رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

اجرای طرح همیاران طبیعت، برای حفظ منابع طبیعی مهم است

سمنان (پانا) - رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح همیاران طبیعت برای حفظ منابع طبیعی با اهمیت بوده و نیازمند ارتباط مستمر با بدنه جامعه است، که باید این از ظرفیت ها استفاده کرد.

کد مطلب: ۹۲۵۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح همیاران طبیعت، برای حفظ منابع طبیعی مهم است

علیرضا رهایی، در کارگاه آموزشی و ترویجی "همیاران طبیعت" ویژه مدیران، کارشناسان و مربیان سازمان دانش آموزی استان سمنان، افزود: باید این طرح آنقدر در کشور بسط پیدا کند، تا با تبدیل شدن آن به یک دغدغه فراگیر مردمی یک نهضت مردمی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت نخبگان و شرکت های دانش بنیان مرتبط با موضوع منابع طبیعی به نحو احسن استفاده کرد، تاکید کرد: مشارکت مردمی و آموزش از جمله موضوعات محوری برای این سازمان است. همچنین فعالیت‌های ترویجی در زمینه منابع طبیعی باید پویاتر از گذشته پیگیری شود.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: منابع طبیعی زمینه ساز توسعه پایدار است و همیاران طبیعت نیز بازوی اصلی منابع طبیعی در حفظ آن به شمار می آیند.

رهایی با اشاره به اینکه پروژه های حفاظتی و حراستی از منابع آب و خاک با جلب مشارکت کشاورزان امکان پذیر است، گفت: مسئله آموزش در حراست از عرصه های ملی و طبیعی نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا می کنند.

وی با اشاره به ضرورت حفظ پهنه های ملی و طبیعی در کشور، گفت: وجود مراکز آموزشی می تواند ظرفیت خوبی برای ترویج دهندگان پهنه ها باشد.

اجرای طرح‌های منابع طبیعی سمنان، نیازمند آموزش جامعه بومی است

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، بابیان اینکه مردم بومی، نقش موثری در اجرای طرح‌های منابع طبیعی دارند، گفت: آموزش، نیاز جامعه بومی میزبان این طرح‌ها است.

رهایی، ضمن بیان اینکه ترویج مشارکت‌های مردمی به برگزاری هر چه‌بهتر طرح‌های منابع طبیعی از محل صندوق توسعه ملی منجر می‌شود، تأکید کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری عملیات اجرای ۱۸ مورد توانمندسازی جوامع محلی با مشارکت تسهیلگران با تجربه در ۱۰ حوزه آبخیز در تمام شهرستان‌های استان سمنان ‌صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه این طرح از شهریورماه ۹۷ تاکنون ادامه دارد، افزود: هدف از طرح تسهیل‌گری جلب مشارکت مردم در حفظ ، احیا ، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع ‌آب‌وخاک در حوزه‌های آبخیز شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، افزود: در صورتی که جوامع محلی درباره طرح‌های منابع طبیعی آگاه شوند می‌توانیم شاهد جلب مشارکت و همکاری جوامع بومی باشیم و وقتی این همکاری رخ داد مردم مناطق برای اجرای ‌پروژه در راستای کاهش فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی و ارائه مدل‌های مختلف در توانمندسازی مردم و تبادل ‌تجربه و اطلاعات همه دست اندرکاران با هدف حفظ و احیاء منابع طبیعی، احساس مسئولیت می‌کنند.

زیرساخت های طبیعی بهترین ابزار در مدیریت منابع آبی

رهایی با بیان اینکه در پی برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی، چاه ها و قنوات، اضافه برداشت، حفر چاه های غیرمجاز و... سطح سفره های آب زیرزمینی افت پیدا کرده است و امروزه هیچ راهی جز کاهش و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های آب در استان نداریم، خاطرنشان کرد: به دلیل نقش گسترده در افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، زیرساخت های طبیعی بهترین ابزار در مدیریت منابع آبی است.

وی با عنوان این مطلب که بدون شک مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بر عهده‌دارند، تأکید کرد: اجرای طرح‌های حفاظت از آب‌وخاک، آبخیزداری، ‌مرتع‌داری، بیابان‌زدایی، آموزش‌های مهارتی، ارتقای وضع معیشتی مردم منطقه، کاهش اتکای آنان به ‌دام و مرتع و پرداخت تسهیلات و ... در زمره اهداف طرح‌های منابع طبیعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار