در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

سهیل موفق: لذت سینمارفتن و خاطرات آن را از بچه‌ها نگیریم

اکران فیلم در مدارس فقط برای شهرهایی که سینما ندارند اتفاق مثبتی است

تهران (پانا) - سهیل موفق فیلمساز کودک و نوجوان لذت سینما رفتن و خاطرات آن را برای دانش‌آموزان و ایجاد فرهنگ سینمارفتن بسیار موثر می‌داند و اعتقاد دارد اکران فیلم در مدارس جایگزین مناسبی برای تماشای فیلم در سینما نخواهد بود.

کد مطلب: ۹۱۷۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سهیل موفق: لذت سینمارفتن و خاطرات آن را از بچه‌ها نگیریم

سهیل موفق که این روزها یکی از کارگردان‌های موفق سینمای کودک و نوجوان ایران است که با دو فیلم «شکلاتی» و «پاستاریونی» توجه فعالان این حوزه از سینما را به خود جلب کرده است.

این فیلمساز که سال گذشته فیلم «پاستاریونی» را برپرده سینماها داشته است در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که «آیا مشکل اکران فیلم‌های کودک و نوجوان، که معضل بزرگ بسیاری از فیلمسازان سینمای کودک است، با اکران فیلم‌های سینمایی روز در مدارس قابل حل است؟» می‌گوید: به نظر من به جای اکران فیلم در مدارس بهتر است بچه‌ها را به همین سالن‌های موجود سینما ببرند. این کا ر از چند منظر اهمیت دارد که مهم‌ترین آن این است که فرهنگ سینما رفتن و تماشای فیلم در کنار اعضای خانواده و پول خرج کردن برای آن به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. بچه‌هایی که آینده‌سازان همین جامعه هستند. اگر علاقه و اشتیاق به سینمارفتن در مردم جامعه نهادینه شود تاثیر مثبت بسیاری بر رونق سینمای کشور دارد.

سینمارفتن برای بچه‌ها خاطره‌انگیز است

وی افزود: مزیت دوم این کار این است که حرکت جمعی دانش‌آموزان، خروج از مدرسه و گذراندن ساعاتی در بیرون از خانه و مدرسه برای اغلب بچه‌ها تجربه خاطره‌انگیزی‌است. بچه‌ها طی همین سفر کوچک خوش می‌گذرانند و خاطره می‌‍سازند و همین موضوع می‌تواند هم به تاثیرگذاری فیلم اضافه کند و هم در آینده آنها را به سینمارفتن تشویق کند. بنابراین بهتر است این لذت را از بچه‌ها نگیریم.

این فیلمساز سینمای کودک و نوجوان به امکانات فنی نمایش فیلم به عنوان یکی دیگر از موارد مخالفت با اکران فیلم در داخل مدارس اشاره کرد و گفت: اگر وزارت آموزش و پرورش و ارشاد بخواهد فیلم‌های روز را در مدارس اکران کند قطعا نیازمند تکنولوژی‌ای بهتر از دستگاه‌های ویدئو پروژکشن فعلی خواهد بود؛ چون سالن‌های سینما مجهز به تکنولوژی‌هایی برای حفظ حقوق مالکان اثر هستند و کپی‌برداری از روی فیلم‌ها هم غیرممکن است.

موفق ادامه داد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که آموزش و پرورش موفق به تامین این تکنولوژی باشد بازهم بعید می‌بینم به لحاظ کیفیت پرده نمایش و سیستم صوتی و ... بهتر از سالن‌های سینما باشد. نکته اینجاست که هنوز بسیاری از سینماهای ما مشکلاتی به لحاظ نور و صدا و ... دارند، حال اگر بخواهیم مدارس را تجهیز کنیم و فیلم‌های روی پرده را در آنجا اکران کنیم معلوم نیست چه کیفیتی از صداوتصویر را در اختیار بچه‌ها خواهیم گذاشت. به نظرم این یک هزینه و کاری اضافه است درحالی که سانس صبح سینماها خالی است و بهترین فرصت برای مدارس است تا از آن برای زنگ سینمای بچه‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌ای هم که قرار است صرف خرید دستگاه‌های جدید شود می‌تواند برای حمایت از فیلم‌های کودک و نوجوان مصرف شود.

موفق که سال گذشته توانست با فیلم دوم خود «پاستاریونی» برنده دو جایزه اصلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان یعنی جایزه «بهترین فیلم سینمای کودک در بخش سینمای ایران» و «بهترین فیلم بخش مسابقه‌ای سینمای کودک و نوجوان» شود و فیلم را در نیمه دوم سال 97 به اکران عمومی برساند با اشاره به نگرانی صاحبان آثار در این زمینه گفت: صاحبان آثار ترجیح می‌دهند فیلم‌های‌شان در سینماها به نمایش گذاشته شود ولی در شهرهایی که سینما ندارند موضوع فرق می‌کند و اکران فیلم‌ها در مدارس می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار