صباح زنگنه: آمریکا با ماجرای نفتکش‌ها می‌خواهد ایران را وادار به مذاکره کند

تهران (پانا) - مقام‌های آمریکا پس از متهم کردن ایران در حملات به نفتکش‌ها حالا به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند می‌خواهند درباره ایران 'اجماع جهانی بسازند. صباح زنگنه، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل اعتقاد دارد که تبلیغات آمریکایی‌ها در این رابطه برای فشار به ایران جهت راضی شدن به مذاکره با همین شرایط فعلی است.

کد مطلب: ۹۲۱۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
صباح زنگنه: آمریکا با ماجرای نفتکش‌ها می‌خواهد ایران را وادار به مذاکره کند

به‌گزارش خبرآنلاین، سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید دارد که آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که کشورهای دیگر جهان را با خود به‌صرف ادعایشان همراه کنند. زنگنه می‌گوید مقام‌های واشنگتن می‌خواهند با استفاده از تمام این فشارها به‌ خیال خودشان ایران را وادار کنند که با همین شرایط وارد مذاکره با آمریکا شود.

مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که به‌دنبال اجماعی جهانی علیه ایران به بهانه ماجرای نفتکش‌ها در دریای عمان هستند. به‌نظرتان امکان چنین کاری را دارند؟
این یک نوع بلوف جدید است. اجماع جهانی شرایطی لازمی دارد که آمریکایی‌ها آن را ندارند. برای اجماع جهانی موضوع باید دقیق و تحقیق شده باشد. باید دید چه‌کسانی در این ماجرا منفعت دارند و چه طرف‌هایی ضرر می‌کنند. همه این ابعاد باید استخراج شود. اینکه اما آمریکایی‌ها تنها بیایند بگویند ما به این نتیجه رسیدیم بقیه کشورها هم بیایند همراه ما باشند این مسئله محقق نمی‌شود. آمریکایی‌ها در این‌زمینه به بهانه ماجرای دریای عمان قطعا تلاش خواهند کرد و موج تبلیغاتی علیه ایران هم به‌راه خواهند انداخت اما کشورهای جهان این قدر ساده نیستند که با صرف گفتن آمریکا وارد ماجرایی شوند که مبانی و چشم‌اندازش مشخص نیست وارد شوند.

مقام‌های آمریکایی اما در کنار حرف‌زدن از این ماجرا حتی در نشست‌های خبری متهم کردن ایران حرف از دعوت ایران به مذاکره می‌زنند. می‌توان برداشت کرد بخشی از این فشارها برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره است؟
هدف اصلی‌شان همین است. مقام‌های آمریکا می‌خواهند با استفاده از تمام این فشارها به‌خیال خودشان ایران را وادار کنند که با همین شرایط وارد مذاکره با آمریکا شود. اما وقتی کشوری مثل ایران که این‌همه هزینه داده، ایستادگی کرده و حقانیت هم به نفعش است کشورهای دیگر حاضر به پذیرش حرفهای آمریکا نمی‌شوند. چون آمریکا بوده که اخلال در توافقی جهانی ایجاد کرده و به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شده است. طرف‌هایی که درباره برجام به توافق رسیده‌اند حاضر نیستند که حرفهای کشوری که از این توافق خارج شده را بپذیرند و به آن عمل کنند. کشورها از جمله روسیه و چین این مسئله را در اجلاس بیشکک هم بیان کردند. آمریکایی‌ها تصوراتی دارند و فکر می‌کنند با فشارهای این چنینی می‌توانند کاری پیش ببرند.

یعنی ماجرای حملات به نفتکش‌ها را برای فشار بر ایران برای بازگشت به مذاکره بدون بازگشت خود آمریکایی‌ها به برجام می‌دانید؟
بله، همین‌طور است. مگر اینکه کشورهای دیگر آمریکا را بتوانند قانع کنند که از مسیر اشتباهی که رفته بازگردد. البته به‌هرحال برای آمریکایی‌ها که خودشان را بزرگ و قدرتمند می‌دانند پذیرش چنین مسئله‌ای سخت است. آمریکایی‌ها منطق ندارند و به‌همین خاطر بازگرداندن آن به مسیر درست انرژی زیادی از کشورهای دیگر می‌خواهد.

آمریکایی‌ها تنها یک فیلم سیاه و سفید برای متهم کردن ایران منتشر کرده‌اند. به‌نظرتان چنین فیلمی که ترامپ هم روی آن تاکید می‌کند می‌تواند مدرکی به‌حساب آید؟
این فیلم یک ویدئوی جعلی است. با این کارها در دنیا امروز نمی‌توانند کاری کنند. حداقلش این بود فیلمی رنگی منتشر می‌کردند! با فیلمی که تقریبا چیزی هم در آن مشخص نیست نمی‌توان دنیا را برای اتهام‌زنی قانع کرد. تنها کشوری که در این اتهام‌زنی همراه آمریکا شده انگلیس است که این کشور هم به‌دنبال نان و نفع خودش است. تصور دارند که با این ماجرا و ناامن جلوه دادن منطقه می‌توانند سهمی از فروش اسلحه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته باشند. این سر و صداها هدف دیگرش این است که به کشورهایی مثل عربستان، امارات و بحرین القاء کنند که بدون آنها در خطر هستند و در مقابل این ماجرا باید از فروش سلاح سهم داشته باشند.

به‌نظرتان ممکن است بر اساس تحلیلی که درباره تلاش برای فشار بر ایران داشتید چنین اقداماتی در منطقه ادامه داشته باشد؟
هرگونه احتمالی وجود دارد. آنها به‌هرحال تلاش می‌کنند با عملیات‌ها و روش‌های دیگری قدم‌به‌قدم برنامه‌شان را جلو ببرند. در این میان اما اجلاس گروه ۲۰بسیار مهم است و در آنجا کشورهای دخیل جمع خواهند بود و ماجرا را به بحث خواهند گذاشت. به‌نظرم در اجلاس جی ۲۰انزوای آمریکا بیشتر خواهیم دید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار