رئیس سازمان مالیاتی: تمام دستگاه‌ها باید ریز اطلاعات را به سازمان مالیات ارائه دهند

تهران (پانا) - رئیس کل سازمان امور مالیاتی می‌گوید همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند اطلاعات افراد و شرکت‌ها را کامل و دقیق و بدون خدشه در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

کد مطلب: ۹۲۷۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان مالیاتی: تمام دستگاه‌ها باید ریز اطلاعات را به سازمان مالیات ارائه دهند

به گزارش شبکه خبر، امیدعلی پارسا در برنامه «تیتر امشب» گفت: اداره عادلانه کشور با دریافت مالیات عادلانه از همه اشخاص حقیقی و حقوقی متناسب با هزینه‌ها و درآمدها و مصرفشان ممکن و محقق می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: تا زمانی که ریز اطلاعات دقیق و اسناد متقن درباره دارایی‌ها و درآمد همه اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق سیستم‌های الکترونیکی ایمن و قابل اعتماد در اختیار سازمان مالیاتی قرار نگیرد قادر نخواهیم بود از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و اداره عادلانه کشور محقق نخواهد شد.

وی مالیات را هزینه زندگی اجتماعی دانست و گفت: تأمین هزینه زندگی اجتماعی یا از طریق مالیات است یا از طریق استقراض یا فروش نفت و یا چاپ پول، که چاپ پول موجب تورم فزاینده می‌شود که نوعی مالیات پنهان است که تنها از اقشار متوسط و ضعیف اخذ می‌شود زیرا اقشار ثروتمند از تورم آسیب نمی‌بینند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اصلاح پایه‌های مالیاتی و اصلاح شکل‌های درآمد و هزینه کشور را لازم شمرد و افزود: حاکمیت‌ها باید بدانند کی، کجا و چقدر درآمد دارد و برای این کار باید زیرساختهای الکترونیکی فراهم شود و همه دستگاه‌های اجرایی موظف شوند اطلاعات افراد و شرکت‌ها را کامل و دقیق و بدون خدشه در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

پارسا گفت: هدف سازمان مالیاتی در اخذ مالیات صرفاً کسب درآمد نیست، بلکه تنظیم اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد و فعالیت‌های سوداگرانه مخل اقتصاد کشور است.

وی از فراهم بودن شرایط فرار مالیاتی که آن را نوعی دزدی دانست انتقاد کرد و گفت: بر اساس برآوردها حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که رقم بسیار بزرگی است و تنها راه مقابله با آن فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی و انتقال اطلاعات اقتصادی همه افراد حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به دریافت ۸.۵ درصدی مالیات از درآمدها، افزود: در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد درآمد مردم بابت مالیات اخذ می‌شود و در کشورهای در حال توسعه این رقم ۱۵ تا ۱۸ درصد درآمدهاست.

پارسا با بیان اینکه به دنبال هوشمندسازی نظام محاسبه مالیاتی کشور هستیم، درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه گفت: در ۱۸۰ کشور دنیا از عایدی سرمایه مالیات اخذ می‌شود و این مالیات از تولید یا از سرمایه گرفته نمی‌شود بلکه از تغییرات یکباره و نامتعارف قیمت اقلام سرمایه‌ای اخذ می‌شود و هدف آن تنظیم اقتصاد و جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه است.

وی همچنین خواهان افزایش پوشش‌های مالیاتی و بازنگری معافیت‌های مالیاتی شد.

توسعه بانک‌های اطلاعاتی چالش بزرگ سازمان مالیات

وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه با انتقاد از اقتصاد نفتی که زمینه‌ساز فساد و رانت شده است گفت: نظام مالیاتی بدون شفافیت امکان ادامه حیات ندارد و لازمه شفافیت مقابله جدی با فساد و رانت است و چالش بزرگ سازمان مالیاتی توسعه بانک‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف است.

احسان خاندوزی کارشناس مسائل اقتصادی و دیگر مهمان تلفنی برنامه هم با بیان اینکه در حسرت آن مانده ایم که حداقل نیمی از هزینه‌های جاری دولت از مالیات تأمین شود گفت: باید عزم جدی تری در دولت ایجاد شود تا دستگاه‌های دولتی همکاری بیشتری با سازمان مالیاتی داشته باشند و ممکن است در سال‌های آینده با رفع تحریم‌ها مجدداً انگیزه مسئولان برای دریافت مالیات کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار