پوشش یک میلیون دانش‌آموز ابتدائی در قالب طرح مراقبت از دندان

اردبیل (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک میلیون 200 هزار نفر دانش‌آموز پایه ششم تحت پوشش طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.

کد مطلب: ۹۱۲۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
پوشش یک میلیون دانش‌آموز ابتدائی در قالب طرح مراقبت از دندان

سعید نمکی در جشن ملی مدارس عاری از پوسیدگی دندان در شهرستان نمین اظهار کرد: در کل کشور 3 هزار و 200 دندانپزشک و ۳ هزار و ۶۰۰ یونیت دندانپزشکی در اجرای طرح ارتقای سلامت دندان و دهان دانش‌آموزان مشارکت می‌کنند .

او از امضای تفاهم‌نامه مشترک وزارت آموزش پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای اجرای این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: ما بهترین بستر را برای آموزش‌های همگانی بهداشت مدارس می‌دانیم و امیدواریم با اجرای این برنامه‌های مشترک بتوانیم گامی موثر در راستای حفظ بهداشت دهان و دندان در کشور برداریم .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه طرح ملی فشار خون نیز با محوریت اردبیل اجرایی می‌شود، بیان کرد: ما در قالب این طرح‌ها در استان‌های مختلف کشور تلاش می‌کنیم تا فرهنگ سلامت در جامعه ارتقا یافته و آرامش روانی خانواده‌ها برقرار شود .

نمکی ادامه داد: ما عملیات احداث بیمارستان 500 تختخوابی اردبیل را که به هزار تخت ارتقا یافته به سرعت پیگیری می‌کنیم و امیدواریم زمینه احداث این پروژه در سالجاری فراهم آید .

او افزود: در سفر رئیس جمهور قرار است علاوه بر پروژه نیمه تمام تروما سایر پروژه‌های نیمه تمام بخش بهداشت و درمان نیز تکمیل و افتتاح شود .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با استفاده از این ظرفیت ما می‌توانیم گروه‌های آسیب‌پذیر را که متحمل هزینه‌های سنگین دندانپزشکی در کشور می‌شوند، تحت پوشش قرار دهیم، تصریح کرد: ما در قالب این طرح و از سنین پایین دندان‌های دانش‌آموزان را تحت مراقبت‌های ویژه قرار دهیم تا با کمترین آسیب در این بخش مواجه شویم .

نمکی، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همچنین در این طرح زنان باردار و افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان را تحت پوشش قرار دادیم، افزود: معلمان و والدین باید نحوه صحیح مسواک زدن به دانش‌آموزان را یاد دهند و چنین نباشد که مراحل مسواک زدن دانش‌آموزان به ویژه در سنین پایین تنها هدر دادن خمیر دندان بدون استفاده کاربردی از آن باشد .

او برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه سلامت و بهداشت و دستاوردهای این حوزه را یادآور شد و گفت: ما توانستیم بعد از انقلاب مرگ و میر کودکان زیر یک سال و بالای ۵ سال و مرگ و میر زنان ناشی از عوارض بارداری بارداری و زایمان را کاهش دهیم که تمامی اینها در راستای ارتقای سطح و شاخص‌های بهداشت بهداشت در کشور است .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: زمانی ما می‌توانستیم تنها با ۵ دلار و با تهیه یک واکسن تمامی کودکان را برعلیه ۶ نوع بیماری واکسینه کنیم اما امروز حوادث جاده‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، دیابت و چاقی ما را گرفتار کرده است و راه حل این امر تنها این است که مسئولان دست در دست هم داده و با آموزش‌هایی در سنین پایه بتوانند ریشه چاقی، دیابت و امراض متعدد را در کشور شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنند .

اوگفت: سرمایه‌های اصلی ما در کشور نفت و معادن معدنی نیستند بلکه سرمایه‌های مهم کشور ما این دانش‌آموزانی هستند که در مدارس تحت آموزش معلمان فهیم قرار گرفته و آینده کشور را به دست خواهند گرفت .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه روحیه لطیف کودکان را باید دریابیم، بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را کم کرده و گسست های اجتماعی را از بین ببریم باید از سنین پایه و کودکان شروع کنیم به طوری که ما در آموزش و پرورش و در بحث طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزی طرح نماد را که به عنوان یکی از طرح‌های موفق وزارت آموزش و پرورش است تدوین و اجرایی کردیم و امروز مشاهده می‌کنیم که در این عرصه موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردیم .

نمکی تصریح کرد: آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌توانند در کنار هم بسیاری از آسیب‌های بهداشتی و درمانی در کشور مرتفع کنند که امیدواریم بتوانیم با تعمیم این طرح به سراسر کشور تمام مدارس کشور را در طرح عاری از پوسیدگی دندان مشارکت دهیم .

او ادامه داد: طرح ملی مراقبت از پوسیدگی دندان برای یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز پایه ششم اجرایی می‌شود تا در این مقطع سنی کودکان ما با روش‌های اصولی مراقبت از دهان دندان بیشتر آشنا شوند .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ما این طرح را برای تمامی دانش‌آموزان پایه ششم در کلیه مدارس کشور اجرا می‌کنیم و امیدواریم خروجی آن به ارتقای سلامت دهان دندان منجر شود که در این زمینه از همکاری‌های خوب آموزش و پرورش و مربیان بهداشت قدردانی می‌کنیم .

نمکی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه دانش‌آموزان با مشکل جدی پوسیدگی دندان روبرو شوند در قالب اجرای این طرح مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا با همراهی خانواده‌ها و خود دانش‌آموزان این طرح ثمرات و نتایج خوبی را به همراه داشته باشد .

او در مورد اجرای طرح ملی بسیج فشار خون نیز بیان کرد: یکی از استان‌های پایلوت کشور در این حوزه استان اردبیل است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی این طرح را اجرایی می‌کنیم .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بیمارستان ترومای اردبیل نیز گفت: تلاش می‌کنیم تا امسال این بیمارستان که محل ارجاع حادثه‌دیدگان به ویژه سوانح و سوختگی و تصادفات است آماده بهره‌برداری شود .

نمکی همچنین به ارتقای بیمارستان 500 تختخوابی اردبیل به یک هزار تحت اشاره کرد و گفت: امیدواریم این پروژه را نیز با همکاری مسئولان استان اردبیل عملیاتی و اجرایی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار