یادنامه "روشنای شهر" رونمایی شد

اصفهان (پانا) - در برنامه‌ای با عنوان «روشنای شهر» به منظور ادای دینی به استاد مسلم اخلاق مرحوم محمدباقر کتابی در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی شد.

کد مطلب: ۹۱۲۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
یادنامه "روشنای شهر" رونمایی شد

یادنامه مرحوم کتابی شامل مجموعه مقالاتی که دوستان، شاگردان، اطرافیان و همکاران این شخصیت برجسته به او پیش‌کش کرده‌اند است، در برنامه‌ای با عنوان «روشنای شهر» به منظور ادای دینی به این استاد مسلم اخلاق در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی شد.
«در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی را از دست دادیم که وجود هر کدام روشنی‌بخش هر محفلی بود»؛ سیدمهدی نوریان استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان سخنان خود در مراسم رونمایی از یادنامه مرحوم کتابی را این‌طور آغاز کرد و اظهار داشت: اصفهان شخصیت‌هایی را از دست داد که جای آنها به این زودی پر نخواهد شد.
او افزود: زمانی مرحوم استاد بدیع‌الزمان فروزان‌فر گفته بود در اصفهان دو قبله‌گاه دارد، یکی حاج رحیم ارباب و دیگری محمدباقر الفت. مرحوم کتابی این توفیق را داشت که بیشترین بهره را از محضر هر دو برده بود و بارها آموزه‌های ارزنده‌ای از این بزرگواران نقل می‌کرد.
این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مرحوم کتابی نیز عیناً مظهر فروتنی و اخلاق والای انسانی بود، گفت: مصاحبه‌ای از مرحوم کتابی چاپ شده که قسمتی از آن مربوط به ارزش‌های مثنوی و مولانا است. ایشان در این مصاحبه عنوان کرده کسانی که با مثنوی مخالفت می‌کنند، آن را نخوانده‌اند و این مخالفت از سر ناآگاهی است و اگر مثنوی را می‌خواندند و به ارزش‌های آن پی می‌بردند، دست از مخالفت با آن برمی‌داشتند.
او با بیان تأثیر مثنوی بر مرحوم کتابی و بر شاگردان ایشان بیان داشت: شاگردان مرحوم کتابی به شدت به او علاقه داشتند که این توفیق بزرگی است.
نوریان اضافه کرد: مرحوم دکتر کتابی نمونه بارز زندگی و مرگ سعادتمند بود و این مسلمان و شیعه مومن، معتقد و واقعی به مثنوی بسیار علاقه داشت و تأثیر مثنوی بر او آشکار بود.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: بزرگداشت مرحوم استاد محمدباقر کتابی از سه منظر قابل بررسی است و ضرورت دارد.
رضا روحانی افزود: نخست از جنبه شخصیتی ایشان به عنوان دانشمند، ادیب، استاد اخلاق، مفسر قرآن، شارح نهج‌البلاغه و معلم به معنای واقعی کلمه، دوم اینکه بزرگداشت چهره‌های نمادین و سرمایه‌های اجتماعی شهر اصفهان، پاسداشت مطلق فرهنگ، علم و اخلاق است و سوم اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث غنا، طراوت و پربارتر شدن اکوسیستم فرهنگی، اخلاقی و ادبی جامعه می‌شود.
فضل‌اله صلواتی نویسنده و پژوهشگر و از پیشگامان انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای برخی انتخاب مرگ از بودن با ظالم گواراتر است. این افراد مرگ را سعادت می‌دانند و در مرگ‌شان خلقت تازه‌ای است. برخی انسان‌ها حتی اسارت و شهادت را زیبا می‌بینند و دیدگاه آنها به زندگی با دیگران متفاوت است.
او تصریح کرد: انسان به دلیل داشتن حب قدرت، مقام و ثروت به جایی می‌رسد که اگر تمام دنیا را هم به او بدهند برای او کم است و تبدیل به انسانی بدتر از گرگ شده و شیطان درون بر او حاکم می‌شود.
صلواتی درباره شخصیت مرحوم کتابی ادامه داد: اساتید ادبیات بی‌شمارند، اما چنین خلوص و ایمان قلبی در همه آنها وجود ندارد. مرحوم کتابی فراتر از لغت به عمق قرآن و نهج‌البلاغه پی برده و به کمال رسیده بود.
او با بیان اینکه مرحوم محمدباقر کتابی یک عاشق بود، گفت: چشم عاشق است که معشوق را می‌بیند و آنکه عاشق است دنیا را طور دیگری می‌بیند.
در پایان این آیین از یادنامه مرحوم استاد محمدباقر کتابی با عنوان "روشنای شهر" که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و دفتر تخصصی ادبیات وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گردآوری شده رونمایی شد.
گفتنی است؛ این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه و استاد پیشکسوت ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان صبح روز پنجشنبه 23 فروردین ماه 1397 و در سن 95 سالگی به دیار حق شتافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار