تحلیلگر آمریکایی: تغییرحکومت در ایران توهمی بیش نیست

تهران (پانا) - «آرون دیوید میلر»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و معاون اندیشکده «ویلسون» اعتقاد دارد بین اعضای تیم ترامپ هیچ وحدت نظری بر سر استراتژی ایران وجود نداشته و ایده ساقط کردن حکومت ایران از سوی واشنگتن توهمی بیش نیست.

کد مطلب: ۹۲۱۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تحلیلگر آمریکایی: تغییرحکومت در ایران توهمی بیش نیست

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه در نوشتار امروز شنبه خود با اشاره به حملات اخیر به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان، حضور افراد تندروی جنگ طلبی مانند «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را یادآور شد و خاطرنشان می‌کند که شخص ترامپ از جنگ‌های «بی پایان» دیگری که پای آمریکا به آنها کشیده شود می ترسد. نویسنده درباره سردرگمی تیم ترامپ درباره رویکردی که می‌بایست درخصوص حملات اخیر در پیش بگیرد می‌نویسد: «تیم ترامپ با خود در کشمکش است تا استراتژی خود را نسبت به ایران تعریف کند و این امر از پاسخ نامطمئن و غیرقطعی ای آن به تحولات روزهای گذشته در دریای عمان، معلوم است.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌افزاید: «اینها چیزهایی هستند که ما درباره پاسخ آمریکا و شیوه تفکر تیم ترامپ می‌دانیم: «فقط چند ساعت طول کشید تا واشنگتن به طور مستقیم تهران را مسئول مستقیم حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش دانست. ترامپ ایران را مسئول حملات دانست. وی به ویدویی اشاره کرد که یکی از قایق‌های سپاه پاسداران را نشان می‌داد که در کنار بدنه یکی از نفتکش‌ها تلاش می‌کرد یک مین را از بدنه کشتی جدا کند.»

نویسنده در ادامه اضافه می‌کند: «اما آمریکا پس از این اتهامات، تهدید نکرد که فوراً تلافی می‌کند. این نشان دهنده درجه‌ای از خویشتن داری از سوی تیم ترامپ است؛ که به طور مستمر تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود را علیه ایران تشدید کرده است و ماه قبل نیز با اعزام کشتی‌ها، بمب افکن ها و سربازان به منطقه، کمپین «فشار حداکثری» را تشدید کرد.»

نویسنده در بخش بعدی از قول «کالین کال»، مقام سابق تیم «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌نویسد: «وضعیت بین آمریکا و ایران خطرناک و خطرناک‌تر می‌شود. طرفین می‌توانند به سادگی وارد جنگی شوند که البته هر دو می‌خواهند از آن پرهیز کنند. بین جنگ لفظی و جنگ واقعی مرز خیلی باریکی وجود دارد. تعداد بسیاری زیادی از ناظران و متحدان آمریکا از این هراس دارند که یک حادثه کوچک، یک جنگ واقعی را رقم بزند.»

اما «آرون دیوید میلر» مذاکره کننده سابق در هر دو حزب آمریکا و عضو ارشد بخش خاورمیانه اندیشکده «ویلسون» عقیده دارد: «اگر تیم ترامپ تصمیم می‌گرفت به خاطر این حملات به کشتی‌ها یا خاک ایران، یا نیروهای ایران در سوریه، در عراق یا در یمن حمله کند، از هیچ حمایتی برخوردار نبود. ترامپ نمی‌خواهد آمریکا را درگیر یک جنگ بی پایان دیگر مثل بوش در عراق و افغانستان کند و پاتریک مک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا با قاطعیت گفته که قصد او دفاع از نیروها و منافع ما درسراسردنیاست و همچنین تاکید کرده است که واشنگتن قصد ندارد در یک منازعه دیگر وارد شود.»

وی همچنین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما یک موقعیت بین المللی در خاورمیانه داریم نه یک موقعیت آمریکایی و تاکید کرد که دولت در خصوص «دستیابی به اجماع برای یافتن یک راه حل بین المللی برای این مشکل، وحدت نظر دارد.»

خبرگزاری فرانسه تاکید می‌کند که جان بولتون و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا رویکردی تند و جنگ طلبانه نسبت به ایران دارند. نویسنده مقاله اعتقاد دارد که ترامپ با انتقادهای تند از رویکرد اوباما در قبال ایران، می‌خواهد ایران محدودیت‌های بسیار سخت‌تری را در برنامه هسته‌ای خود اعمال کنند و از اقدامات بی ثبات کننده در منطقه دست بکشد.

نویسنده مقاله با اشاره به تشدید فشارهای چندجانبه واشنگتن بر ایران، یادآور می‌شود که ترامپ طی چند ماه گذشته چندین بار خواهان گفت و گوی مستقیم با مقامات ایران شده است و در ادامه می‌نویسد: «با توجه به اینکه آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، از گفت و گو خودداری می‌کند، به نظر می‌رسد اکنون ترامپ درباره چگونگی ادامه کار نامطمئن است.» وی در این خصوص روز پنجشنبه هفته گذشته در توییتی نوشت: «من شخصاً احساس می‌کنم اکنون خیلی زود است که حتی بخواهیم درباره رسیدن به توافق فکر کنیم.» اما روز جمعه در برنامه «فاکس و دوستان» باز هم دعوت خود را به مذاکره تکرار کرد: «ما می‌خواهیم آنها دوباره بر سر میز مذاکره برگردند اگر آنها بخواهند. من آماده ام، هر زمانی آنها آماده باشند، من مشکلی ندارم.»

خبرگزاری فرانسه در پایان می‌افزاید: «میلر» عقیده دارد که استراتژی تیم کنونی کاخ سفید در قبال ایران شفافیت ندارد و در این خصوص می‌گویدکه «مشکل اصلی این است که هیچ وحدت نظری بر سر استراتژی ایران در تیم ترامپ وجود ندارد. در شرایط کنونی، ساقط کردن یا تغییر دادن رژیم ایران توهمی بیش نیست. هدف تحریم‌ها چیست؟ تخریب اقتصاد ایران؟ یا کشاندن ایرانی‌ها پای میز مذاکره یا دستیابی به نتیجه‌ای بهتر از آنچه اوباما عایدش شد؟ من فکر نمی‌کنم تیم ترامپ آماده ارائه آن نوع از امتیازاتی باشد که ایرانیها در یک مذاکرات جدی خواهان آن هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار