جشنواره دانش آموزی عشایری در پاکدشت برگزار شد

پاکدشت (پانا) -جشنواره کارآفرینی و دستاوردهای دانش آموزان عشایری در اردوگاه توچال شهرستان پاکدشت برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره دانش آموزی عشایری در پاکدشت برگزار شد

یوسف بهارلو معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ضمن تبریک فرارسیدن روز معلم در حاشیه جشنواره عشایری کارآفرینی و دستاوردهای دانش‌آموزان عشایر شهرستان پاکدشت گفت: حدود سه هزار خانوار عشایری با جمعیتی حدود 20هزار نفر با چهار ایل و 27 طایفه از جمله ایلات هداوند، مغان، کلهر، شاهسون و طوایف مستقل فیروزکوهی، عرب کتی،عرب صحنـایی،باقری و صادقی،کـوهی، کلکوهی، پازوکی در استان تهران حضور دارند.

عشایر استان تهران با داشتن بیش از 700هزار رأس دام سبک، سالانه بیش از 65 هزار تن محصولات دامی شامل گوشت، شیر، لبنیات، پشم و محصولات زراعی و باغی را تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.

عشایر استان تهران علاوه بر محصولات دامی و زراعی، صنایع دستی مختلفی نظیر قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، زیلو، گبه، جوراب، کلاه و دستکش، حصیر و سیاه چادر نیز تولید می کنند.

در این جشن زیبا که با برپایی چادرهای سنتی عشایر و پختن نان و ارائه محصولاتی چون گلیم و جاجیم همراه بود، فرصتی برای عشایر در اردوگاه فرهنگی- تربیتی شهدای مظفر واقع در روستای توچال فراهم شد تا از دغدغه‌های خود بگویند. مشکلاتی چون ساخت‌و‌ساز بی رویه در شهرستان که سبب از بین رفتن محل نگه داری دام‌ها شده است.

محمد سیلسپور رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت ضمن حضور در این محفل گفت: عشایر بازوان اقتصادی کشور هستند که حتی در زمان جنگ نیز با دلاور مردی شهدای زیادی را تقدیم جمهوری اسلامی ایران کردند. شهرستان پاکدشت در مسیر حرکتی عشایر ری، ورامین قرار گرفته که هر ساله عشایر این دو شهرستان برای ییلاق و قشلاق از پاکدشت عبور می کنند. ششصد خانواده عشایر با جمعیت انسانی 3 هزار و 500 نفر در شهرستان پاکدشت زندگی می کنند که این خانوار صد و سی و شش راس دام سبک را به همراه دارند.

او در پایان افزود: برای بهرمندی عشایر شهرستان پاکدشت از تسهیلات، تعاون عشایری از سال 63 در شهرستان تاسیس شده که در ییلاق و قشلاق به خدمات رسانی به عشایر مشغول است. البته حضور پزشک و درمانگاه سیار برای عشایر و بیمه عشایری از سوی مراکز درمانی از جمله رضایت های عشایر شهرستان است که از سوی آنها در این جشن عنوان شد. از مهمترین دستاوردهای عشایر پاکدشت تامین میزان زیادی از گوشت قرمز استان تهران است. در پاکدشت ایل هداوند بزرگترین ایل این شهرستان با تیره های مختلفی چون سیری ، هداوند می باشد که سالیان سال برای تامین بازار لبنیات و گوشت قرمز شهرستان و استان تهران تلاش می کنند.

شایان ذکر است که دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس روستای حمامک، علی آباد، سیاه چشمه، قرمز تپه، توچال، قشلاق قلعه نو، قشلاق حاجی آباد و قشلاق فرون آباد این شهرستان به همراه مربیان و معلمان حضور داشتند و دستاوردهای خود را در غرفه‌های کارآفرینی عرضه کردند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار