مهم‌ترین مشکل بیماران دیالیزی در انزلی ، عدم دسترسی برای تهیه داروهایشان است

تهران (پانا) ـ مسؤول انجمن حمایت از بیماران‌کلیوی شهرستان بندرانزلی دسترسی بیماران برای تهیه دارو و مراجعه به مرکز استان جهت تهیه اقلام‌دارویی خاص را عمده‌ترین مشکل بیماران دیالیزی بیان کرد.

کد مطلب: ۹۲۰۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین مشکل بیماران دیالیزی در انزلی ، عدم دسترسی برای تهیه داروهایشان است

به‌گزارش ایسنا، یونس سیف‌زاد،در خصوص این مشکل اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان بندرانزلی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را با تحت پوشش قرار دادن نزدیک به ۵۰ بیمار دیالیزی در رده‌های سنی مختلف آغاز کرد و در حال‌حاضر نیز این تعداد تا ۷۰ بیمار کلیوی را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه کوچک‌ترین بیمار تحت‌پوشش این انجمن دختر ۱۴ ساله‌ای بود که خوشبختانه کمتر از یک‌ماه گذشته موفق به‌عمل پیوند کلیه شد، افزود:در ۴ ماهه گذشته نیز دو بیمار کلیوی دیگر نیز توانستند عمل پیوند کلیه را با موفقیت انجام دهند این در حالی است که متأسفانه در سنین بالا و در افراد با بیماری‌های خاص از جمله دیابت و ناراحتی قلبی امکان عمل پیوند وجود ندارد.

سیف‌زاد با بیان اینکه بیماران تحت‌پوشش این انجمن به‌صورت رایگان خدمات مربوط به دیالیز در بیمارستان شهید بهشتی انزلی را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۵ دستگاه دیالیز در این بیمارستان به‌صورت سه‌شیفت شبانه‌روزی در خدمت بیماران کلیوی قرار دارد.

مسؤول انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان بندرانزلی با اشاره به‌اینکه مستمری ماهانه‌ای به‌عنوان هزینه ایاب‌وذهاب برای بیماران از سوی این انجمن پرداخت می‌شود، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته کارت‌شناسایی بیماران خاص برای اعضای انجمن اخذ شده و تهیه برخی از داروها به‌صورت رایگان یا پرداخت بخشی از هزینه امکان‌پذیر است.

او با تاکید بر اینکه هر بیمار دیالیزی سه‌بار در هفته و هر بار تا ۴ ساعت برای تصفیه‌خون نیاز به دیالیز دارد، گفت: همواره پیشگیری بهتر از درمان است و همه مردم با انجام آزمایش‌های غربالگری از جمله فشار خون و جدی گرفتن برخی از علائم که هشداری برای ناراحتی‌های کلیوی است از جمله تکرر ادرار، باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرده و عوارض احتمالی را به حداقل برسانند.

سیف‌زاد با اشاره به‌اینکه زمانی بیماران کلیوی انزلی برای دریافت خدمات دیالیز به شهرهای مجاور می‌رفتند، افزود: با خدمات فراهم شده در شهرستان نه‌تنها همشهریان بلکه هم‌استانی‌های دیگر از شهرهای خمام و رضوانشهر و نواحی مجاور انزلی را تحت پوشش قرار دادیم.

مسؤول انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان بندرانزلی یادآور شد: خیرین بازوهای توانمند در ارائه خدمات به بیماران کلیوی هستند و هر فرد با توجه به توان خود می‌تواند در این زمینه حضور مؤثری داشته باشد، به‌طوری که پژمان نوری یکی از ورزشکاران انزلی ساختمان فعلی را با مبلغ اندکی برای فعالیت‌های انجمن اجاره داده است.

سیف‌زاد با اشاره به‌اینکه سال گذشته پدر شهید رودکار یک‌دستگاه دیالیز خریداری و به این انجمن اهدا کرد، گفت: دستگاه‌های موجود نیز پنج سال قبل، از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و با پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی تهیه شد.

او عمده‌ترین مشکل بیماران دیالیزی شهرستان انزلی را دسترسی برای تهیه دارو عنوان و تاکید کرد: البته این مشکل در بسیاری از شهرها وجود دارد و بیماران برای تهیه دارو باید به مرکز استان مراجعه کنند. زیرا با پیگیری‌های صورت‌گرفته اعلام کردند چون این داروها خاص هستند و امکان توزیع آن در همه داروخانه‌ها وجود ندارد.

سیف‌زاد تاکید کرد: مشکل دیگر این انجمن دسترسی به دستگاه زاپاس دیالیز برای افرادی است که به‌صورت مهمان در شهرستان حضور دارند و طی مدت اقامت خود باید خدمات دیالیز را دریافت کنند زیرا با دستگاه‌های فعلی فقط جوابگوی بیماران شهرستان هستیم.

مسؤول انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان بندرانزلی همچنین تصریح کرد: افرادی که هر دو کلیه خود را از دست داده‌اند بعد از ۶ جلسه دیالیز با معرفی از سوی پزشک می‌توانند به این انجمن مراجعه و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار