افتتاح 113 مرکز غربالگری فشار خون در فارس و آغاز مرحله دوم پویش ملی کنترل فشار خون

شیراز (پانا) - مرحله دوم پویش ملی کنترل فشار خون در استان فارس همزمان با سراسر کشور از امروز آغاز شد، در این مراسم رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم افتتاح ۱۱۳ مرکز غربالگری فشار خون، گفت: این طرح به منظور شناسایی و مراقبت از فشارخون بالا به عنوان مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبی عروقی تا ۱۵ تیرماه اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۹۲۰۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 113 مرکز غربالگری فشار خون در فارس و آغاز مرحله دوم پویش ملی کنترل فشار خون

دکتر علی بهادر با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون، اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است، افزود: در استان فارس علت حدود ۴۷ درصد مرگ ها، بیماری‌های قلبی عروقی است.

او از راه‌اندازی سامانه خوداظهاری به نشانی اینترنتی www.salamat.gov.ir خبر داد و افزود: افراد بالای ۳۰ سال و دارای فشار خون بالا در استان دعوت می‌شود با ثبت اطلاعات مربوط به فشارخون خود در سامانه خوداظهاری ، زمینه پیگیری کارشناسان سلامت برای ارائه مراقبت‌های تکمیلی را فراهم سازند.

بهادر ادامه داد: با ثبت اطلاعات در این سامانه، وضعیت سلامت هر فرد به او نمایش داده می‌شود و از سویی دیگر، کارشناسان سلامت می‌توانند با دسترسی به این اطلاعات، افراد در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون را تحت مراقبت و پیگیری لازم قرار دهند.

وی تصریح کرد: امروزه، افزایش فشارخون یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا، به ویژه در کشور‌های در حال توسعه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این عامل خطر تا حدود زیادی قابل پیشگیری و البته کاملاً قابل کنترل است.

بهادر اعلام کرد: فشارخون بالا به عنوان بیماری خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است.

وی گفت: پیامد‌های این بیماری شامل حملات قلبی، سکته‌های مغزی، مرگ و میر و معلولیت ¬های مختلف، هزینه‌های سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل میکند.

بهادر افزود: شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این بیماری، می تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات داده و در هزینه های مربوط به سلامت صرفه جویی شود.

مرحله اول طرح غربالگری فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شده و تا شانزدهم خردادماه ادامه داشت.

در حال حاظر علاوه بر ۲۵۰۰ خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت ۵۹۳ ایستگاه موقت در شهرستان‌های استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار