سینا میرزامحمدى*

آموزش و پرورش آذربایجان غربی و حرکت به سوی جوانگرایی

همواره تصمیمات مختلف طی زمان‌های مختلف در چگونگی پیمایش موفقیت و یا عدم موفقیت‌های یک مجموعه تاثیرگذار بوده و در قاب نهایی آن مجموعه بعنوان کارنامه عملیات از آنها یاد می شود.

کد مطلب: ۹۲۵۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

اما بحث تصمیمات در آموزش و پرورش بسیار سخت تر و با تاثیرگذاری خاص‌تری صورت می‌پذیرد چرا که شاید آینده یک جامعه را مورد تاثیر قرار دهد.

اگر رشد یک کشور را به بخش‌های مختلف تقسیم بندی کنیم پرورش انسان‌های آگاه و ایجاد جامعه‌ای پویا سهم آموزش و پرورش از این توسعه خواهد بود؛ اما پرورش نیروی کار مناسب در این راه نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه های مجموعه است.

ایجاد مراکز تربیت معلم طی سال‌های دور و دانشگاه فرهنگیان در زمان فعلی و آموزش و بکار گیری نیروی متخصص در این حوزه ، اهمیت حضور فکر و ظرفیت جوانان در بدنه آموزش و پرورش را هدف گذاری کرده و فرد در این مجموعه از سالهای ابتدایی جوانی برای حضور در یک ماراتن مهم ، حیاتی و تاثیر گذار آماده می شود.

حضور در بدنه آموزش و پرورش صرفا بحث حضور در مدرسه و تدریس را شامل نمی شود بلکه حوزه اداری و موضوع مدیریت ، تصمیم سازی و تصمیم گیری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا حضور افراد متخصص و کار بلد بحث مهم و درعین حال آشکار و عیان می باشد.

تخصص و کار بلدی صرفا به تجربه و سال های کار مربوط نیست و قطعاً نیرو و فکر جوان نیز می تواند این شرایط را داشته باشد و انتظار جامعه نیز در این مسیر است و موجبات افزایش انگیزه هم فراهم آورده می شود.

بیانیه گام دوم انقلاب نیز به حضور جوانان متعهد و انقلابی و متخصص در عرصه مدیریت کلان کشور اشاره دارد و رهبر معظم انقلاب به نیروهای جوان و تازه نفس با ایده‌های نو و فکرهای جدید برای اداره کشور و بر جوان‌گرایی و اعتماد به آنها تاکید می‌کنند.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی پس از تغییر در رأس آن و انتخاب مدیرکل جدید بر اساس رفتار های مرسوم اداری و تشکیل تیم جدید مدیریتی دست خوش تغییراتی در بخش های مختلف شده که رمز اکثر تغییرات فاکتور جوان گزینی و جوان گرایی است ؛ انگیزه بیشتر قدرت ریسک پذیری مثبت تزریق نشاط و تحرک به زیر مجموعه ، نوآوری های مختلف همخوان با شرایط جامعه ودر نتیجه افزایش راندمان کاری در تصمیمات و برهه های مختلف از جمله مهمترین اهداف و تاثیرات جوان گرایی در بدنه آموزش و پرورش است که مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به خوبی و با آگاهی تمام اقدام به این مهم نموده و تاثیرات مثبت آن نیز طی ماه های اخیر نمایان شده است.

ابراهیم محمدی تغییرات در تیم خود را از مدیریت های آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق آغاز کرده و در اکثر این تغییرات افراد رو به بازنشستگی صندلی خود را به جوانترها که انگیزه به مراتب بیشتر و بالاتری برای کار داشتند ، داده ند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در ادامه جوان سازی سیستم مدیریتی آموزش و پرورش در ادارات داخلی مجموعه اداره کل نیز از نیروی های جوان موجود بهره جسته و این مسیر را تا معاونین خود نیز ادامه داده و یکی از مهم ترین معاونت های سیستم را به فردی جوان و در عین حال کاربلد و کارآمد سپرده که قطعا ثمره این اقدام طی زمان‌های آتی به خوبی مشخص خواهد شد.

این فضا در آموزش و پرورش آذربایجان غربی فقط به حوزه اداره و تصمیم ساز های این حوزه خلاصه نمی شود محمدی اعتقاد خاصی به جوانان داشته و جوان باوری را از شعار به عمل تبدیل کرده ، بهرمندی از نظرات نمایندگان مجلس دانش آموزی که عصاره شورای های دانش اموزی در مدارس هستند و توجه به نظرات آنان گواه محکم دیگری بر این ادعا است.

کارشناسان و تربیت یافتگان سیستم آموزش و پرورش سال ها برای ایجاد شدن فضا و فرصت مناسب منتظر می مانند و چه خوشایند که این فرصت در سال های قبل از دوران نزدیک به بازنشستگی ایجاد شود.

این فضا امروز در آموزش و پرورش آذربایجان غربی ایجاد شده موضوعی که در دولت های گذشته نیز در بدنه سیستم مطرح بود که گاها به دلایل مختلف ناکام و نا موفق بوده اند اما امروز با توجه به اقتدار تصمیم گیری شخص اول آموزش و پرورش استان فرصت ایفای نقش به جوانان و تربیت شدگان آموزش و پرورش در نقش های مدیریتی و تصمیم سازی فراهم آمده است.

*مسئول نمایندگى خبرگزارى پانا در آذربایجان غربى

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار