عیسی کلانتری: اتحادیه اروپا تسلیم گردن‌کلفتی ترامپ نشود

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ در نپیوستن به اجماع جهانی کاهش آلایندگی ضایعات پلاستیکی از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که تسلیم «گردن‌کلفتی» رئیس‌جمهوری آمریکا نشوند.

کد مطلب: ۹۱۴۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
عیسی کلانتری: اتحادیه اروپا تسلیم گردن‌کلفتی ترامپ نشود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری در دیدار سفیر نروژ در ایران در سازمان محیط‌زیست، با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ و موضع‌گیری‌های ضعیف اتحادیه اروپا افزود: اکنون در جهانی که یک رئیس‌جمهور گردن‌کلفت، همه تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی را پاره می‌کند، از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که این رفتارها را تحمل نکنند و تسلیم این گردن‌کلفت نشوند.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق‌ در جای دیگری از دنیا می‌افتاد، اروپا بی‌طرف نمی‌ماند یا طرف فرد گردن‌کلفت را نمی‌گرفت، ما چهل سال مبارزه کردیم، مقاومت و مبارزه بخشی از زندگی ماست، حالا آمریکا هر کاری دلش می‌خواهد بکند، زمان جنگ هشت‌ساله، تمام دنیا طرف عراق را گرفتند، اما در انتها سازمان ملل متحد، عراق را کشور متجاوز معرفی کرد.
کلانتری افزود: با مرور تاریخ چند هزارساله ایران، متوجه می‌شوید که ایرانی‌ها هیچ‌گاه متجاوز نبوده بلکه همیشه قربانی تروریسم بوده‌اند.
وی درباره تأثیر تصمیم‌های جهانی بر محیط‌زیست گفت: تمام فعالیت‌های محیط زیستی بر همدیگر تأثیر دارند، با اینکه کنوانسیون پاریس هنوز مصوب نشده ولی ما طبق تعهداتمان، تولید کربن را کاهش داده‌ایم و تاکنون طبق این توافق بیش از دو درصد کاهش تولید کربن داشته‌ایم.
کلانتری در ادامه با تأکید بر توسعه همکاری محیط زیستی ایران و نروژ افزود: قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت محیط‌زیست صرفاً منطقه شکار ممنوع و حفاظت‌شده بود، به‌مرور و با افزایش جمعیت، محیط‌زیست اهمیت پیدا کرد و اکنون بیش از 12 درصد خاک کشور به زیستگاه‌ها اختصاص داده شده است.
وی در خصوص کاهش توجه به محیط‌زیست در گذشته گفت: فقر عمومی باعث عدم توجه به مسائل محیط‌زیست می‌شد، اما بعد از ریاست جمهوری دکتر روحانی، محیط‌زیست جزو سیاست‌های اصلی دولت شد تا جایی که اولین مصاحبه رئیس‌جمهوری در خصوص احیای دریاچه ارومیه بود.
وی با انتقاد به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که بدون توجه به ابعاد محیط زیستی در کشور انجام می‌شد، گفت: در گذشته سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌شد که در آن‌ها مسائل زیست‌محیطی رعایت نمی‌شد، به‌عنوان مثال مس سرچشمه 50 سال در حال تولید آلاینده‌ها بود، اما در سال‌ گذشته با فشارهای مختلف توانستیم آن‌ها را متقاعد کنیم تا سیاست‌های محیط زیستی را برقرار کنند، ما اکنون به موازات سیاست‌های توسعه پایدار در حال اصلاح گذشته نیز هستیم.
کلانتری ادامه داد: آلودگی هوای کلان‌شهرها از مسائل مهم کشور ماست، دو عامل اصلی باعث آلودگی هوای کلان‌شهرها می‌شود؛ اول استاندارد نبودن سوخت و دومین مورد قدیمی بودن خودروها به‌ویژه خودروهای دیزلی که با تدابیر ریاست‌ جمهوری و همکاری‌های وزارت نفت سال گذشته پاک‌ترین هوا را در تهران داشتیم، ما درباره هوای پاک نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. صنعت خودرو نیز باید اصلاح و بازسازی کامل شود، صنایع نفتی نیز هنوز جای بهبود دارند.
وی با اشاره به اهمیت بحث محیط‌زیست در جهان، افزود: فرقی ندارد که شما در کشور خود آلودگی تولید کنید یا ما در کشورمان، به‌هرحال همه با هم جهان را آلوده خواهیم کرد.
کلانتری در خصوص مصرف آب در ایران عنوان کرد: یکی از مشکلات کشور ما، مصرف بیش از حد آب است، طبق ضوابط بین‌المللی حداکثر 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر (بارش منهای تبخیر) باید مصرف شود، اما در ایران این مصرف بالای 90 درصد است، متأسفانه وضعیت آب‌های زیرزمینی از نظر کیفی و کمی مطلوب نیست، اکنون در حال تجدیدنظر کلی هستیم تا بهره‌وری آب بالا رود و برداشت آب هم کمتر شود، همچنین با وزارت نیرو توافق‌هایی انجام داده‌ایم تا در دوره 10 ساله مصرف آب و برداشت آن را کم کنیم.
معاون رئیس‌جمهوری درباره حقابه‌های محیط زیستی گفت: در گذشته برای محیط‌زیست حقابه‌ای قائل نبودند، آب به مصرف آشامیدن، کشاورزی، بهداشت و صنعت مارسید، اما اکنون با دستور مستقیم ریاست جمهوری حقابه‌ها بعد از مصرف شرب برای مسائل محیط‌زیست در اولویت دوم قرار دارد، چون تمامی تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شده بودند.
وی ادامه داد: 70 درصد جمعیت ایران با میانگین 750 مترمکعب آب زندگی می‌کنند، اما می‌دانید که طبق استانداردهای بین‌المللی زندگی با مصرف آب زیر هزار مترمکعب خطرناک است.
کلانتری در خصوص صنایع آب بَر گفت: صنایع آب بَر باید به کنار دریاها بروند و بسیاری از محصولات آب بَر نیز از چرخه کشت ما حذف می‌شوند، مانند برنج و چغندر، ما برنج را به غیر از شمال کشور در جای دیگری کشت نمی‌کنیم و اگر کسی نیاز به کشت داشته باشد، کشاورز باید قیمت تمام‌شده آب را پرداخت کند که هرگز به‌صرفه نیست، ما باید این صرفه‌جویی‌ها را انجام دهیم تا برداشت آب کم و سیستم آبی کشور پایدار شود.
کلانتری با اشاره به تعهدات بین‌المللی کشور افغانستان در خصوص حقابه هیرمند گفت: با اینکه کشور ایران در شرایط بد آبی قرار دارد اما طبق تعهدات بین‌المللی سالانه 3 میلیارد مترمکعب و بیشتر از آن به کشور عراق آب ارسال می‌کند، اما افغانستان، برای سیستان و بلوچستان و هیرمند، فقط 5 میلیون مترمکعب آب ارسال می‌کند درصورتی‌که 820 میلیون مترمکعب در تعهد آن‌هاست.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در خصوص آلودگی دریاها و مصرف پلاستیک این‌گونه توضیح داد: در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان مجموعاً یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت داریم که حتی اگر این جمعیت بخواهند آلودگی تولید کنند هم بسیار ناچیز و کمتر از کشورهای همسایه است در خصوص پلاستیک هم ما از دولت شروع کردیم و سازمان‌ها را تشویق می‌کنیم تا از آب‌های بسته‌بندی پلاستیکی استفاده نکنند.
کلانتری در خصوص آلودگی نفتی خلیج‌فارس این‌گونه گفت: متأسفانه در خلیج‌فارس آلودگی نفتی است و مرجان‌ها بر اثر همین آلودگی از بین رفته‌اند، به نفتکش‌ها فشار آوردیم تا آلودگی را به حداقل برسانند هرچند ناوگان نفتی ما جدید است اما کشتی‌هایی که برای صادرات نفت وارد خلیج‌فارس می‌شوند بالای 30 سال عمر دارند و همین موضوع باعث آلودگی دریا و خلیج‌فارس می‌شود و حیات خلیج‌فارس در معرض تهدید است.
«لارس نور دروم» سفیر نروژ در تهران نیز در این دیدار با ابراز نگرانی نسبت به تحولات و مسائل محیط زیستی جهان گفت: نگرانی اصلی دولت نروژ، گرم شدن زمین، تغییر اقلیم و آلودگی پلاستیک در اقیانوس‌هاست.
وی تأکید کرد: کشور نروژ برخلاف آمریکا دست به تحریم محیط‌زیست و تکنولوژی‌های محیط‌زیست نمی‌زند و با ایران همکاری خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار