استفاده روان‌شناسان غربی از آموزه‌های قرآنی در امرتعلیم و تربیت

شیراز (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هم‌اکنون پس از 1400 سال روش‌های تربیتی قرآن در بین ملل مختلف رواج یافته و به اهمیت آن پی برده‌اند، گفت: قرآن بزرگ‌ترین معجزه الهی و بزرگ‌ترین کتاب تمام دوران است و باگذشت زمان زوایای مختلف این کتاب مشخص می‌شود .

کد مطلب: ۹۲۲۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
استفاده روان‌شناسان غربی از آموزه‌های قرآنی در امرتعلیم و تربیت

بهزاد نوروزی چگینی در افتتاحیه مرحله استانی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دختران فارس در دبیرستان عشایری شیراز،گفت : قرآن بزرگ‌ترین معجزه الهی و بزرگ‌ترین کتاب تمام دوران است و باگذشت زمان زوایای مختلف این کتاب مشخص می‌شود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به روش‌های تربیتی قرآن ، یکی از روش‌های تربیتی برجسته برگرفته از قرآن را قصه‌گویی برشمرد و گفت : همیشه روش‌های تدریس و آموزش به‌صورت مستقیم بوده اما یک هزار و 400 سال پیش در قرآن از قصه‌گویی برای این مهم استفاده‌شده است .

نوروزی با اشاره به بهره‌گیری ملت‌های مختلف از آموزه‌های قرآنی در امر تعلیم و تربیت ، گفت: قصه‌گویی در خلاقیت و رشد ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان تأثیر ویژه‌ای داشته و کاربرد روان‌شناسی دارد.

وی افزود : امروز در کشورهای اروپایی موضوعی با عنوان طرح‌واره درمانی مطرح است و روان شناسان معروف بر این باورند که بیان غیرمستقیم قصه‌ها، ناخودآگاه کودک را مخاطب قرار می‌دهد و از رهگذر شناخت و تغییر طرح‌واره‌های منفی و ناسازگار و جایگزین کردن آن‌ها با طرح‌واره‌های مثبت و درمانگر، آن‌ها را برای رویارویی با جهان‌های واقع و ممکن آماده می‌کند.

وی یکی دیگر از روش‌های تربیتی قرآن را طرح سؤال دانست و گفت : فلسفه که زیربنای تمام علوم است با سؤال و حیرت‌زدگی شروع می‌شود و این روشی است در قرآن آمده است و انسان را با سؤال‌های متفاوت وادار به تفکر می‌کند .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به اینکه دانش یک فراگیر با سؤال‌هایش قابل‌اندازه‌گیری است گفت : رشد شناختی تا زمانی تغییر می‌کند که با سؤال‌های متفاوت روبرو باشد .

نوروزی از استدلال به‌عنوان روش دیگر تربیتی قرآن یادکرد و گفت : یکی از بزرگ‌ترین مهارت‌های زندگی که هر فرد می‌تواند داشته باشد ،تفکر انتقادی است که به‌عنوان پیامبر باطنی می‌تواند منجر به رشد عقلی شود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس هدف مهم و اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور را دستیابی به حیات طیبه عنوان کرد و گفت : سند تحول بنیادین در قالب ۶ساحت تربیتی به دنبال تربیت انسان‌هایی توانمند ، با مهارت‌های اجتماعی بالا هست که حاصل آن رسیدن در ابعادی از حیات طیبه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار