت این فریضه عبادی - سیاسی باشند، ‌زیرا این نماز، همانند نمازهای یومیه نیست که هر کسی به هر گونه‌ای که خواست انجام بدهد، بلکه یک سلسله ضوابط و تشریفات در انجام این نماز وجود دارد که نشانه اهمیت آن است.

خبرنگار:محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار