مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

برای جذب و نگهداشت افراد بی سواد، باید محرک و مشوق های بسیار قوی وجود داشته باشد

سمنان (پانا) - با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی برنامه‌های سوادآموزی، یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش استان است، گفت: برای جذب و نگهداشت افراد بی سواد باید محرک و مشوق به همراه الزامات بسیار قوی وجود داشته باشد تا افراد بی‌سواد، انگیزه لازم برای سوادآموزی داشته باشند.

کد مطلب: ۹۲۵۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
برای جذب و نگهداشت افراد بی سواد، باید محرک و مشوق های بسیار قوی وجود داشته باشد

محمد دستورانی، در جلسه بهبود کیفیت سواد آموزی، به بیان راهکارهایی در خصوص نگهداشت و عوامل انگیزشی بی سوادان به برنامه‌های سوادآموزی پرداخت و تصریح کرد: ایجاد مقبولیت در مخاطبان و افراد بی سواد می‌تواند در جذب و نگهداشت آنان تاثیر بسزایی داشته باشد و تا زمانی که آموزش دهنده رابطه عاطفی با سوادآموز برقرار نکند، این برنامه‌ها پیش نخواهد رفت.

وی به بیان دلائل عدم استقبال سوادآموزان از برنامه‌های سوادآموزی پرداخت و خواستار تحقیق و بررسی کار پژوهشی در خصوص علت بی انگیزه شدن افراد بی سواد در این زمینه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان بر استفاده از ظرفیت مدیران مدارس برای اجرایی شدن برنامه‌های سوادآموزی تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس در پیشبرد برنامه‌های سوادآموزی تاثیر اجتناب ناپذیری دارند و سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل تشویق و الزام مدیران مدارس می‌تواند بسیار موثر باشد.

دستورانی به سند تحول بنیادی اشاره کرد و گفت: انسداد مبادی بی‌سوادی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به آن تأکید شده، یکی از وظایفی است که بر عهده‌ معاونت آموزش ابتدایی قرار دارد و هدف از تدوین آن، جذب و پوشش حداکثری دانش‌آموزان دوره ابتدایی است.

وی افزود: یکی از شاخص های رشد در جامعه میزان بهره مندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است و مبارزه با بیسوادی در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام تلقی می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان نیز در ادامه یکی از وظایف برجسته کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی را بررسی مسائل و مشکلات و چالش های پیش روی عنوان کرد و گفت: باید در این جلسات برای رفع موانع و چالش ها راه کار مناسب اتخاذ و اعمال کرد.

اسماعیل ادهم با بیان اینکه محتوای آموزشی، آموزش دهنده و آموزش گیرنده سه رکن آموزش است، بومی سازی محتوای آموزشی را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: باید متناسب با نیاز مناطق و افراد محتوای آموزشی کتاب های سواد آموزی بومی سازی شود.

وی توجه جدی به ظرفیت جلسات شورای پشتیبانی سواد آموزی و بهره گیری از پتانسیل های درون و برون سازمانی را مهم دانست و تصریح کرد: به منظور پیشبرد برنامه های سواد آموزی باید ظرفیت بالقوه دستگاه های همکار به بالفعل تبدیل شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان در پایان گفت: گزارشی از اقدامات کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان ارائه کرد و گفت: لازمه رسیدن به اهداف، برنامه ریزی، تلاش و استفاده از روش های جدید است و کار تیمی نیز باعث موفقیت و پیشبرد امور خواهد شد.

در ادامه هریک از اعضای کارگروه بهبود کیفیت سوادآموزی به بیان راهکارهایی در خصوص نحوه جذب و نگهداشت بی سوادان ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار