در گفت و گو با پانا

مدیر آموزش و پرورش بناب: آموزش و پرورش باید جزو اولویت های 10 گانه کشور قرا گیرد

لزوم تربیت دانش آموزان خلاق، نوآور و خود باور

تبریز (پانا) - مدیر آموزش و پرورش بناب گفت: وضعیت فعلی جامعه ما نتیجه سیستم آموزشی سال های گذشته است و وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیز آینده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را رقم می زند.

کد مطلب: ۹۲۷۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش بناب: آموزش و پرورش باید جزو اولویت های 10 گانه کشور قرا گیرد

محمود قهرمانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا با بیان این که بناب 138 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: 28 هزار دانش آموز با احتساب نوآموزان پیش دبستانی در 85 مدرسه بناب مشغول تحصیل هستند که بعد از نواحی پنجگانه تبریز و مراغه و مرند ، سومین شهرستان از نظر تعداد دانش آموز است.

وی افزود: 300 معلم نیز در مدارس این منطقه خدمت می کنند و نیروهای ستادی آموزش و پرورش بناب نیز 54 نفر هستند و از کل نیروهای شاغل در آموزش و پرورش بناب امسال هزار و 700 نفر بازنشسته می شوند.

مدیر آموزش و پرورش بناب در خصوص رتبه های برتر آموزش و پرورش این شهرستان در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری گفت: سال گذشته در رتبه های زیر100،10، 1000، 2000 و 3000 کنکور سراسری نسبت به سال ما قبل رشد داشتیم و بعد از ناحیه 4 تبریز مقام دوم استانی را کسب کردیم و در کل 56 نفر از دانش آموزان این منطقه در کنکور موفق بودند.

قهرمانی افزود: رتبه برتر استانی در هفته بزرگداشت معلم و رتبه دوم استانی را در بازگشایی مدارس کسب کردیم.

وی در ادامه با بیان این که در مسایل پرورشی در سطح استان دارای جایگاه خوبی هستیم، گفت: سهم شهرستان بناب از نهضت ملی حفظ جزء سی ام قرآن کریم 10 درصد دانش آموزان بود که خوشبختانه 8 هزار نفر برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند .

مدیر آموزش و پرورش بناب اضافه کرد: در حوزه پیشگیری و سلامت بهداشت روان در سطح کشور مقاوم اول را کسب کردیم که همه این ها در نتیجه زحمات همه همکاران به دست آمده است.

قهرمانی گفت: در مسابقات آزمایشگاهی و جشنواره خوارزمی مقام کشوری داریم و پژوهشسرای دانش آموزی بناب نیز با رویکرد دانش آموز محوری فعالیت می کند.

وی افزود: تفنگ مغناطیسی ساخته شده توسط دانش آموز بنابی در مسابقه ربع رشیدی توسط معاون وزیر دفاع تجلیل شد و مشخصات اختراع را گرفته و در صنایع دفاع استفاده خواهد شد.

تعهد احداث 70 کلاس در قالب 3 مدرسه توسط خیرین

مدیر آموزش و پرورش بناب در ادامه گفت: بعد از چندین سال وقفه، سال گذشته پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در منطقه بناب برگزار شد و بیش از 70 کلاس در قالب 3 مدرسه توسط خیرین تعهد شد.

قهرمانی با بیان این که 42 کلاس در قالب 4 مدرسه امسال تحویل داده می شود، افزود: هنرستان 18 کلاسه که 100 درصد توسط خیرین احداث شده است فقط محوطه آن باقی مانده است و مدرسه 6 کلاسه صدرا نیز که قرار بود مردادماه امسال به بهره برداری برسد به علت عدم تزریق منابع مالی توسط اداره نوسازی که تاکنون پرداخت نشده است، تحویل به مهرماه موکول شده است.

وی ادامه داد: مدرسه 6 کلاسه مولوی تحویل داده شده است و مدرسه 12 کلاسه شهید فکوری نیز به بهره برداری رسیده است.

مدیر آموزش و پرورش بناب اضافه کرد: یک تعداد مدارس داریم که در طول سال تحصیلی وارد چرخه آموزش و پرورش می شود مانند مدرسه فولاد ظفر که احتمالا تا مهرماه و یا حداکثر تا پایان سال تحصیلی 98 به مجموع مدارس بناب افزوده می شود.

قهرمانی افزود: مدرسه شش کلاسه روستای ینگجه که با اعتبارات ملی در حال احداث است تا پایان سال تحصیلی تحویل داده می شود.

استقبال روستاییان از کلاس های مهارت آموزی

وی بیان کرد: در حوزه سوادآموزی نیز 100 درصد تعهدات را جذب کرده ایم و در روستای چوبقلو، طرح مردم نهاد داریم که در کنار مسایل درسی کلاس های مهارت آموزی برگزار می کند که با استقبال خوبی همراه بوده است که می خواهیم این طرح را در دو روستای آغداش و دیزج نیز برگزار کنیم.

مدیر آموزش و پرورش بناب ادامه داد: تاکید ما بر این است که سیاست های تشویقی فقط معنوی نباشد بلکه مادی هم باشند و مبلغی را در اختیار منطقه قرار دهند تا برای خرید تجهیزات و ملزومات مورد نیاز برای برخی رشته ها مانند آشپزی، خیاطی، کامپیوتر و .. هزینه شود.

وضعیت آسیب های اجتماعی دانش آموزان در بناب

وی در خصوص آسیب های اجتماعی منطقه گفت: خوشبختانه بناب یکی از شهرستان پاک در خصوص اعتیاد است ولی در مورد ازدواج های زودهنگام همانند برخی شهرستان های استان مشکل داریم وباید تحقیقات میدانی در این زمینه انجام گیرد ولی عامل اصلی پدیده کودک همسری، پایین بودن فرهنگ مردم در روستاها است.

قهرمانی افزود: ازدواج در سنین پایین چون با شناخت و آگاهی کامل نیست در آینده به طلاق منجر می شوند که متاسفانه در بناب این نوع طلاق ها، زیاد هستند.

مدیر آموزش و پرورش بناب گفت: خوشبختانه خودکشی در بناب نیز کم است و همه این ها به دلیل مستحکم بودن بنیان خانواده ها در این منطقه است و در نتیجه فرزندان نیز مشکل خاصی ندارند.

وضعیت فعلی جامعه ما نتیجه سیستم آموزشی سال های گذشته است

وی با بیان این که علاوه بر آموزش و پرورش در دانشگاه نیز تدریس کرده ام و به مسایل و مشکلات آموزش و پرورش آگاهی بیشتری دارم، گفت: یکی از مشکل های اساسی آموزش و پرورش این است که متاسفانه جزو اولویت های سیستم نظام نیست و اگر ما آموزش و پرورش را جزو اولویت های 10 گانه قرا دهیم وضعیت این چنین نخواهد بود.

قهرمانی افزود: وضعیت فعلی جامعه ما نتیجه سیستم آموزشی سال های گذشته است و وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیز آینده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را رقم می زند پس بدون شک اگر امروز در آموزش و پرورش مشکل داشته باشیم در سال های بعد در حوزه های مختلف توسعه، خود را نشان خواهد داد.

مدیر آموزش و پرورش بناب گفت: در توجه به تولید و اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است متاسفانه چندان موفق نبوده ایم و نتوانسته ایم دانش آموزان خلاق، نوآور و خود باور به بار بیاوریم و امروز نیز چون خودباور نیستیم و تفکر خلاق نداریم اقتصادمان به این روز افتاده است.

نشاط و شادابی در برنامه های سازمان دانش آموزی

وی در ادامه در خصوص برنامه ها و فعالیت های سازمان دانش آموزی گفت: سازمان دانش آموزی ظرفیت های بسیار زیادی دارد و دانش آموزان با علاقه بسیار وارد تشکل های این سازمان می شود.

قهرمانی افزود: سازمان دانش آموزی هم به نشاط و شادابی دانش آموزان توجه دارد و هم با برگزاری جشن های نیکوکاری و عاطفه ها به دانش آموزان بی بضاعت که دغدغه مهم مدارس است ،کمک می کند.

مدیر آموزش و پرورش بناب در مورد برنامه های سازمان دانش آموزی این منطقه نیز گفت: خوشبختانه در جذب و آموزش پیشتازان موفق عمل کرده ایم و رشد 170 درصدی را در این زمینه شاهد بودیم و در مورد لباس فرم مدارس که در دست اقدام است با هماهنگی کمیته اصناف و صنعت و معدن، دو جلسه برگزار شده است و برای ساماندهی سرویس مدارس نیز کلاس های توجیهی برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار